Jump to content

Arthur C. Clarke har avlidit vid en ålder av 90 år

Nyhet

Recommended Posts

Vi nås idag av nyheten att en av dom största science-fiction författarna, Arthur C. Clarke har avlidit vid den respektabla åldern av 90 år. Han har skrivit många böcker inom genren och hans bok 2001: A Space Odyssey från 1968 låg som förlaga till filmatiseringen av Stanley Kubrick samma år. Några andra av hans mer kända verk är bland andra Rendezvous with Rama, Childhood's End och The Fountains of Paradise.

accportrait_080319_tumme.jpg

(Tack till Homy)

[ Till originalnyheten ]

Det är svårt att på ett enkelt sätt sammanfatta vad hans böcker har inneburit för mig och vad dom har haft för påverkan. En av dom stora visionärerna har lämnat oss och jag kommer vara för evigt tacksam för vad han har gjort för omvärlden och för mig personligen.

Det känns alltid konstigt och tomt när någon som betytt mycket för en går bort, även om man aldrig kände människan i verkligheten utan endast via dess verk.

Personligen blev jag helt bestört när jag Wikipediade DeForest Kelley. Jag menar, jag har bara varit en Trekkie i 1.5 år, så jag hade ingen aning om att han var bortgången. Det kändes jättehemskt. Jag tänkte: "Men nej, när gick han bort?" (för vid den tidpunkten hade jag varit en Trekkie i iallafall 10 månader, och jag kunde lite om Star Trek, iallafall)... Då såg jag att det var typ 10 år sedan, då kände jag mig en aning efter, ja.

En annan persons bortgång jag personligen har svårt att acceptera är the one and only Gene Roddenberry's. I extramaterialet till 5:e TNG-säsongen finns det ju en special om honom. Jag grät som ett litet barn första gången jag såg den, speciellt när Majel får tårar i ögonen. Ibland känns det även som om man inte vill kolla på Unification, bara för att avsnitten börjar med en liten in memory of skylt. Även Hero Worship känns ibland, man sitter och tänker "I dessa klipp kanske de inte visste om Gene Roddenberry's bortgång, men i dessa gör dem det nog"... Att en person som man aldrig har träffat kan ha gjort ett så stort intryck på en fascinerar mig.

Edited by johannalaforge

Jaha, där försvann möjligheten att en av få författare som verkligen arbetade i nobels anda skulle kunna få nobels litteratur pris. :( Han var en av världens i särklass bästa författare genom alla tider och har betytt ofattbart mycket för sci fi i allmännhet och vetenskap i synnerhet. Hans arbete med radar och med komunikationssateliter var banbrytande. Hans böcker har lästs av generationer och har gjort stort intryck på mig. Det är en av få författare som jag verkligen skulle ha velat träffa (Tom Clancy och Isaac Asimov är ett par andra). Hans böcker har satt djupa spår i mig och jag får väl anta att mycket av det jag skriver är inspirerat av hans verk. Vila i frid AC Clarke!

Några verk väl värda att läsa:

2001

2010

2061

3001

Möte med Rama (och dess efterföljare tror att det finns tre böcker i denna serie.)

Sos från törstens hav

Sånger från vår fjärran jord

Och en del andra som jag inte kommer på vad de heter nu. Bland annat en om en framtidspojke som upptäcker ett otroligt avancerat rymdskepp. J.

Supreme Commander JAF har skrivit om hans arbete före mig!

För många år sedan har jag läst en artikel om Arthur C. Clarke och hans arbeten. Han har skapat ett ide om satielliters placering banor ovanför jorden. Dessa banor kallas ibland "Clarkebanor". Ibland har han kallats för kommunikationsatelliternas fader.

Har snappat info någonstans på nätet att Arthur C. Clarkes roman "Möte med Rama" ska bli en film. Jag tror att "Mötet med Rama" har vunnit ett hugopris eller ngt men jag kom inte riktig ihåg.

( :blink: Har precis upptäckat att det finns miniinfo om han skrev en artikel (1945) om kommunikationssatiellet på bokens inre fodral.)

Tillägg: Upptäckte att det finns en förord i romanen om Arthur C. Clarke . Bland annat att han har ledat en egen programserie "The Promise of Space" 1972

Edited by Nettan

Jag kom i kontakt med AC Clarke när jag gick i skolan och fick i uppdrag att skriva en bokrecention om delfinön, sen på äldre dagar har jag försökt samla på mig så mycket böcker jag kan skrivna av honom i alla fall dom svenska översättningarna till dags dato har jag fått ihop

2001

2010

Möte med Rama

Rama II

Ramas lustgård

Delfinön

Havsfarmen

Sånger från en fjärran jord

SOS från törstens hav

Ett litet tilllägg Rama serien skrev Clark tillsammans med Gentry Lee som senare skrev en fortsättning på serien utan clarkes medverkan jag tror det vart 5 eller 6 böcker totalt.

Nu har jag varit i stockholm på antikvariat och hittat två till böcker av Clarke dom heter

Mörkrets mur och andra noveller

Äventyr på rymdstationerna

Edited by drakryttare

Delfinön! Herre min gud ja! Den var en riktig klassiker när man var ung och gick i skolan eller när det nu var. Jag vill i alla fall minnas att jag läste den om och om igen på ett skolbibliotek någonstans. Det är nog en bok som många kan känna igen sig i. Att lämna det lilla man nu har och ge sig ut på det stora äventyret, hitta paradiset bara för att tvingas ge sig därifrån när människorna där behöver hjälp... Känns som en bok man borde läsa igen eller rentav göra en film av. J.

• Create New...