Gå till innehåll

Nya filmens påverkan av The Original Series bland svenskar


Rekommenderade inlägg

Den nya Star Trek filmen kommer givetvis generera nya fans, både till filmen och Star Trek i allmänhet. Hur tror ni detta påverkar själva originalserien som filmen faktiskt bygger på? Kommer intresset för TOS att öka markant eller kommer de flesta hålla sig borta pga seriens ålder och istället utforska de andra Star Trek serierna, alternativt filmerna?

Jämfört med förr så skulle det kanske bli svårare för folket att kunna kolla på serien för att få sig en uppfattning om serien och dess karaktäer som den nya filmen bygger på, men tack vare att TV4 Sci-fi nu köpt in den kommer ju flertalet personer kunna se TOS och ge det en chans. Vissa kanske till och med ger sig på DVD'erna direkt.

Om filmen nu respekterar originalet och håller karaktärerna någorlunda trogna som dom representerades i originalserien hoppas jag att det ska vara nog för att nya fans ska kunna ta till sig serien, då det är främst karaktärerna som gör den intressant.

Personligen tycker jag att det skulle vara väldigt kul om TOS får lite välförtjänt respekt & fler fans här i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska många svenskar som sett TOS när de var små, så det är nog redan en hel del folk som respekterar den. Jag tror dock att fler kommer att se på ENT som också går på TV4 Sci-fi eftersom den serien känns modernare, men visst finns det en risk för en "kultchock" från TOS. Time will have to tell...

Jag hoppas iallafall att vi kommer se ett ökat ST intresse och en minskad "trekkieförföljelse" efter filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska svårt att säga. Jag kan tänka mig att många som såg tos när de var yngre hittar tillbaka till star trek i och med filmen men som de säger i en reklamfilm "This aint your fathers trek". Det skulle ju kunna tyda på att nya fans har svårt att få upp ögonen för tos och även äldre serier som tng ju börjar bli. Men å andra sidan är ju Kirk alltid Kirk... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska många svenskar som sett TOS när de var små, så det är nog redan en hel del folk som respekterar den. Jag tror dock att fler kommer att se på ENT som också går på TV4 Sci-fi eftersom den serien känns modernare, men visst finns det en risk för en "kultchock" från TOS. Time will have to tell...

Jag hoppas iallafall att vi kommer se ett ökat ST intresse och en minskad "trekkieförföljelse" efter filmen.

Ja men serien är ju idag långt ifrån populär, inte ens bland svenska Star Trek fans är den en favorit. Sen är det nog många från "förr" i tiden då de gillade Star Trek som inte Star Trek fans idag. Dessa kanske kan bli pånyttfödda fans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska många svenskar som sett TOS när de var små, så det är nog redan en hel del folk som respekterar den. Jag tror dock att fler kommer att se på ENT som också går på TV4 Sci-fi eftersom den serien känns modernare, men visst finns det en risk för en "kultchock" från TOS. Time will have to tell...

Jag hoppas iallafall att vi kommer se ett ökat ST intresse och en minskad "trekkieförföljelse" efter filmen.

Ja men serien är ju idag långt ifrån populär, inte ens bland svenska Star Trek fans är den en favorit. Sen är det nog många från "förr" i tiden då de gillade Star Trek som inte Star Trek fans idag. Dessa kanske kan bli pånyttfödda fans?

Jo, det var lite så jag menade, min kompis mamma som ska följa med är en av de som såg ST när de var små men inte blivit stora trekkies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TOS har aldrig varit särskilt populär i Sverige, eftersom den inte visades i helhet förrän på 90-talet och då på kanaler med få tittare.

Jag tror att en liten grupp kommer att upptäcka TOS pga filmen och kanske en del äldre fans som inte gett den en chans kommer gå tillbaka och se den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, TOS är gammal, men den har en ***** charm. Den kan mycket väl gå hem hos de som tycker Scifi är för tekniskt och fånigt. Gamla hederliga TOS är ju mer lättsinnig och lättsmält än de nyare mer komplicerade serierna.

Jag är själv uppväxt med serien och såg den när den kom till sverige 1977. Jag kan se avsnitten hur många gånger som helt, de står sig fortfarande.

Tyvärr tror jag väldigt få som gillade den nya filmen kommer uppskatta TOS. De är på tok för olika. Dessutom messade de upp tidslinjen i filmen, så vissa saker kommer inte stämma. Synd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, TOS är gammal, men den har en ***** charm. Den kan mycket väl gå hem hos de som tycker Scifi är för tekniskt och fånigt. Gamla hederliga TOS är ju mer lättsinnig och lättsmält än de nyare mer komplicerade serierna.

Jag är själv uppväxt med serien och såg den när den kom till sverige 1977. Jag kan se avsnitten hur många gånger som helt, de står sig fortfarande.

Tyvärr tror jag väldigt få som gillade den nya filmen kommer uppskatta TOS. De är på tok för olika. Dessutom messade de upp tidslinjen i filmen, så vissa saker kommer inte stämma. Synd.

Jag håller med slutsatsen att få kommer uppskatta TOS. Men filmen är ju mer lik TOS-serien i mycket bland annat det lättsinniga och lättsmälta. Teknikbabbel har de ju minskat på markant exempelvis.

Tidslinjen tror jag väldigt få bryr sig om förutom i vissa hardcorekretsar.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, TOS är gammal, men den har en ***** charm. Den kan mycket väl gå hem hos de som tycker Scifi är för tekniskt och fånigt. Gamla hederliga TOS är ju mer lättsinnig och lättsmält än de nyare mer komplicerade serierna.

Jag är själv uppväxt med serien och såg den när den kom till sverige 1977. Jag kan se avsnitten hur många gånger som helt, de står sig fortfarande.

Tyvärr tror jag väldigt få som gillade den nya filmen kommer uppskatta TOS. De är på tok för olika. Dessutom messade de upp tidslinjen i filmen, så vissa saker kommer inte stämma. Synd.

Välkommen till forumet, underbart första inlägg måste jag tillägga! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...