Jump to content

just cant do it captain, i dont have the power!

Recommended Posts

Tja! jag är en hängiven starwars fan som behöver hjälp nu! det ska tydligen finnas en replik där scotty säger: i just cant do it captain, i dont have the power!

Existerar denna replik och i vilken avsnitt eller film säger han detta?

Ace Ventura gör en parody på denna replik i den första pet detective filmen.

Help me Trekkies help me! your my only hope!

Tja! jag är en hängiven starwars fan som behöver hjälp nu! det ska tydligen finnas en replik där scotty säger: i just cant do it captain, i dont have the power!

Existerar denna replik och i vilken avsnitt eller film säger han detta?

Ace Ventura gör en parody på denna replik i den första pet detective filmen.

Help me Trekkies help me! your my only hope!

Oj du. Det där kan vara var som helst... Sedan är det förstås mycket möjligt att Jim Carrey inte gör en ordagrann parodi/härmning (heter det så?). Så gissningsvis finns inte repliken i Star Trek exakt så som du har skrivit den.

Men det är ju ett mkt klassiskt citat. Jag vill minnas att scenariot är att Cptn. Kirk ber scottie öka till någon warp-hastighet. Jag tror att han även säger något i stil med: "I can not push her any harder captain"

It's a classic, man!

Någon måste ju känna till detta. Jag har sökt igenom de 3 första säsongerna efter ordet "power" utan att ha hittat det. Det kan ju som sagt vara smått felciterat av Jim Carrey, men något liknande citat finns definitivt.

Problemet här är just det att både scenen du beskriver och liknande citatet är ganska typiska. Jag skulle inte bli förvånad om det finns flera avsnitt som passar in på din beskrivning. Det är helt enkelt typiska saker för karaktären Scotty att säga, varför varianter av dom finns lite överallt.

Jag tvivlar på att han också säger "I don't have the power"... Men men, ger du dig till tåls nån dag komemr någon säkert att komma med ett bättre svar här.

Välkommen hit iaf, hoppas att du stannar!

Nu när vi ändå är inne på TOS-citat passar jag på att fråga. Hur är det med det klassiska "Beam me up Scotty"? Jag vill minnas att jag läst/hört nån stans att Kirk aldrig sa exakt så under seriens gång. Stämmer detta vekligen?

Jupp, det stämmer. Han har aldrig ordagrant sagt denna mening. Lite info finns att läsa här --> http://en.wikipedia.org/wiki/Beam_me_up,_Scotty

• 2 years later...

ett annat roligt citat måste väl då vara alla gånger då bones säger im a doctor not a......

och vid ett avsnitt har jag för mig att han säger dammit jim im a doctor not a moon shuttle conductor vilket måste vara mitt favorit ciotat från bones.