Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Denise Crosby: "TNG var en mansklubb"

Recommended Posts

The Next Generation var en serie som inte inkluderade kvinnor. Det säger Denise Crosby (Tasha Yar) i en intervju med Startrek.com.

Hon berättar att hon har haft långa diskussioner med Gates McFadden (Dr. Crusher) om detta medan de samarbetade med en teaterpjäs i Los Angeles.

-Det var i bakspegeln en serie där männen stod i centrum. Jag tycker att kvinnorna inte riktigt inkluderades. För mig var det verkligen en mansklubb. Jag kände mig inte som en del av det. Gates kände på sitt sätt samma sak, säger Crosby

Crosby berättar också att hon och McFadden, trots att de arbetade tillsammans under seriens första säsong, inte lärde känna varandra alls förr??n i år. Orsaken var att de aldrig hade några scener tillsammans i TNG.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag hoppas du skämtar, för läser man intervjun som nyheten bygger på (klicka källa) framkommer tydligt att hon valde att sluta självmant och att Roddenberry inte ville det, men accepterade det.

Jag vill minnas att jag hört någon stans att Dennis slutade för att hon eller hennes maneger inte trodde att serien skulle bli långvarig, och därför ville utnyttja rampljuset till att gå vidare till något större.

Märkligt hur de som självmant hoppat av Star Trek är mest kritiska när det talar om det i efterhand. Wil Wheaton är också ofta kritisk till TNG och ST. Kanske är det för att ST blev deras största framgångar.

Vad jag vet valde han att sluta, eftersom han inte fick tillåtelse att vara ledig vid filminspelningar, trots att han inte hade några inspelningar med TNG samtidigt. Han var en ganska stor barnskådespelare, och fick rollen i TNG så han trodde nog att han skulle få en bättre filmkarriär. Samma sak antar jag gäller Crosby. I backspegeln visade det sig nog vara misstag.

Wheaton är väl minst kritisk mot figuren Wesley Crusher, kvaliteten på säsong ett av TNG som många tycker är sämre än senare säsonger, hur han behandlades när han ville göra andra filmprojekt och att han inte har blivit inbjuden till en rad olika premiärer och stora tillställningar. Han var till exempel den ende eller en av få skådisar som inte medverkade när Star Trek firade 30 år med pompa och stått. Jag tror ändå att han helhetsmässigt gillar Star Trek-upplevelsen. Wesley Crusher var ju den figur som fick mest fanmail av alla.

Edited by Aike