Gå till innehåll
Nyhet

Dödlig rymdstråle upptäckt

Rekommenderade inlägg

death_star_galaxy_attacks_thumb_071218.jpg

En mäktig jetstråle från ett supermassivt svart hål, i en galax som fått namnet Döda stjärnans galax, attackerar en närliggande galax med dödlig kraft av strålning och energi, detta enligt nya data från NASAs röntgensatellit Chandra. Energin i strålen anses tillräcklig för att förinta hela stjärnsystem och sterilisera dess planeter på allt eventuellt liv, men kan också trigga bildningen av nya stjärnsystem.

[bilden visar huvudgalaxen och granngalaxen. En stråle lämnar det supermassiva svarta hålet i centrum av huvudgalaxen och träffar granngalaxen i sidan. Strålen upplöses och böjs av som en följd av kollisionen]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om det på text-teve (:wub: Äkta kärlek=Text-teve 10ggr om dagen) och det första jag kom att tänka på var Star Trek (fast det är ganska normalt för mig :P ). Det lät som ett Star Trek avsnitt, för mig iallafall, med det är skrämmande att veta att ett sådant är funnet. *ryser* Bara tanken på vad som skulle hända om någonting sådant inträffade i närheten av jorden gör mig seriöst freakad. :blink:

Redigerad av johannalaforge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I senaste numret av Illustrerad Vetenskap finns en artikel där forskarna räknat ut vilka olika katastrofer som kan bli Jordens undergång: Jorden krockar med en främmande himlakropp (om två miljarder år kolliderar Vintergatan med Andromedagalaxen), Hypernova (= Jättestjärna som exploderar, kan ske närsomhelst) nära Jorden, Vår svällande sol slukar Jorden (om 7 miljarder år), Jorden passerar ett svart hål

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I senaste numret av Illustrerad Vetenskap finns en artikel där forskarna räknat ut vilka olika katastrofer som kan bli Jordens undergång: Jorden krockar med en främmande himlakropp (om två miljarder år kolliderar Vintergatan med Andromedagalaxen), Hypernova (= Jättestjärna som exploderar, kan ske närsomhelst) nära Jorden, Vår svällande sol slukar Jorden (om 7 miljarder år), Jorden passerar ett svart hål

Det fins många risker som vi inte kan påverka på något sätt. Men vi får hålla tummarna på mäniskovis och hoppas att vi ska överleva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg