Nyhet Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 (edited) Det är kanske inte som att beställa "Te, Earl Grey, hett" och få en ångande dryck i sin hand, men inte långt ifrån. Electron Beam Freeform Fabrication Device (sv. enhet för friformstillverkning med elektronstråle) är en maskin utvecklad vid NASAs Langley Research Center som utgående från en ritning bl.a. kan tillverka reservdelar för flygplan, rymdstationer och rymdskepp. Gången är följande: En detaljerad 3-dimensionell ritning matas in i maskinens dator med en beskrivning av hur detaljen ska konstrueras, innifrån och ut. Maskinen bygger därefter upp detaljen lager-för-lager med hjälp av en elektronstråle och smält metall (t.ex. aluminium) som flödar in i tillverkningskammaren. En fascinerande detalj är att maskinen kan skapa legeringar eller andra sammansättningar i realtid (såsom att bädda in optiska glasfibertrådar) just innan föremålet byggs upp. Två andra fördelar är att tillverkningsprocessen är mycket billigare än motsvarande tillverkning med konventionella metoder och att man kan åstadkomma detaljer med egenskaper som är helt omöjliga att uppnå genom traditionella metoder. Planen är att en kompaktare version av maskinen så småningom ska skickas upp till den internationella rymdstationen (ISS). (Bild: exempel på detalj som tillverkats i maskinen) Källa [ Till originalnyheten ] Edited November 13, 2009 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Star Trek är på riktigt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popesize Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Minns en programserie på Discovery för ett år sen ungefär, som handlade om framtiden. Då visade de upp en replikator också. Jag skulle vilja beskriva den som en sorts 3D-skrivare. Men även om det "replikerade" var i plast så var tekniken -lager för lager -den samma. Att sen gaffeln de gjorde i programmet såg ut som om den legat på en het platta -Ja, det är väl sånt man får ta i början. Jag tror det är för såna här saker man kommer använda replikatorer / 3D-skrivare för i framtiden. Maten ställer jag mig tvivlande inför. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted November 13, 2009 Report Share Posted November 13, 2009 Tror också jag minns den serien, 2057 var de va? <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 17, 2009 Report Share Posted November 17, 2009 Finner detta mycket farscinerande. Låter på texten som att detta kommer att blir framtidens metod att producera delar. Om det tekniken blir tillräckligt billig kan det bli något för privatpersonen. Kanske kan man ladda hem en ritning från nätet, mata in infon i maskinen, som sedan bygger ihop det du vill ha till hemmet. Jag får ta och beställa en från NASA direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts