Jump to content

Robotteknologin gör spännande framsteg!

Nyhet

Recommended Posts

De nyaste humanoida robotarna är slående lika riktiga människor. Allt snabbare datorer kan ge roboten motorik och förmågor som liknar människans. De kallas ännu inte för androider - så långt har man inte kommit - utan bl.a. för aktroider. Den senaste modellen, Actroid DER-2 (bilden till vänster) från japanska Kokoro Company Ltd kommer att visas under IAAPA-expot i november, tillsammans med många andra nya robotar från andra tillverkare. Actroid DER-2 kan sjunga och prata, dansa och gestikulera med armarna. Mimiken kan också exempelvis fås att spegla glädje, sorg, vrede eller uttråkning.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Ja "hon" var ju söt. Undrar om hon står "stationärt" fast i golvet eller om hon är rörlig. Ett av flera stora problem är ju att få en robot eller android att hålla balansen när dom knallar omkring på endast två ben. Det är tydligen mycket komplext.

Sedan ser man att det är mycket små muskler i ett ansikte på en människa. Det är också säkert svårt att efterlikna. Om man ser på filmen så synkar inte heller talljudet med läpp/anskiktsrörelserna. Det är nog generellt mycket svårt att efterlikna våra rörelser. Problematiskt att få till det där "mjuka" i rörelserna.

Vill man vara elak så ser hon rejält full ut :D Men det stod ju nån´stans på sidan att hon ska vara bra att ha på fest.

Men visst- det är coolt! Tanken svindlar: En anfader till vår kära Data! Min anfader till data är ännu längre ner på robot-android utvecklingsstegen. Jag har en så kallad robomop. ;)

Jag såg nu på den äldre varianten att hon var fastspikad i golvet och stod på en räls, stackarn :(

Edited by michael ricochet

sen har vi "robotarna" i Robotwars , förresten undrar jag om en robomop är ungefär som en självgående dammsugare(en sån vill jag ha!) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

sen har vi "robotarna" i Robotwars , förresten undrar jag om en robomop är ungefär som en självgående dammsugare(en sån vill jag ha!) :klingon:

--------------------

Japp robomop är en så kallad torrmopp som glider runt och torkar av golvet. Den är ganska bra mot damm och hår men kan inte ta upp grus och liknande. Finns på claes ohlson för 250-350 kr(det var rea på dom i sommras) Sök och kolla på nätet.

--------------------

Nu kanske det är jag som är förvirrad över terminologin, men jag har för mig att en robot ska arbeta självständigt när man väl har programmerat den. Robotarna i robotwars är väl egentligen inte robotar, utan snarare bara (kraftfulla) radiostyrda bilar med en himla massa plåt och grejer fasskruvade på sig? Ingen skulle ju få för sig att kalla en radiostyrd bil för en robot.

--------------------

Nu kanske det är jag som är förvirrad över terminologin, men jag har för mig att en robot ska arbeta självständigt när man väl har programmerat den. Robotarna i robotwars är väl egentligen inte robotar, utan snarare bara (kraftfulla) radiostyrda bilar med en himla massa plåt och grejer fasskruvade på sig? Ingen skulle ju få för sig att kalla en radiostyrd bil för en robot.

Jo dom kallas bara för roboyar men är inte det. En commercial gimmick, you know ;)

Edited by michael ricochet

• Create New...