Jump to content
Sign in to follow this  
The Holy Three

Star Trek The Original Series Säsong 1

Recommended Posts

Enligt hennes självbiografi var hon redan alkoholiserad innan avskedet från Star Trek men missbruket förvärrades efter det. Diskuterade hennes självbiografi med henne på ett konvent.

Detsamma för kaptenen i the cage. På tal om det avsnittet, vad sägs om det och number one där?

The Cage är ju fan ett av de bästa avsnitten i säsongen. Älskar att den används in i The Menagerie men tråkigt att de behövde visa hela avsnittet. Hade gärna sett mer av Pike än att han bara fick sitta "handikappad" och inte göra något i princip.

Köpte ganska nyss CDbox med hela TOS, bra restaurerad till klarare färger. Det jag saknade är ju det första pilotavsnittet, The Cage. Det tycker ska vara med. Det kanske finns andra utgåvor där den är med?

10 timmar sedan, Markku Julin sade:

Köpte ganska nyss CDbox med hela TOS, bra restaurerad till klarare färger. Det jag saknade är ju det första pilotavsnittet, The Cage. Det tycker ska vara med. Det kanske finns andra utgåvor där den är med?

Tror att det ska finnas som bonusmaterial till säsong tre på sista skivan.

On 2008-08-27 at 05:09, Aike sade:

Jag gör inga längre enskilda avsnittsrecentioner, då jag inte har sett nästan något TOS-avsnitt på många år. Sist jag såg hela serien måste ha varit 1994 när brittiska Sky One sände den som eftermiddagsserie varje vardag. Dock har jag sett dem två gånger, då jag fastnade för Star Trek när Kanal 5 sände dem 1992-1993. (Fast det hette väl TV5 Nordic då och var en helt obetydlig kabel- och satellitkanal. För vem kan i dag tänka sig att Kanal 5 skulle sända TOS klockan 20.00 på onsdager och sedan även på söndagar 20.00?:))

Säsong 1 är den bästa säsongen i TOS och en av de bästa i alla serierna. Särskilt andra hälften är suverän. Här är min topp 5 lista, där alla förstås är tiopoängare:

1. Arena

Ett av de bästa Star Trek-avsnitten över huvud taget! Det är väl bara The Inner Light i TNG och The Visitor i DS9 som jag tycker håller samma klass.

2. The City on the edge of forever

Klassiker och det bästa tidreseavsnittet i serien.

3. The enemy within

Det första avsnittet jag såg och det som fick mig att följa serien. Kanske inte lika bra andra gången man ser det, men det är en höjdare.

4. The devil in the dark

Suveränt avsnitt. Särskilt som de tänker ut lösningen och inte bara går skjuter vilt, som så i mycket annan sci-fi.

5. Space seed

Khan är en mycket mer mångbottnad karaktär här än i Star Trek 2. Och avsnittet som helhet är en klassiker.

Övriga avsnitt som jag ser som tiopoängare är:

Errand of Mercy

Dagger of the Mind

The Man trap

Sedan ligger nog Balance of terror och Charlie X ganska nära. Men det är en bra säsong och de allra bästa avsnitten finns här. På min topp 5 lista för hela serien är det bara A Piece of the action från säsong 2, som platsar. Men det är då det bästa humoravsnittet.

De sämsta avsnitten i säsongen är (ligger väl på en 5-6 i betyg på en tiogradig skala, eller tre på en femgradig):

Where no one has gone before

Kanske det är lite orättvist, eftersom det är en pilot (vilket jag inte kände till tror jag när jag såg det), men jag ogillar att allt är annorlunda i avsnittet. Kostymer, Spock, med mera. Sedan är upplösningen lite väl actionbetonad.

The Menagerie

Samma sak här: ogillar att det är annorlunda. Första gången jag såg det förstod jag inte att det var från den första piloten. Även om det är ett smart sätt att integrera The Cage i serien samt att spara pengar är det lite trist. Avsnittet är kanske det sämsta tvådelaren i alla Star Trek-serier.

Corbomite Manuever

Spännande fram till slutet. Men till skillnad från dig tycker jag att slutet är lite barnsligt. Det är ett antiklimax.

Resten av säsongen är stabil med många 7-9 poängare.

Skulle vara kul att se en recension för den andra säsongen med. Den här har väckt en del kul minnen!:)

Jag har sett om en del avsnitt i den första hälften av originalserien sedan jag skrev detta inlägget.

Where No Man Has Gone Before och The Corbomite Maneuver tycker jag var betydligt bättre än hur jag mindes dem. De var riktigt påkostade och snyggt gjorda. Definitivt värda 8 eller 9 poäng.

The Man Trap, Dagger of the Mind och Charlie X tyckte jag dock var sämre än jag mindes dem. Kanske skulle ge dem 7-8 poäng.

Tyvärr tycker jag nog också The Enemy Within blir sämre och sämre ju fler gånger man ser det. Det ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och är väldigt snyggt filmat, välspelat och rått, men samma spänning som när man var tolv frambringar det inte längre. Det kan ju i och för sig ha att göra med reklampauser med. Avsnitten funkar faktiskt bättre när de blir indelade i akter och man får längta till nästa. Så i dag på dvd en åtta, då på femman en tia.

Ett avsnitt jag dock uppskattade var hör och häpna Mudd´s women. Mudd är en kul figur och han tar nästan över avsnittet och blir huvudfiguren i slutakterna. Bara att det är väldigt ovanligt i Star Trek att en gästskådespelare får en sådan stor roll gör det till en minnesvärd upplevelse. Dessutom har det ett fint budskap som Kirk förmedlar på slutet. Definitivt värt en åtta.

Edited by Aike