Jump to content

Medlemskap i WCT

Unkas

Recommended Posts

Fick mitt medlemskort i West Coast Trekkers i dag :) . Tog en titt på min bund med kort och inser att jag varit medlem sedan 2002. Kan inte minnas vilken som var min första träff, men den var på draken och det var väldigt mycket folk där. Att få sitta på en bio och se på Star Trek var en drömm som besannades. Ren njutning!

Som jag upplever det kom jag in i WCT när det var som störst. Sponsorerna var många och det lottades ut priser för stora summor.

Efter att SVT Sände sista avsnittet med Voyager så var det fortfarande tryck på träffarna, men när Enterprise kom ut, och vissade sig floppa hoss många av fansen, så har träffarna blivit mycket mindre.

Jag har tragiskt nog inte varit på en träff sedan senaste filmen kom ut, så jag kan inte säga om detta har gett nytt blod till WCT. Men jag undrar om jag kommer att får uppleva träffar som på den tiden då jag var grön medlem.

Hur länge har ni andra varit medlemmar?

Hur har WCT och intresset för WCT och ST förändrats under åren tycker ni?

Edited by Unkas

Blev också medlem 2002. Första treffen var Strange new worlds på Draken. Jag inbillar mig att det hade varit ännu större något tidigare, men det kanske bara är allmänt "det var bättre förr"-snack och uppförstorade berättelser? Efter det lämnade ju WCT Draken och jag trodde att det till stor del berodde på att treffarna minskat i storlek redan då.

Min upplevelse är att WCT fått ett uppsving nu efter flytten in till Roy. Jag har inte koll på siffrorna. Någon annan här kanske vet? Det känns som om det är på väg åt rätt håll.

Jag befarar att det inte blir som på "den gamla goda tiden" igen. Men jag tror inte att det är något unikt för WCT. Upplever liknande saker i andra föreningar jag är med i också.

WCT:s storhetstid var snarare 1998 - 1999 då det var kring 400 besökare på treffarna. Jag och Stefan B är överens om att det var Klingon II som var den första treffen med ordentligt lägre besökare.

Men det är sant att det blev ett litet uppsving 2002 - Borg II drog över 300 besökare (eller om det till och med var 400, minns inte riktigt). Förutom att det var sista året på Draken så var det ett bra år f??r WCT. Fast föreningen hade en jäkligt dryg ordförande... ;)

Vi lämnade förövrigt Draken för att vi var tvugna eftersom det gjordes försök med reguljär biovisning där under 2002 och 2003, vilket tyvärr misslyckades. I ärlighetens namn tror jag inte att WCT har fått något uppsving på Roy ännu, även om det säkerligen känns bra med det sköna läget mitt i stan. En massiv reklamkampanj med flygbladsutdelning på sf-bokhandeln, aktivt arbete på listan och forumet med mera skulle nog behövas för att få riktigt fart på det hela.

Själv blev jag medlem 1997, fast tyvärr efter Star Treff 97. Min första treff var Star Treff 4: Crossover. Precis som Unkas skriver så var det verkligen en kick att se på Star Trek på denna fantastiska biograf, men som Herakleitos påpekade redan för över 2000 år sedan så kan man inte kliva ner i samma flod två gånger.

Med vänliga hälsningar

Patrik Centerwall

WCT # 146