Nyhet Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 Forskare vid NASA och företaget March & Woodward samarbetar i ett projekt som kan utmynna i raketmotorer som liknar Star Treks impulsmotorer. Motorerna baserar sig på Ernst Machs princip och Hendrik Lorentz arbeten, och kallas också följdriktigt för Mach-Lorentz motorer (MLT). Motorerna arbetar med elektromagnetiska fält som accelererar ett plasma till oerhörda hastigheter, och ger en framdrivande kraft när det lämnar farkosten. Kommer man bara till rätta med den enorma hetta som produceras, kan oanade möjligheter öppna sig för den här tekniken. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 ytterligare något som ursprungligen kommer ifrån star trek. det fanns en intressant artikel om hur star trek påverkat NASA om man trycker på källa och sedan scrollar ner en bra bit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 (edited) frågan är om det spelar någon riktig roll för att få upp människan i rymden? forskarna på NASA är mest intresserade av att veta vad för slags sten och sånt det finns på Mars m.m , och det kan de få veta genom att skicka obemannade farkoster . så de är nöjda med hur det är nu . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited June 19, 2007 by K´hogh son of Klintoch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 Glöm inte bort att "geniet" George Bush har sagt att amerikanerna skall placera en astronaut på mars inom 10 år! Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 och det tror du på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 och det tror du på? vadå det tror du på? det är väl klart att om Georg Buske säger något så blir det så. funderar på att tvinga honom att säga att jag kommer att bli jätterik :lol: nää, skojar bara! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ito Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Har en liten fråga om denna teknik... hoppas att det finns någon som vet mer än mig och kan ge ett svar. I artikeln skrivs att ett slags plasma accelreras osv... Vad är Plasma? Hur får de fram den? :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Har en liten fråga om denna teknik... hoppas att det finns någon som vet mer än mig och kan ge ett svar. I artikeln skrivs att ett slags plasma accelreras osv... Vad är Plasma? Hur får de fram den? :blink: Plasma kallas ibland materians fjärde tillstånd - dvs steget ovanför gastillståndet. För att skapa plasmat upphettar man en gas genom att leda in en oerhört kraftig elektrisk ström, som ger en joniserad gas med temperaturer på åtminstone 50000 grader. I MLT-motorn påverkas jonerna i gasen av ett pålagt magnetfält som accelererar jonerna till extremt höga hastigheter. Plasmat är alltså själva mediet genom vilket man får framdriften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 attans, du hann före mig, jag som tänkte bladdra på lite om plasma. jag skrev nämligen en uppsats om fusionskraft för inte så länge sen så jag kan en hel del om plasma, men nu hann du före. aja bra beskrivet av dig, hade inte kunnat göra det bättre själv, men min hade blivit som ett helt dagslångt föredrag på en teknikmässa eller något. så lika bra att du skrev för ingen hade orkat läsa (eller förstå) min. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts