Gå till innehåll

AlmostHuman ser på Voyager


AlmostHuman

Rekommenderade inlägg

Tanken var att jag under sommaren och semestern skulle se om Babylon 5, men ett erbjudande om att få låna VOY av en vän gör att jag får prioritera om. Jag har inte sett på VOY sedan jag följde serien genom SVTs sändningar och jag äger den inte själv. Eftersom jag ändå har hela Babylon 5 på DVD och kan se om den när jag själv vill så väljer jag att skjuta upp den omtitten och prioriterar att se VOY från början till slut nu istället. Jag ser inte avsnitten i någon speciell takt, utan mer när jag känner för det. Jag har inte beslutat mig för om jag ska skriva om alla avsnitt, eller enbart dom som jag känner för. Men det lär visa sig. Jag tyckte att det passade bra att samla alla mina reflektioner i en egen samlingstråd och jag hoppas att inte någon motsäger sig det.

Redigerad av AlmostHuman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.1 - Caretaker

Ett av frihetskämparna Maquis rymdskepp försvinner oförklarligt under en plasmastorm i den del av rymden som kallas Badlands. Stjärnflottans nya, avancerade rymdkryssare Voyager får uppdraget att ta reda på vad som hänt. Befälhavaren kommendör Kathryn Janeway rekryterar en ung officer, som tidigare avskedats från Stjärnflottan för sitt samarbete med Maquisrörelsen. Under jakten på det försvunna Maquiskeppet träffas Voyager plötsligt av en enorm energivåg och hamnar 70.000 ljusår från sin hemmabas. I denna outforskade del av universum dras Voyagers besättning in i en urgammal konflikt på en planet bebodd av det fredliga ocampafolket, som terroriseras av de krigiska Kazonerna.

Som sig bör när en ny Star Trek tv-serie börjar så får man en svag start. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag alltid upplever det så, men för mig så har en ny sådan tv-serie alltid varit synonymt med en svag start. VOY tillhör kanske en av dom starkare, men det tycker jag inte säger så mycket egentligen då det fortfarande inte är speciellt bra.

Det bästa med avsnittet är väl det faktum att man introduceras till en massa nya karaktärer som man ska försöka lära känna under resans gång. Vissa är givetvis mer intressanta än andra som sig bör. Sedan gillar jag konceptet som VOY hade med att låta det utspela sig på resande fot, då mot deras vilja, samt även på en helt ny outforskad plats. Att det sedan inte räckte till hela serien ut är en annan sak, men utgångspunkten var bra tänkt och friskt vågat.

Karaktärerna i VOY har alltid varit ojämna. Janeway är klart intressant som ledare och hon har både sina fördelar respektive nackdelar. Just att hon är kvinna känns intressant och något som ger karaktären mer djup. Att man sedan inte tog vara på det fullt ut är synd, men inte förvånande. Som med mycket annat så växer karaktären genom hela serien och har både sina uppgångar som nedgångar. I början tycker jag helt klart att karaktären känns stabil.

Hennes närmsta mannar är även dom intressanta.

Tuvok har alltid varit lite av en favorit. Hans sätt att se på och analysera saker har alltid varit fascinerande och gett upphov till både logiska som mindre logiska lösningar på problemen som uppstår längs resan.

Chakotay har jag alltid tyckt varit en karaktär som känns 50/50. Jag tycker att grunden till en intressant karaktär finns där, men det lyfte aldrig riktigt utan han förblev rätt anonym i det stora hela.

Harry Kim är en till karaktär som förblev väldigt anonym i det stora hela. Tillsammans med Tom Paris så fungerade karaktären väldigt bra och gav upphov till flera intressanta och tänkvärda avsnitt, men så mycket mer blev det inte.

B'Elanna gillar jag och det är en av karaktärerna som verkligen växer hela tiden. Speciellt när hon och Tom Paris börjar intressera sig för varandra.

Och Tom Paris i sig var alltid intressant. Det är nog den karaktär i besättningen på VOY som jag kunde relatera till mest sett till personligheten. Dessutom tycker jag att Robert Duncan McNeill spelade karaktären utmärkt och jag blev sällan besviken på vare sig det eller karaktären i sig.

Robert Picardo som EMH (Doktorn) är helt klockren och en till karaktär som utvecklas på ett bra sätt och vars medverkar faktiskt fyller en viktig funktion.

Neelix är en karaktär som jag är kluven till. I grund och botten så är karaktären bra spelad av Ethan Phillips, men det blir lite för mycket Comic Relief för att det ska fungera fullt ut. Den funktionen fyller ju redan EMH (Doktorn) bra tycker jag. Det ska sägas att Neelix som karaktär har sina bra stunder med och det ska bli intressant att se om och hur det fungerar den här gången. En av dom mer irriterande sakerna var den extremt påklistrade och inte alls speciellt trovärdiga förhållandet som han hade tillsammans med Kes.

Och Kes i sig var en till sådan där karaktär som skulle kunnat varit bra men att det känns som att man precis som i fallet med Neelix var lite otydlig med vad man ville förmedla och istället för att nå hela vägen fram så blev det bara ett halvfärdigt resultat.

Sett till handlingen i det första avsnittet så är det bra och väl genomfört. Dom nya raserna man bekantar sig med är intressanta och slitningarna som finns mellan federationen och Maquis fungerar som en bra utgångspunkt. Dessutom är det, som jag redan nämnt, intressant med tanken att låta skildra en lång resa hemåt med allt som det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns en sådan funktion numera. :) Jag får se i vilken utsträckning jag skriver och till vilket format. Känns lite överdrivet att dubbelposta allt, först här i tråden och sedan som en recension. Men man kan ju alternera sig mellan dom båda två eller skriva olika typer av texter. Så någon matnyttig recension hoppas jag kunna erbjuda till avsnittsguiden i databasen under min omtitt av VOY.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dubbelposta det skulle inte alls vara överdrivet, det finns många som läser antingen forumet, eller sidan, inte båda. På forumet kommer inte recensionen att läsas så länge, medan den kan komma att läsas när som helst i framtiden om den ligger på sidan. Redaktionen skulle gärna se recensionen på båda ställena. Vi har diskuterat detta och funderat på att kunna ha recensioner utan betyg, för att det ska vara lättare att ha på båda ställena (man sätter ju inte alltid betyg i forumet). Jag tror dock inte att det fungerar än. Men om du skulle kunna tänka dig att ge ett betyg skulle redaktionen kunna lägga recensionen på sidan åt dig? Eftersom det är en en ny funktion så har sidan ett stort behov av recensioner :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sig bör när en ny Star Trek tv-serie börjar så får man en svag start. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag alltid upplever det så, men för mig så har en ny sådan tv-serie alltid varit synonymt med en svag start. VOY tillhör kanske en av dom starkare, men det tycker jag inte säger så mycket egentligen då det fortfarande inte är speciellt bra.

Så känner nog de flesta, inklusive jag. Dock är det väl oftast så med de flesta serier. Det är helt enkelt inte lika bra innan man känner karaktärerna. Dessutom tar det ju en stund för produktionsfolket och skådespelarna att komma in i den nya serien, så innan det händer känns det ju också lite stelt.

Sen tycker jag att ST är som bäst när det är "foreheads of the week"-typen av stand alone-avsnitt och inte några halvdana story-avsnitt vilket förstaavsnitten ju brukar vara.

Nåväl, du verkar iallafall ha ett bra minne av serien för att inte ha tittat på länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du skulle kunna tänka dig att ge ett betyg skulle redaktionen kunna lägga recensionen på sidan åt dig? Eftersom det är en en ny funktion så har sidan ett stort behov av recensioner :)

Jag skickade nyss in det som jag skrev tidigare om det första avsnittet och sedan så fortsätter jag att göra samma sak allteftersom att jag ser dom andra avsnitten och skriver om dom med.

Jag kanske ska ta och kolla på VOY tillsammans med dig. Tänkte gå igenom alla serier men inte alla avsnitt. Ska ta de avsnitten jag sett minst antal gånger.

Det låter mycket trevligt att få lite sällskap under min genomgång av serien. :)

Så känner nog de flesta, inklusive jag. Dock är det väl oftast så med de flesta serier. Det är helt enkelt inte lika bra innan man känner karaktärerna. Dessutom tar det ju en stund för produktionsfolket och skådespelarna att komma in i den nya serien, så innan det händer känns det ju också lite stelt.

Sen tycker jag att ST är som bäst när det är "foreheads of the week"-typen av stand alone-avsnitt och inte några halvdana story-avsnitt vilket förstaavsnitten ju brukar vara.

Jag instämmer. Dock tycker jag att någon av dom senare Star Trek tv-serierna hade kunnat varit bättre på att få till en stark start, men det beror väl på dels ekonomi, samt vilka som arbetar med serien. Är det samma som i en tidigare tv-serie så går det väl bättre än om hela produktionslaget är nytt.

Själv uppskattar jag längre story arcs, men det förutsätter att man lyckas bra med manus och liknande. Tyvärr är det lite si och så med den saken i dom olika Star Trek tv-serierna. Det finns andra mer moderna tv-serier som lyckas bättre med kontinuitet och där man önskar att Star Trek hade kunnat vara lika bra. Men det är en sak som jag hoppas att framtida Star Trek tv-serier ska ta lärdom av. Och sedan är det ju inte alltid dåligt i Star Trek, det finns undantag och t.ex. DS9 var ju bra med kontinuitet och längre story arcs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...