Gå till innehåll
Bebbe

Mars Rising

Rekommenderade inlägg

Såg nyss på en Discovery serie kallad Mars Rising med William Shatner som berättare. Serien handlar om resan till Mars och vad vi kan förvänta oss att hitta där. Det finns en chans att det finns bakterier där som är lika som jordens eller helt annorlunda. Skulle det finnas helt annorlunda bakterier där betyder det att det finns liv utspritt över hela galaxen. Om vi inet hittar några bakterier kan vi dock hitta fossiler eftersom Mars en gång hade flytande vatten.

Sedan funderar många forskare på att terraforma Mars. Det låter som värsta sci fi men är möjligt om vi värmer upp planeten så allt fryst vatten smälter och bildar koldioxid och människan är bra på sådant. En annan metod vore att sätta upp speglar lika stora som Texas i omloppsbana så Mars värms upp av solens strålar. SÅ en vacker dag om några hundra år kanske människan har två hem, två försäkringar och kan kalla sig en interplanetär ras. Och det hela börjar runt 2030 och kanske drivs rymdskeppen av antimateria, precis som i Star Trek.

fig1.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Såg nyss på en Discovery serie kallad Mars Rising med William Shatner som berättare. Serien handlar om resan till Mars och vad vi kan förvänta oss att hitta där. Det finns en chans att det finns bakterier där som är lika som jordens eller helt annorlunda. Skulle det finnas helt annorlunda bakterier där betyder det att det finns liv utspritt över hela galaxen. Om vi inet hittar några bakterier kan vi dock hitta fossiler eftersom Mars en gång hade flytande vatten.

Sedan funderar många forskare på att terraforma Mars. Det låter som värsta sci fi men är möjligt om vi värmer upp planeten så allt fryst vatten smälter och bildar koldioxid och människan är bra på sådant. En annan metod vore att sätta upp speglar lika stora som Texas i omloppsbana så Mars värms upp av solens strålar. SÅ en vacker dag om några hundra år kanske människan har två hem, två försäkringar och kan kalla sig en interplanetär ras. Och det hela börjar runt 2030 och kanske drivs rymdskeppen av antimateria, precis som i Star Trek.

fig1.jpg

Intressant, jag har hört att NASA har skickat en sond dit, Phoenix, som ska leta efter liv där på Mars.

Den kommer fram år 2008 på sommaren hade jag för mig.

Redigerad av UFP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet ej men tror det är någorlunda nytt. Mars Rising är en dokumentär serie men den har också en tvilling serie som är som en mini-serie kallad Race To Mars som handlar om USAs och Chinas försök ta sig till Mars och expeditionen där. En slags spelfilm uppdelad i tre delar tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade den här informationen. Det är väl samma serie som du sett. Jag ska ta mig en titt på Discovery's hemsida för jag har för mig att man kan se rätt mycket av deras material online.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu