Jump to content
Sign in to follow this  
Unkas

Trådlös ljudöverföring.

Recommended Posts

Jag söker just nu efter en lösning där jag kan få musik och radio från min dator till min sterio (som står i ett annat rum) utan att behöva dra besvärliga kablar. Tänkte att den expertisen borde finnas hos medlemarna på ett nördigt Star Trek-forum. :P

Har sett att det fins enkla usb-pluggar. Dock vet jag inte hur ljudkvaliten är på dessa?

Helst skulle jag vilja kunna styra/växla låtar med en fjärr eller eventuelt smartphone, och det är då utbudet blir en mindre djungel.

Har ingen smartphone i dagsläget men kan tänka mig införskaffa en om den hjälper mig med mitt problem.

Tacksam för tipps och info om olika lösningar.

Har kompisar som låter datorn kommunicera med högtalarna via routern. Tror att de köper sina system på Mediamarkt. Det är nog bara att gå och fråga. Kan inte rekommendera någon speciell.

Har inga appel i dagsläget, men har kollat lite på airportexpress. Dock är jag inte helt sugen på att ge mig in i Macträsket. Men är det den enda och bästa lösningen så kanske det blir så.

Har du mycket Appel Mr Trek?

Någon som har erfarenhet av Logitechs prylar, squeezebox touch till exempel?

Har småkikat lite på Marantz NA 7004. Kan onekligen vara en lösning. Den är dock ganska dyr, och jag är inte direkt intreserad av den dacén. Någon som provat Marantzen?

Min pappa är lite smått Apple-tokig, så ja vi har mycket Apple. Har dock inte fixat med trådlöst ljud, då vi inte har behövt det. Vad som spelas styrs dock emellanåt trådlöst :)

Kör också med Mac och Airport Express. Väldigt smidig lösning - bara att stoppa in AE:n i valfri vägguttag, ställa in lösenord och lite sådant och sedan väljer man i iTunes om man ska ha med AE:n när man spelar upp något eller ej. Trådlöst eller trådbundet, det väljer man själv.

Apple har en gratis app till iPhone/iPad/iPod Touch där man både kan se vad som spelas för tillfället (med skivomslag förstås) och välja låtar. Det går även att spela upp låtar från exempelvis iPhone till högtalarna trådlöst.

Vet inget om de övriga alternativen, men det finns det kanske andra som kan svara på.

/ Kiwi