Gå till innehåll
Bebbe

"Deflector shields" en verklighet

Rekommenderade inlägg

Läste idag Illustrerad Veteskap och såg då en intressant artikel om solstormar som är väldigt farliga om man inte är skyddad. Jorden är ju skyddad av sitt eget magnetfält och därför drabbas inte vi radioaktiv strålning. Men i rymden är det desto värre. Astronauter som är ute på rymdpromenader är ett lätt mål och blir dom träffade dör dom inom ett par månader. Skyttlarna och ISS är så pass skyddade av tjockt skrov och jordens magnetfält men inte astronauterna. Och ska männsikan lyckas färdas till Mars och ha en bas på månen måste en ny försvarsmetod utvecklas. Några forskare har nu kollat på naturen och Star Trek och planerar nu att framställa ett portabelt magnetfält som skyddar farkosterna, och tack vare detta fält behöver man inte lika tjockt skrov och då blir uppskjutningskostnaden billigare. Dom kommer att samarbeta med några forskare inom fusion som kan en del om magnetfält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Läste idag Illustrerad Veteskap och såg då en intressant artikel om solstormar som är väldigt farliga om man inte är skyddad. Jorden är ju skyddad av sitt eget magnetfält och därför drabbas inte vi radioaktiv strålning. Men i rymden är det desto värre. Astronauter som är ute på rymdpromenader är ett lätt mål och blir dom träffade dör dom inom ett par månader. Skyttlarna och ISS är så pass skyddade av tjockt skrov och jordens magnetfält men inte astronauterna. Och ska männsikan lyckas färdas till Mars och ha en bas på månen måste en ny försvarsmetod utvecklas. Några forskare har nu kollat på naturen och Star Trek och planerar nu att framställa ett portabelt magnetfält som skyddar farkosterna, och tack vare detta fält behöver man inte lika tjockt skrov och då blir uppskjutningskostnaden billigare. Dom kommer att samarbeta med några forskare inom fusion som kan en del om magnetfält.

Intressant, vilket nummer är det (jag har läst den förut)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag måste ändå ställa mig lätt kritisk till att man ska använda ett magnetfält och på så sätt minska skrovets tjocklek. Magnetfält i all ära men dom har inget att sätta emot mot vanligt omagnetiskt rymdskrot eller gammal hederlig friktion (som uppstår i massvis vid återinträdet i atmosfären). Det är förvisso en intressant tanke att ha det som strålningsköld (även om jag måste säga att jag känner mig tveksam till effekten på det också men strålningslära är långt ifrån mitt huvudämne så...).

Men visst är det en intressant tanke det måste jag säga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu