Nyhet Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 (edited) En kommande generation av lasrar kommer att bli så kraftfulla att energin gränsar till vad som är teoretiskt möjligt. Den teoretiska gränsen motsvarar den energi som behövs för att skapa materia. Inom Europa arbetar man på projektet Extreme Light Infrastructure (ELI) med lasrar som kommer att leverera så mycket energi att kollisionerna mellan fotonerna eventuellt kan skapa elektron-positronpar. Detta skulle dock förstöra lasern, så därför måste man sätta en högsta energinivå som är strax under när detta börja hända. Idén är ju inte att källan ska förstöras utan målet. ;-) Källa [ Till originalnyheten ] Edited August 18, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Intressant, men vad ska de ha den till då kan man undra ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Precis min tanke. Är det kanske vapen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted August 13, 2010 Report Share Posted August 13, 2010 Det finns flera användningsområden för sådana här extrem-hög-energi-lasrar, bl.a. inom partikelfysik, gravitationsfysik, icke-linjär fältteori, ultrahögtrycksfysik, astrofysik och kosmologi. Den mest fascinerande tillämpningen är väl kanske för s.k. laserinducerad fusion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
To'E'Cra Posted August 14, 2010 Report Share Posted August 14, 2010 (edited) Det finns flera användningsområden för sådana här extrem-hög-energi-lasrar, bl.a. inom partikelfysik, gravitationsfysik, icke-linjär fältteori, ultrahögtrycksfysik, astrofysik och kosmologi. Den mest fascinerande tillämpningen är väl kanske för s.k. laserinducerad fusion. Right... can you make cookies with it? Haha jag önskar jag förstod hälften av det där. Edited August 14, 2010 by To'E'Cra Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted August 14, 2010 Report Share Posted August 14, 2010 Right... can you make cookies with it? Haha, ungefär så jag tänkte när jag läste det med. :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashtrekkie Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 skulle alldrig komma på tanken att använda den som ett vapen :visslar: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts