Jump to content

Arthuriana

Soval

Recommended Posts

Det finns många berättelser om Kung Arthur och hans riddare av runda bordet. I mer än tusen år har människor fascinerats av dessa berättelser och berättat dem, gjort omtolkningar och lagt till nya berättelser till legenden. Men vilken Arthuriansk bok, film eller serie är eran favorit och varför?

För min del är det, som jag skrev i en annan tråd, filmen/miniserien med Sam Neil, Helena Bonham Certer, Miranda Richardson m fl. Den på 11 av tio från mig ;). Det är en av mina absoluta favoritfilmer. Skådisarna gör ett fantastiskt jobb, såväl regissören, alla som är involverade med kläder och makeup, kompositören, CG-killarna och alla andra som var involverade i filmskapandet. Ett mästervärk enligt min mening.

Själv har det alltid varit Excalibur från 1981. Som barn satt jag och min bror och kollade på den dagligen.

Miniserien Merlin gillar jag också, dock har jag inte sett Spamalot. Däremot har jag ju självklart sett Monty Python and the holy grail. Knights of the Round Table måste jag ta en närmare titt på för den har jag inte sett eller hört talas om, kul!

Någon som läst något då? Då tänker jag väl framför allt på "modern" litteratur. Själv så har jag bara läst Avalons dimmor. Det var förvisso i tonåren men jag kommer ihåg att jag gillade den. Framför allt tyckte jag det var kul att huvudpersonen var Arthurs halvsyster Morgaine/Morgana/Morgan le Fay.

• 1 month later...

Wikiepdia har listat böcker och filmer baserade på Arthurmyten - ganska imponerande mängder som har producerats:

List of films based on Arthurian legend

List of books about King Arthur

TS Whites "The once and future kings" är väl den man ska läsa om man verkligen är intresserad av Arthur och riddarna runt det runda bordet - det räknas väl mer eller mindre som en modern klassiker.

Edited by Centerwall

• 2 weeks later...