Jump to content

Varför har inte nya Star Trek-filmen något vettigt namn?

Sanmare

Recommended Posts

Det är fortfarande oklart vad filmen verkar heta nu efter premiären. Det jag sett oftast när jag googlat runt är Star Trek (2009), ett namn som kommer att kännas gammalt redan år 2010. Star Trek XI är också ett uselt namn. Vaddå elva? Och att filmen bara skulle heta Star Trek (bara för att Star Trek var nytt för JJ Abrams) kommer att göra det omöjligt när man ska skriva om eller referera till olika Star Trek-produktioner. Varför kunde de inte ha lagt till något bra efter "Star Trek"? Star Trek -The Saga Begins eller Star Trek -Venture eller något liknande?

Ett namn som legat och grott i bakhuvudet på mig är Primal Timespan. Det anknyter både till att handlingen utspelar sig i början av Kirks karriär och att filmen (har jag hört) ägnar sig åt att böja tid.

Det är fortfarande oklart vad filmen verkar heta nu efter premiären.

Den heter bara Star Trek. Både filmaffischer och titeln som visas efter anslaget i filmen har enbart det namnet.

Det jag sett oftast när jag googlat runt är Star Trek (2009), ett namn som kommer att kännas gammalt redan år 2010. Star Trek XI är också ett uselt namn. Vaddå elva? Och att filmen bara skulle heta Star Trek (bara för att Star Trek var nytt för JJ Abrams) kommer att göra det omöjligt när man ska skriva om eller referera till olika Star Trek-produktioner. Varför kunde de inte ha lagt till något bra efter "Star Trek"? Star Trek -The Saga Begins eller Star Trek -Venture eller något liknande?

Jag tror att anledningen till att de har valt namnet är någon eller kombination av följande orsaker:

1. Det finns för många Star Trek att hålla reda på för de flesta. Star Trek The Next Generation, Star Trek Voyager, Star Trek Deep Space Nine, Star Trek Nemesis, Star Trek First Contact och så vidare gör att det är ett väldigt splittrat varumärke. Därför vill man visa att det här är bara Star Trek.

2. De gamla produktionerna är inte längre i ropet och många födda på 80- och 90-talen känner inte till dem alls eller väldigt ytligt. Därför finns inte behovet att särskilja dem som det fanns för tio år sedan, eftersom man nu riktar sig till folk under 30 år.

3. Filmen baseras på tv-serien Star Trek. Även om den ofta kallas för TOS numera på Internet är dess korrekta namn Star Trek. Dessutom är den till utseende och pga rollfigurernas ålder mest lik TOS.

4. Även om ett namn som "Star Trek - The Saga begins" är bra och stämmer för filmen, så antyder det att det blir uppföljare, vilket Paramount nog vill vänta med tills det visar sig att filmen är kassasuccé. Eller så vill man inte förknippas med Batman Begins.

För det första: Filmen heter Star Trek och ingenting annat. Att vi och andra ibland använder Star Trek XI som titel är enbart för att särskilja den från de övriga star trek filmerna.

Att filmen inte har ett tillägsnamn är rätt normalt i sådana samanhang då den första filmen sällan har det och det kommer sig av att man vill se filmen som en omstart för hela franschien, alltså den första filmen i den nya generationen star trek filmer.

Star Trek - The end and the beginning kanske hade varit en bra titel annars? J.

• 2 months later...
  • 2 months later...

1. Det finns för många Star Trek att hålla reda på för de flesta. Star Trek The Next Generation, Star Trek Voyager, Star Trek Deep Space Nine, Star Trek Nemesis, Star Trek First Contact och så vidare gör att det är ett väldigt splittrat varumärke. Därför vill man visa att det här är bara Star Trek.

Vad jag har läst senare så var detta skälet. Orci och Kurtzman ville inte att man skulle behöva känna att man skulle ha sett något tidigare för att se filmen.