Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Ett tips är att kolla databasen under Aktiviteter --> Kongress: StoCon.

Står ju inte överdrivet mycket om eventet. Vad kommer man sysselsätta sig med där förutom föreläsningarna? Kommer det säljas Star Trek merchandise, kommer det visas film osv?

Postad

Stocon-nyheter kommer att släppas lite närmare augusti. Denna diskussion skall dock fortsatt handla om det som den skall handla om.

Postad
Stocon-nyheter kommer att släppas lite närmare augusti. Denna diskussion skall dock fortsatt handla om det som den skall handla om.

Givetvis! Ser fram emot om kommande nyheter angående detta event, om det nu någonsin kommer av stapeln.

Postad
Någon som har denne samlares kontaktuppgifter och kan höra av sej med en förfrågan? Fast först kanske vi måste förankra det hela i våra star trek-led.

Alla medlemmar kan skicka pm till han. J.

Personen i fråga har inte varit inne sedan 22:e November 2006, sen är det ju inte säkert att han har inställningen att han får ett epostmeddelande så fort någon skickar iväg ett PM.

Postad

Nej men om förankrat intresse finnes så kanske någon här har kvar hans telefonnumer eller kan söka rätt på det. Jag tror att det finns ett stort intresse att få den fantastiska chansen att få se dessa "artifacts" om man sprider dettta! Jag skulle lätt pröjsa 100kr för att få kika på dessa!

Postad
Nej men om förankrat intresse finnes så kanske någon här har kvar hans telefonnumer eller kan söka rätt på det. Jag tror att det finns ett stort intresse att få den fantastiska chansen att få se dessa "artifacts" om man sprider dettta! Jag skulle lätt pröjsa 100kr för att få kika på dessa!

Och jag skulle punga ut med en tusing utan att tveka :w00t:

Postad

Jo det skulle jag med, absolut. Men om man tänker att man kopplar denna utställning som en separat del till ett star trek-konvent eller en mer allmän sci fi-mässa så skulle man kunna ha ett inträde på 100-300 kr för att helt eller delvis finansiera logistiken i ett sådant här "företag". Jag har ingen erfarenhet hur många trekkers eller andra som kommer till ett medelstort trekkers/sci fi-konvent i Sverige. Men nog borde man kunna få en 50 pers att pröjsa inträde till detta?

• 2 veckor senare...
Postad

Såg precis på dokumentären Star Trek: Beyond The Final Frontier, som dokumenterade auktionen som gillarkirk tydligen var på, och fick faktiskt se honom när han och några flyttgubbar kom med sakerna han vunnit på auktionen, hem till Gothenburg :) Det var en trevlig överraskning, och suget på detta eventuella evengemang blev ännu större!

• 1 år senare...
Postad

Inga nyheter om det är än, nästan två år efter senaste inlägget i tråden? Något måste ju kunna göras. För tillfället finns det en utställning på arbetsmuseet här i Norrköping där ett fan har ställt ut sin KISS samling, eller en del av den iaf. Han turnerar tydligen med samlingen till vissa delar av Sverige.

Något liknande måste väl ändå kunna anordnas för en av världens största/bästa Star Trek samlingar? Personen ifråga är ju medlem i en Trekker-förening enligt er på forumet och dyker upp på vissa träffar, skulle ingen kunna fråga honom om han har någon uppdatering, om ett intresse kring detta fortfarande finns?

Postad

Det blev väl en utställning på en WCT träff tror jag^

Precis, endast tillgängligt för medlemmar, vilket förmodligen inte hjälper att väcka intresset för Star Trek till allmänheten. Sen gissar jag på att han endast hade en bråkdel med sig av samlingen, som ska vara en av världens största.

Postad

Mm, men om du hade velat komma in hade det nog bara kostat en 250 kr, och då hade du fått se ST på den stora duken också^

Men självklart vore det kul om något större kunde anordnas :D

Postad

Ja men det har ju inte med saken att göra, om det hade det kan jag dock meddela att jag inte visste om det innan det var för sent :(

Men back to topic: Kan ingen ta ett snack med honom på nästa WCT träff angående det här?

• 3 år senare...
Postad

* den största samlingen av orginalvapen från TOS (inkl den unika phaser rifle från TOS) ,samt samtliga vapnen från TNG, VOY. Mest viktigast vapnen från First Contact.

Ber om ursäkt för ännu en bump av denna tråd, men jag läste igenom det första inlägget igen och lade märke till delen jag citerar ovan. Som han skriver är den unik för det ska visst bara ha gjorts en phaser rifle till pilotavsnittet Where No Man Has Gone Before. Nu verkar det dock vara så att den han har i sin samling är en förfalskning, eftersom det riktiga geväret nyligen sålts för rekordsumman $231,000 dollar på en auktion Julien's Auctions höll i, efter att ha varit i skaparens ägo sedan det blev klart att geväret inte längre skulle användas i serien. Den användes bara till Where No Man Has Gone Before och i några publicitetsfoton.

Taget från: http://www.julienslive.com/view-auctions/catalog/id/90/lot/38262/?url=%2Fview-auctions%2Fcatalog%2Fid%2F90%2F%3F__utma%3D1.905486041.1363041407.1363041407.1363041407.1%26__utmb%3D1.1.10.1363041407%26__utmc%3D1%26__utmx%3D-%26__utmz%3D1.1363041407.1.1.utmcsr%253D%2528direct%2529%257Cutmccn%253D%2528direct%2529%257Cutmcmd%253D%2528none%2529%26__utmv%3D-%26__utmk%3D48134951%26page%3D1%26key%3Dtrek%26cat%3D%26xclosed%3Dno

A Phaser Rifle from the William Shatner-starring second pilot for Star Trek (Desilu Productions, Norway Corporation, 1966-1969). This one-of-a-kind weapon was created by toy inventor Reuben Klamer at the behest of Star Trek creator Gene Roddenberry. When the original pilot presented to NBC was asked to be retooled for a more action-packed adventure, Roddenberry asked for a really big gun. Klamer designed and created the weapon at no charge to the production in exchange for potential licensing rights to the weapon. When production was wrapped, the piece was returned to Klamer and replaced with the now familiar pistol design used throughout the remaining three seasons of the original series. While this weapon was never seen again in the series, it was used in a number of studio-commissioned publicity photos and even represented on an early lunch box for the series.

Taget från Memory Alpha: http://en.memory-alpha.org/wiki/Type_3_phaser

The phaser rifle prop was returned to creator Klamer, who kept it in pristine condition in his possession for the next half a century. It has made "Where No Man Has Gone Before", the only canon appearance of the design in the Star Trek franchise.

The actual original phaser rifle itself, with the accompanying period studio paperwork, was eventually offered up for auction by creator Klamer in Julien's Auctions' Hollywood Legends Auction of 5 April 2013. As lot 120 it had an estimate of US$50,000-$70,000, selling for three times the high estimate at US$231,000, in the process becoming the most expensive Star Trek hand prop ever sold at auction to date

Här följer några länkar till nyheter om försäljningen:

http://trekmovie.com/2013/04/07/kirks-phaser-rifle-sells-for-231k-at-auction/

http://edition.cnn.com/2013/04/06/showbiz/star-trek-rifle-auction

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2305398/Set-phaser-rifle-auction-stun-Star-Trek-prop-used-Captain-Kirk-sold-231-000--FOUR-times-estimated-price.html

Känner verkligen för den svenska samlaren om han gett en stor summa för något som visat sig vara en förfalskning.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...