Jump to content

Skriftspråk och arter

Recommended Posts

Jag misstänker att texten är vulkaniska så till vida att bokstäverna och looken är korrekt men jag misstänker också att texten, om man skulle översätta, är jiddish, det vill säga text som inte betyder någonting eftersom jag skulle bli mycket förvånad om programmakarna tar sig tid att översätta en hel bok till vulkan. Men man vet aldrig. J.

Jag förmodar att du menar gibberish eftersom Jiddisch är ett existerande språk.

Precis. Jiddisch har jag själv hört när jag varit i Israell, så jag vet att det är ett högst levande och existerande språk. Även om det låter ganska märkligt, och är en blandning med inflytande från olika språk.

Jag misstänker att texten är vulkaniska så till vida att bokstäverna och looken är korrekt men jag misstänker också att texten, om man skulle översätta, är jiddish, det vill s??ga text som inte betyder någonting eftersom jag skulle bli mycket förvånad om programmakarna tar sig tid att översätta en hel bok till vulkan. Men man vet aldrig. J.

Jag förmodar att du menar gibberish eftersom Jiddisch är ett existerande språk.

Precis. Jiddisch har jag själv hört när jag varit i Israell, så jag vet att det är ett högst levande och existerande språk. Även om det låter ganska märkligt, och är en blandning med inflytande från olika språk.

Naturligtvis även om Jiddish är gibberish för mig eftersom jag kan mer klingonska än Jiddish :rodna: J.

• 4 weeks later...
Att flertalet av universums intelligenta arter vid någon tidpunkt av sin utveckling uppfinner skriften (och senare även datorer eller något motsvarande) för att kunna hantera den växande mängden information, är en teori som lagts fram av bl.a. Carl Sagan och Stephen Hawkins.

Det utgår visserligen från att dessa arter är uppbyggda och fungerar likt oss vilket jag är skeptisk mot. Men i Star Trek stämmer detta då de flesta "intelligenta" arter är humanoida och har ett tankesätt som påminner om det mänskliga.

En fråga man kan ställa sig i sammanhanget är var gränsen går mellan bild och skrift. Vad jag menar är att om man tar oss människor t.ex. så har vi i många fall börjat med att "skriva ner" händelser med hjälp av bilder vilket senare har utvecklats till mer avancerade skriftspråk. Jag tänker bl.a. på grottmålningar, hireoglyfer och liknande. Finns det någon klar gräns där bilder övergår till skrift eller kan man räkna bilder som en sorts skrift också?

Ja, per defintion är ju en bokstav en bild även om man sällan ser det så. Det är mer uppenbart när det gäller kinesiskan som har ett tecken för varje ord och där detta tecken är en genom århundradena förfinad form av det som från början var en avbild av det föremål eller den företeelse som skulle beskrivas. Våra latinska bokstäver avbildar enskilda ljud som talorganen kan frambringa. I viss utsträckning skymtar det ursprungliga bildtänkandet. "O" ser ut som när munnen formas till ett O, "S" likar en orm vars väsandet låter som sssss, "T" är en bokstav med "tak" och våra tungor slår i gommens tak när vi uttalar bokstaven.....

Jag misstänker att texten är vulkaniska så till vida att bokstäverna och looken är korrekt men jag misstänker också att texten, om man skulle översätta, är jiddish, det vill säga text som inte betyder någonting eftersom jag skulle bli mycket förvånad om programmakarna tar sig tid att översätta en hel bok till vulkan. Men man vet aldrig. J.

När Archer i avsnitten Awakening inför vulcanernas krigshetsande ledare (det finns ingenting så farligt som en psykopatisk vulcan) startar Suraks uråldriga hologram, omges de av denne logikens anfaders orginalskrifter som hänger som gröna snören med knutmönster på i hela rummet. Jag tycker att den är mycket vacker. Skriften är 1800 år gammal, men vulcan ser likadan ut på 2100-talet så de kan läsa den utan problem.

Jag ser framför mig hur den i den vulcaniska logikens barndom användes av ett ursprungligen fåtal invigda som var tvungna att leva under jorden i ett våldsamt vulcaniskt samhälle. För att skicka meddelanden till varandra använde Suraks anhängare verkliga rep som de satte knutar på enligt en kod som bara de invigda förstod. Den vulcaniska krigaradeln och de dåvarande politiska och religiösa ledarna kanske bara såg ett draperi, en gobeläng, en matta knuten av skickliga hantverkare, men i verkligheten var det en text skriven på en kod som bara Suraks anhängare förstod.

Det skulle vara oerhört kul om det fanns en film eller en roman om Surak, texterna och denna viktiga tidsepok, även om det mer skulle handla om fantasy än science fiction. En idé till er som skriver fanfiction kanske?

Edited by Sanmare
  • 1 year later...

ja det skulle verka ologiskt ifall betazoids inte hade utvecklat ett skrift språk detsamma gäller för andra raser men sedan kan det också vara att för religiösa anledningar så har en ras valt att gå bakåt och använda ett annorlunda kanske då ett blidspråk eller något sådant.