Nyhet Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 Enligt DN på nätet kommer den svenska astronauten Christer Fuglesang att åter göra ett besök på rymdstationen ISS nästa år. Närmare bestämt den 30 juli. Det skriver NASA i ett pressmeddelande. Det främsta syftet med färden är att leverera teknisk utrustning till ISS, men man kommer också att genomföra tre rymdpromenader. Fuglesang får sällskap av NASA-astronauterna John D. Olivas, Patrick G. Forrester, Jose M. Hernandez och Nicole Scott. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 Riktigt trevligt och kul för Fuglesang. Hoppas få följa detta på TV så som man kunde göra vid förra resan. NASAs pressmeddelande Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 Antagligen kommer svensk tv inte ens att fatta att han är i rymden. Upprepningar är aldrig intressanta. Men om vi har tur och påminner dem så. Men ni som vill se starten och landningen och all övrig info kommer att finna det på nasas hemsida www.nasa.gov J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted July 17, 2008 Report Share Posted July 17, 2008 Antagligen kommer svensk tv inte ens att fatta att han är i rymden. Upprepningar är aldrig intressanta. Men om vi har tur och påminner dem så. Men ni som vill se starten och landningen och all övrig info kommer att finna det på nasas hemsida www.nasa.gov J. Även om kanske inte svensk tv kommer uppmärksamma detta så värst kan jag glatt meddela att det kommer vara fullständig Fuglesangs-hysteri på Rymdgymnasiet (det var det ju iallafall när han var där på besök i julas, och av vad jag har hört var det det 2006 också). Jag har redan fått ett mail med tre utropstecken från min kemilärare :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted July 22, 2008 Report Share Posted July 22, 2008 Antagligen kommer svensk tv inte ens att fatta att han är i rymden. Upprepningar är aldrig intressanta. Men om vi har tur och påminner dem så. Men ni som vill se starten och landningen och all övrig info kommer att finna det på nasas hemsida www.nasa.gov J. Med tanke på hur stort intresset var förra gången och hur mycket som SVT visade så har jag svårt att se att dom skulle strunta i det helt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 23, 2008 Report Share Posted July 23, 2008 Vi kommer säkert att få se och höra mycket här i Sverige. Precis som förra resan. Hörde för övrigt att Fuglesang kritiserade europa för att inte sattsa tillräckligt på rymdprogrammet. Han pekade på att både Usa, Kina, Japan investerar mycket, och snart kommer troligen Indien att göra det samma. men i europa händer det inte tillräckligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 23, 2008 Report Share Posted July 23, 2008 och i mesiga sverige händer det knappt nåda. Jag menar europa har columbus laberatoriet i varje fall. Vad har sverige??? Mer pengar till rymdforskning staten! J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts