Nyhet Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Roberto Orci hävdar fortfarande att filmen i stort sett håller sig till etablerad kanon, men att det finns vissa mindre saker som är annorlunda. Han menar dessutom att det även med de ändringar som gjorts ändå kommer att fortsätta mot en tidslinje där vi känner igen oss. (+) I en annan intervju får han frågan om tidsresandet förklarar saker som varför Enterprise ser annorlunda ut och varför skeppet byggs på plats i Riverside, Iowa och han svarar ja på båda frågorna. (+) [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Vad vi ser i trailern kanske kommer att förklaras som en alternativ tidslinje? Och på det sättet kan Kanon kommer att stämma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Skulle ju förklara varför kirk kan köra bil också. Låter som en vettig förklaring även om det kommer att sätta grillor i huvudet på trekkers i generationer framöver (Jag tänker på debatten med borg i ent). J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 (edited) Det är just av sådana här skäl jag verkligen ogillar tidsresor. Man ändrar på saker för att sedan radera den aternativa tidslinjen och status quo är uppnått. Jag tycker det är fegt att ta till tidsresor och deras implicita deus ex machina för att få ett carte blanche att ändra hur man vill för att sedan automagiskt återställa allt. Men jag ska inte döma på förhand, filmen kan bli bra, allt hänger på ett bra manus, visuellt är den ju klart hemma. Men jag blir allt misstänksam av sådana här uttalanden. Edited December 16, 2008 by Schran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Fast ska man välja resetknapp så föredrar jag tidsresan framför drömmen... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Hehe, jo. Men jag föredrar att man ger sjutton i resetknappen överhuvudtaget. Det är lazy writing (and thinking). Period. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Så du är är en down to earth person som vill att saker du ser ska ha hänt? Jag säger som i tillbaka till framtiden: "Marty, du tänker inte fyrdimensionellt!" "Nä jag har lite problem med det..." J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Vill jag att saker jag ser ska ha hänt? Det blir ju lite svårt med science-fiction då... Nej, men skämt åsido, jag vill att saker ska ha konsekvenser och vara grundat i berättelsen. Jag vill inte att någon använder tidsresor och annat för att "go berserk" och sedan bara trycka på en knapp så är allt som vanligt igen. Det är ett billigt dramaturgiskt knep som ytterst sällan är till berättelsens gagn. Och uttalandena tyder på så använder Abrams tidsresor för att kunna göra "sin" ST och sedan anknyta till canon genom någon slags deus ex machina. Så när alla ropar "det bryter mot canon!" kan han bara säga "alternativ tidslinje, stupid!"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 17, 2008 Report Share Posted December 17, 2008 Skarp kille det där. Misa like him :-) J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted December 19, 2008 Report Share Posted December 19, 2008 (edited) Fast ska man välja resetknapp så föredrar jag tidsresan framför drömmen... J. Absolut. Men det känns trots allt lite billigt och respektlöst mot det som har varit. ungefär soim att de pekat ut "jag gillar inte det här och det här och det här" så låt oss infoga en tidsresa som ändrar på alltihop. Om inte.... det är så finurligt att filmen har en handling och sedan sker tidsresan så att den tidslinje vi känner idag uppstår. Det kan jag köpa, men inte tvärtom - att de utgår från dagens tidslinje men kör en tidsresegrej som ändrar hela tidslinjen i fortsättningen. Tyvärr är det väl det sistnämnda som ligger närmast till hands och det är det som känns så billigt och respektlöst. Edited December 19, 2008 by Tom_Hell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts