logarithm Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 En sak som jag gått och grubblat mycket på den senaste tiden är att universum expanderar. Ja, okej. Det är bevisat att universum expanderar. Men hur kan vi veta hur mycket? Jag menar, om universum expanderar, borde inte det påverka kvantmekaniken? Expanderar mellanrummet mellan atomer, elektorner och kvarkar också? Och kan vi ens få reda på det sålänge vi inte kan se universum utifrån (inte för att det går.. men ni fattar)? För om hela universum expanderar borde det väl vara så, bara att det märks mer på större kroppar t.ex. stjärnor. Eller? Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 (edited) En vanlig missuppfattning är att det var materian som "exploderade" vid den stora smällen. Istället var det - och är - själva rummet som expanderar och därmed ökar avstånden mellan avlägsna objekt. Enbart svaga krafter är involverade, som gravitationen som försöker hålla tillbaka expansionen och den mörka energin som man tror är den repellerande kraft som övervinner gravitationen. De starka krafter som förekommer på kvantnivå är ingen faktor här. Självklart kan man spekulera i om avstånden även ökar på kvantnivå, men det är inget vi skulle märka eftersom vi inte har något att relatera till (det är ju detta som är ett centralt begrepp i relativitetsteorin; ... allt är inte relativt, utan relativt till någonting). Edited November 21, 2008 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 Vi expanderar därför att vi någon gång i framtiden kommer att sjunka in (i brist på andra uttryck) ett större universa. Vårt universum skapades när ett litet universa exploderade in i vårt och så pågår det i led efter led. Jag kallar teorin universa i universa. Dröm inga mardrömmar nu, he he... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
logarithm Posted November 21, 2008 Author Report Share Posted November 21, 2008 Nej. Okej, visst. Men är det inte en frustrerande tanke ändå? Att även om det är så kan vi aldrig få veta det. ARGH! Dumma universum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted November 23, 2008 Report Share Posted November 23, 2008 Kanske, men hur kul vore livet om man kunde få reda på allt? Filosofer ska ju också ha något att leva på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
logarithm Posted November 23, 2008 Author Report Share Posted November 23, 2008 Jo, fast hur mycket får de nuförtiden? Att vara filosof nu i våran tidsålder har definitivt inte lika mycket respekt som filosoferna för 3000 år sedan. Konstigt formulerat, men du förstår. Okej, visst att man inte får så mycket att tänka på, men det kanske är bra för en del så att de kan sätta fokus på annat som kanske egentligen är viktigare. *Syftar ganska mycket på mig själv, hrm.* Mer kunskap, pl0x! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 24, 2008 Report Share Posted November 24, 2008 Jag håller med! Det är det okända som är spännande och vi kan fantisera om. Hur kul vore tex star trek om vi kände till allt om universum? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts