Jump to content

Rewatch: Cogenitor

Mr Trek

Recommended Posts

Spännande avsnitt med ett dramatiskt slut och starkt budskap. Man tycker lite synd om Trip när han får höra nyheten i slutet. Bra skådespelat av både Scott Bakula och Connor Trinneer. Ett bevis på att ett välskrivet manus med en fängslande story är allt som behövs för att fånga tittaren. No epic space battles required, så att säga. En del verkar ju behöva det för att bli helt tillfredsställda, tyvärr.

"Coginetor" är en mycket bra avsnitt med moralfrågor. Jag anser att denna avsnitt är lämplig som ett debattämne. Tack, Mr Trek för att du har valt denna avsnitten.

Hmm, jag vill börja med att säga jag väldig är dålig på argumentation men avsnitt "Coginetor" framkallade mig väldiga starka känslor.

En sak är klart att maskiningenjör Tucker har gått för långt med sina (impulsiva) handlingar som gav dessa oönskande konsekvenserna. Jag tycker att Tucker har gjort fel trots att han försökte ge cogenitor (mänskliga) rättigheter. Jag själv tror starkt på mänskliga rättigheter och och kämper för mänskliga rättigheter. Det går inte att "applicera" mänskliga rättigheter på utomjordingars kultur och sed.

Det finns några frågor som jag inte förstår mig på. Jag förstår inte varför fåa cogenitor fanns på utomjordingarnas hemplaneten. (3% av hela befolkningen är cogenitor.) Jag nöjer inte med förklaringen/svaret som den visslesiska (ursäkt för felstavat) maskiningenjör har sagt: "Natur har ett sätt att finna rätt balans på". Varför fanns det alldeles för fåa cogenitor?

Vad händer om en/ett cogenitor föder ett barn av det tredje könet? Blir barnet oönskat eller önskat?

Ser befolkningen cogenitor-barnet som en värdefull tillgång eftersom det är brist på cogenitor?

Jag vet att de visslesiska aliens är överlägsen i de flesta områden bland annat teknik än människor. Jag har svårt att förstå de visslesiska befolkningen ser cogenitor som endast har en enda funktion, som bidrar till att öka befolkningen. Varför ser de visslesiska besättningne inte cogenitor som en individ möljighet utvecklas och läras? Tänk om Cogenitor kanske är mer begåvad än de båda könen, kanske kan lösa dessa problemen inom medicinska områden. Ursäkt för mina tankar har skett iväg.

Tänk om Archer var där, då har det inte skett kanske. Tänk om paren inte tog med coginetor ombord på Enterprise, då hade besättninngen aldrig träffat cogenitor. Ja, det finns alldeles för många "Tänk om-situationen".

Ja, det finns många frågor som behövs rätas upp men jag tänkte inte att ta upp dessa frågor i det här diskussionstrådet.

Till slut måste jag säga att det är Ingenjör Tuckers fel trots att han försökte att ge en vänlig gest men han har inte aning om att hans vänliga gest leder till oönskande händelsen. Jag antar också att Kapten Archer har gjort fel för att han inte enkelt var där.

Jag tycker att dessa skådespelarna gjorde en strålande och starka insats i denna avsnitten "Cogenitor"

Tack för att jag fick chans att uttrycka mina åsikterna. Jag är säker på att det finns många skickliga forumister som kommer med bättre argumentation än mig.

• 6 months later...

Liten bump här: Vad tycker vi egentligen om hur vissianerna gör mot cogenitors? Jag tycker att det inte är okej, men att Trip nog ändå gör fel i avsnittet. Det går inte att ändra en kultur på det sättet som han försöker, han utsätter bara folk för risker. Denna typ av ändring i en kultur måste nog göras på en mer "grundläggande" nivå. Att folks åsikter verkligen ändras först.

Detta är ett kanonbra avsnitt, första gången jag såg det för ett par år sedan så pausade jag flera gånger när det nästan blev för pinsamt med Trip :D

I många kulturer här på vår egen planet har kvinnor ungefär lika hög status som en av dessa cogenitors. Kvinnorna anses vara mindre värda och mindre begåvade än männen. Helst vill man bara ha söner då dessa ger högre status utåt sett. Kvinnor ses som familjens barnafödande betjänter.

liten parents:

TNG-avsnitt "The Outcast" som påminner om Cogenitor fast det bottnar i morala aspekter om homosexualitet.