Supreme Commander JAF Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 Varför i allsin dar får inte arter i tv serier utvecklas precis som vi människor gjort? Att visa att vulkanerna är annorlunda i ent gör bara att man får en ökad förståelse för dem, tycker jag. De ger ju dessutom en trovärdig förklaring till förändringarna i säsong 4 så ur kontinutetsperspektiv så är det inget problem. Att nx-01 inte finns med bland fartygen i tmp har jag stört mig på med. Men det finns säkert fullt (o)rimliga förklaringar till det. Det är ju trots allt en tv serie! Sedan kan man tycka att det är lite dålig fantasi från serieskaparnas sida att döpa rymdskeppet till enterprise. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 (edited) Den rasistiska anti-Vulcanprogagandan i serien är extremt stötande för mig som ser upp väldigt mycket till Vulcan-filosofi och kultur. Ja, det får du gärna tycka, men det är inte ett brott mot canon. Själv tycker jag precis tvärtom, bilden av vulcanerna komplicerades och de blev mer levande. Tanken på vulcaner som några slags logiska övermänniskor är för mig löjlig, klart de kämpar med sina demoner de också. Spock har ju sin beskärda del av "problem" och bryter bland annat mot uttryckliga order, kidnappar Enterprise, slåss med Kirk o.s.v. i TOS. Sen tycker jag att det är fullkomligt absurt att använda ord som rasism, det är ju för sjutton fiktiva karaktärer i en tv-serie, inte levande varelser... snacka om att devalvera ordet rasism. Nej, du stärker min tes att det är folk som inte gillar serien som gärna vill hävda att den är full av canonbrott, men har få om inga argument. Artikeln du länkar till tar upp samma "argument" som brukar höras och som redan förklarats och som inte kan ses som canonbrott. Edited November 21, 2008 by Schran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 28, 2008 Author Report Share Posted November 28, 2008 Enterprise är den serie som mest skärskådar vulcanernas kultur. Därför är det rimligt att man upptäcker sidor som inte var kända förut. Samtidigt så fanns det en viss överlägsenhet och avståndstagande mot människorna hos vulcanerna i nästan alla serierna. Sareks relation med Spock i TOS och TNG var konfliktfylld. Tuvok hade problem med människorna när han var på Sulus skepp. Vulcankapten som spelade baseboll med DS9-besättningen var defintivt arrogant och såg ner på människor. Så även om jag själv var kritisk mot hur de framställdes i Broken Bow först så tycker jag nog att de har haft belägg för hur de framställde dem i Enterprise. Anledningen till skillnaderna förklaras också i säsong fyra på ett mycket snyggt sätt. Samtidigt är det tydligt att seriens skapare gjorde sin hemläxa. För övrigt så kan jag rekommendera att man läser igenom denna text: http://www.ex-astris-scientia.org/inconsis..._continuity.htm Tack för artikeln. Den verkar intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts