Jump to content

LHC börjar leta efter "Gudspartikeln"

Nyhet

Recommended Posts

higgs-boson-simulation_thumb_091128.jpg

Den väldiga partikelkrossaren Large Hadron Collider vid CERN som varit ur drift under 14 månader för reparation (på grund av ett allvarligt elektriskt fel), är nu igång igen. Den s.k. Gudspartikeln (Higgsbosonen) som kan sägas motsvara Omegapartikeln inom Star Trek har fått sitt namn för att man tror att den kan vara alltings början, om man så vill själva "urpartikeln" och den partikel som skapat massa och därmed materian i Universum.

Med LHC har man förhoppningar om att partikeln ska kunna upptäckas. Med LHC tror man att det även finns möjlighet att skapa mikroskopiska svarta hål (något som fått orosandar runt om i världen att tro att det kan leda till världens undergång genom att jorden kollapsar in i sig själv) och hypotetiska partiklar som kallas strangelets bestående av fler än tre kvarkar (återigen något som skrämmer upp vissa då de tror att hela jordens materia kommer att förvandlas till strangelets när partikeln väl har skapats).

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Jag fattar fortfarande inte varför Linköpings Hockey Club ska leta efter konstiga partiklar för... borde de inte spela typ, hockey istället?

Och vart tog alla de där svarta hålen som alla förväntade sig vägen? J.

Den var rätt kul. På nätet hittade jag en rolig skämtteckning där en liten pojke håller sin pappa i handen och pekar på något som liknar kattskit på marken och utbrister: "Titta pappa, är det där Higgs partikel?", varpå pappan replikerar med "Det tror jag inte, det finns ingen katt i området som heter Higg."

Man har precis startat anläggningen... vänta och se så dyker kanske det svarta hålet upp så småningom...

Edited by Fleetadmiral

Jag slår vad om att ditt skämt är roligare på engelska än svenska^^

Med tanke på att en välartad katt behöver ha tre namn så undrar jag om den goda fadern kan vara helt säker på att det inte finns någon katt som heter Higgs i området... :D (Ni som undrar vad jag babblar om, googla "the naming of Cats") J.

Brukar man inte kalla den för "Higgs partikel"?

Jo, du har helt rätt Mr Trek: "Higgs partikel" som är en boson, därför säger man ofta istället "Higgsbosonen".

Se t.ex. denna artikel i NyTeknik:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article42727.ece

Vi såg i 4:an (eller 5:an) en film om higgs partikel i skolan, det var därför jag undrade.

• Create New...