Nyhet Posted May 19, 2010 Report Share Posted May 19, 2010 (edited) Med den senaste ryska modulen Raasvet (en liten forskningsmodul) som flögs upp med rymdfärjan Atlantis denna vecka, för övrigt dess sista flygning, är ISS så gått som klar. Det enda som återstår är ryssarnas huvudmodul för forskning och teknik, som ska skjutas upp under 2012. Därmed kommer hela rymdstationen att vara färdigbyggd efter 14 år.ISS består nu av följande enheter: ryska kärnmodulerna Zarya och Zvezda, tre forskningsmoduler (USAs Destiny, Europas Columbus, Japans Kibo-komplex [labbmodul + förvaringsmodul]), observatoriet Cupola, två dockningsmoduler, två luftslussar, tre förbindelsemoduler, en utvändig veranda för vetenskapliga experiment och en arbetsplattform.Rymdstationen ISS har förstås precis som andra konstruktioner som kretsar kring Jorden en livslängd. För närvarande räknar man med att ISS inte ska behöva överges förrän omkring i mitten av 2020-talet. Redan nu har man skisser på åtminstone en rymdstation som kan ta över när ISS skrotas. Rymdstationen på bilden är t.ex. tänkt att konstrueras till stor del med hjälp av robotar och är avsedd för 2030-talet eller senare. Notera att den har hjulform för att man ska kunna skapa konstgjord gravitation.[Klicka på bilden för förstoring]Källa[ Till originalnyheten ] Edited May 20, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 20, 2010 Report Share Posted May 20, 2010 Ett kontor i rymden för astronauter, kosmonauter och....jappsarna. Fräckt! Undrar om nästa stora gemensamma projekt kommer att vara en resa till Mars? En del tyder på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted May 20, 2010 Report Share Posted May 20, 2010 Ett kontor i rymden för astronauter, kosmonauter och....jappsarna. Fräckt! Undrar om nästa stora gemensamma projekt kommer att vara en resa till Mars? En del tyder på det. Jag tror att flera projekt kommer att löpa parallellt. Din fråga aktualiserade det faktum att ISS förstås inte kommer att vara för evigt. Därför lade jag till information vad som kan tänkas komma att ersätta ISS i framtiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 20, 2010 Report Share Posted May 20, 2010 Tack för den informationen. Frågan om livslängd ploppade upp ganska snabbt i mitt huvud. Det är alltså så att gravitation kan skapas i rymden med hjälp av rotation. Hurdan blir den gravitationen om man jämför med den på jorden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 21, 2010 Report Share Posted May 21, 2010 Jag gissar att det är centrifugalkraften man använder iaf ^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted May 21, 2010 Report Share Posted May 21, 2010 Tack för den informationen. Frågan om livslängd ploppade upp ganska snabbt i mitt huvud. Det är alltså så att gravitation kan skapas i rymden med hjälp av rotation. Hurdan blir den gravitationen om man jämför med den på jorden? Som MrTrek säger så är det centripetalkraft som fungerar som ett slags skenbar gravitation. Effekten är densamma som när du "dras" uttåt då du svänger med bilen. Det problematiska med en sådan skenbar gravitation är att den endast fungerar då objekten faktiskt följer med i rotationsrörelsen. Det innebär därmed att man fortfarande kan hoppa från golv till tak - det är endast då dina fötter är förankrade vid golvet som du känner att du dras nedåt. Storleken på kraften kan regleras genom att variera rotationshastigheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts