Nyhet Posted July 20, 2009 Report Share Posted July 20, 2009 Idag är det 40 år sedan månlandaren örnen (The Eagle), landade på månen och Neil Armstrong yttrade de numera legendariska orden "That's one small step for (a) man, (but) one giant leap for mankind" ("Detta är ett litet steg för (en) människa, (men) ett jättekliv för mänskligheten") Apollo 11:s datorer var utslagna en stund under flygningen och bränslet var på väg att ta slut, men tillslut lyckades Neil Armstrong och Buzz Aldrin sätta sitt avtryck i människans historia. Idag klockan 21:17:40 svensk tid var det exakt 40 år sedan örnen landade på månen. Detta är något som uppmärksammas i tidningar och på TV världen över. Månlandningen avslutade rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjetunionen och var den första gången människan satte sin fot på en annan rymdkropp än jorden. Rymdkapplöpningen som länge leddes av Sovjetunionen som tidigare hade skjutit upp första människan, Juri Gagarin i rymden i rymdkapseln Vostok 1. Det Sovjet inte hade vilket blev deras nederlag var kapaciteten att göra de otroligt exakta beräkningar som behövdes för att man skulle kunna skicka upp en rymdkapsel med den otroligt kraftfulla, men primitiva Saturn V raketen och sätta en människa på månen och sen få tillbaka människan säkert till jorden. En femtedel av världens befolkning följde månlandningen på TV. Fotnot: Ovanstående redaktör är ej tillräckligt gammal för att ha upplevt månlandningen PS. Fleetadmiral (jag) kröp omkring på alla fyra vid det här tillfället. Men månlandningen gjorde ändå stort intryck och förmodligen det som startade mitt intresse för rymden. (trodde för övrigt att månlandningen skedde inne i burken :-) [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 20, 2009 Report Share Posted July 20, 2009 Jag missade månlandningen med två år. Dumma föräldrar. ;) Fast å andra sidan hade man väl inte fattat så mycket av uppståndelsen om man hade varit nyfödd... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Ja, månlandningen är verkligen något att fira. Nu är nästa steg Mars! PS. Hette inte Gagarins farkost Vostok? Sputnik var väl den första satelliten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Jepp Vostok 1. http://en.wikipedia.org/wiki/Vostok_1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Jag redigerar det :rodna: . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts