Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Star Trek 12 börjar filmas den tolfte januari

Recommended Posts

Någon som ska till LA närmsta tiden? Paramount har guidade turer så om man har tur kan man få se där de spelar in Star Trek. Utomhusscener kanske spelas in i Griffith Park/Bronson Canyon Park...

Jag tror det är ganska liten chans att få se inspelningen. Orsaken är att det mesta spelas in inne i de jättebyggnader som finns på Paramounts område. Och dessa är stängda för turister. Det är dock möjligt om man har mycket tur och en välvillig guide att få se kulisserna om inga inspelningar sker den dagen där. Jag har själv gått på stora delar av Voyagers scenbygge med en grupp besökare. Vi såg dock inte bryggan, så förmodligen var det där man spelade in den dagen.

Chansen att få en skymt av inspelningen är nog dock ändå större om de spelar in något utomhus på Paramount. I den förra filmen spelade de in atmosfärhoppscenen och striden på borren ovanför Vulcan ute på området. Närmare bestämt på en parkeringsplats som ibland används som pool. Bland annat var det samma ställe som man spelade in när det klingonska skeppet med Kirk och company återvänder till 2200-talet i Star Trek 4 och kraschlandar i havet utanför San Francisco. Nu hänger det väl på vad de spelar in denna gången, men chansen finns som sagt.

Edited by Aike

Jag skulle tro att man är mer villig att släppa in folk på fasta sets i en tv serie där alla fans ju ändå känner till utseendet från tv serien än man är på att släppa in folk på filmer, dessutom tror jag att man är mycket snabbare på att riva/plocka ner setsen när man är klar med just de scenerna i en film. J.

Det får man på Paramount också om de inte är upptagna (även om det officiellt nog kan vara stängda). I alla fall var det så i slutet av 90-talet. Däremot kan jag tänka mig att just Star Treks scenbyggen: brygga, korridorer, transporter rooms med mera är upptagna och stängda medan man spelar in. Det betyder i och för sig att man kanske får se dem om filmproduktionen inte är där för dagen.

Jag skulle tro att man är mer villig att släppa in folk på fasta sets i en tv serie där alla fans ju ändå känner till utseendet från tv serien än man är på att släppa in folk på filmer, dessutom tror jag att man är mycket snabbare på att riva/plocka ner setsen när man är klar med just de scenerna i en film. J.

Från vad jag har sett från två besök på Paramount, så tror jag nog tvärtom. Tv-seriescenbyggen används mycket oftare (bortsett från på sommaren) och man kommer aldrig att få vara där om det är inspelning. Undantaget är när man filmer inför publik.

Filmscenbyggen är nog också svåra att komma in på, men de används inte alltid under den perioden spelas in. Så är produktionen inte där en dag så kanske det går att få se något.

Om Paramounts turer för den som är intresserad:

http://www.seeing-st...mounttour.shtml

(Fast jag hade en mycket bättre upplevelse de två gånger jag var där)

Edited by Aike