Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Star Trek VI firar 20 år

Recommended Posts

I dag är det 20 år sedan Star Trek VI: The Undiscovered Country hade biopremiär i USA. Den sjätte december vallfärdade trekkers till biograferna för att se originalbesättningens sista äventyr.

Samtidigt var Star Trek: The Next Generation en storsuccé med tittarsiffror som senare Star Trek-serier aldrig var i närheten av. För att locka fler till filmen hade därför Leonard Nimoy accepterat att vara med i serien i avsnittet Unification som hade sänts tidigare under hösten. Strategin lyckades delvis eftersom sexan spelade in mer pengar än femman, men samma kassasuccé som de första fyra filmerna med TOS-besättningen blev det dock inte.

I dag är sexan känd och älskad för att avsluta TOS-eran. Men att filmen över huvud taget skulle göras var länge osäkert. Femman gjordes som just avslutningsfilm. Samtidigt hade dess svaga ekonomiska resultat gjort att mycket fokus flyttats till dels eventuella TNG-filmer, dels till att föryngra TOS-besättningen. Producenten bakom Star Trek 2-5, Harve Benette, hade långt framåtskridna planer på en Starfleet Academy-film med en ung Kirk och Spock. I rollerna skulle vi ha sett Ethan Hawke som Kirk och John Cusack som Spock. Men Paramount ändrade sig efter kampanjer från flera TOS-skådisar och trekkers.

Så minns er tillbaka till det tidiga 1990-talet och en värld i förändring. Sexans handling där den begynnande vänskapen mellan Federationen och det Klingonska Imperiet byggde på hur relationerna mellan USA och Sovjet hade förbättrats under sent 1980-tal. Men att det Kalla Kriget skulle ta slut i och med Sovjetunionens upplösning sommaren 1991 hade inte ens manusförfattarna bakom filmen förutspått.

Diskutera gärna ditt första minne från filmen nedan.

[ Till originalnyheten ]

Har bara läst att femman kunde ha varit den sista i serien, att vissa skådisar hintat åt det hållet innan releasen, inte att filmen alltid var tänkt att fungera som avslutningsfilm, då hade den nog promotats på det sättet lite mer.

Mitt första minne är inte så speciellt kanske, såg den år 2006 för första gången och var sinnessjukt glad över att Spock inte dog i filmen, vilket är vad jag hade fått höra från annat håll. Såg den igen faktiskt nu i helgen som varit, hade jag vetat att filmen skulle fira 20 år idag hade jag nog väntat med att se filmen några dagar till.

Edited by The Holy Three

Kan inte minnas när jag såg den första gången. Men det är dock en bra film, och ett passande sätt att påbörja freden mellan Federationen och Klingon emperiet.

Filmen är mycket bra, men den bästa trekfilmen är The Voyage Home. Tyvärr har jag lite svårt för Kim Katrall i rollen som vulcanen Valeris. Hon är inte dessvärre inte ett dugg övertygande. Om man bytt ut Valeris mot Mr Saavik hade filmen blivit djupare eftersom förräderiet blivit så mycket allvarligare då Spock har en särskild relation till Saavik.

Jag har för mig att jag såg filmen på hyrvideo första gången och blev då jag lite besviken eftersom jag hade förväntat mig mycket mer. Men det är en film som växer för varje gång man ser den så nu tycker jag att den är riktigt bra.

Håller absolut med angående Kam Cattrall i rollen som Vulcan. Stör mig på henne i den rollen.

Samma här, fast det kanske har att göra med att hon gör så annorlunda roller i övrigt.

Nejdå, jag hade inte sett henne i så många filmer när jag såg ST VI och jag kände absolut inte igen henne heller. Och efter ST VI har jag inte heller sett henne i så mycket eftersom jag inte roas av Sex and the City (det är verkligen inte en serie i min smak).

Har bara läst att femman kunde ha varit den sista i serien, att vissa skådisar hintat åt det hållet innan releasen, inte att filmen alltid var tänkt att fungera som avslutningsfilm, då hade den nog promotats på det sättet lite mer.

Det stämmer väl det du skriver delvis. Alla Star Trek-filmer är i sig potentiella avslutningsfilmer, eftersom de inte hänger ihop och om en ny produceras beror på intäkterna från den förra. I alla fall i första hand.

Samtidigt är det mycket som pekar på att man tänkte sig den som en potentiell avslutningsfilm. Handlingen med jakten på gud och resan genom den galaktiska barriären i mitten av Vintergatan kopplar samman filmen med Where No Man Has Gone Before -- det första TOS-avsnittet med Kirk och Spock. Slutet där Kirk, Spock och McCoy är på jorden och sjunger tyder på att det är ett farväl. I alla andra filmerna antyds det nya äventyr i slutsekvenserna. Här är de hemma -- kanske för gott.

Sedan anledningen till att budgeten inte räckte till vissa specialeffekter lär inte ha varit att den var låg. Snarare att Shatner hade förhandlat så att alla skådisarna fick en större ersättning, en typ av pension. De var dessutom gamla, vilket inte tydde på en fortsättning.

Harve Bennett, som producerade 2-5, lär inte heller ha gillat filmen från början. Eftersom han var chef för Star Trek-filmerna tyder mycket på att han hade planer på att denna skulle avsluta TOS-filmerna.

Har för mig att budgeten för femman var större än för del 2-4, så det var inte därför specialeffekterna fick ta stryk. Det var väl för att dom bästa effektföretagen var upptagna med att jobba med andra storfilmer, som Ghostbusters 2. Potentiell avslutningsfilm kan den säkert ha setts som, lät bara som att det var skrivet i sten att det skulle vara den sista med TOS-gänget, vilket inte verkar stämma.

Det stämmer det med. Samtidigt tror jag väl Shatner alltid ville ha mer pengar till slutscenerna med "Gud", vilket han inte fick.

Sign in to follow this  

• Create New...