Jump to content
Sign in to follow this  
michaeala

Ser på TNG för första gången.

Recommended Posts

Nu är det väl kanske aningens off topic men som svar på ditt inlägg Sarek, så såg ju jag voyager först. Utan voyager hade jag aldrig sett en enda annan Star Trek serie.. Och sen såg jag ju ds9 och ent... och är van vid det lite snabbare lite mer actionfyllda och med undantag för ent lite mer inspirerande kvinnliga förebilder. Troi och Beverly känns ju inte så spännande och angående både manliga och kvinnliga karaktärer tycker jag Picard, Worf och Geordi inte är några karaktärer jag känner särskilt starkt för. T'pol, Trip, Kira, Ezri, Odo, Worf ur ds9, Janeway och så vidare.. de känner jag att jag brydde mig om mer, och var djupare mer spännande karaktärer. För mig känns karaktärerna i tng platta. Generellt sätt. Data var mer spännande och djupare första halvan av serien, nu tycker jag det är så mycket betoning på att han inte har känslor (är på s6 avs 13).

Edited by michaeala

Har precis börjat se första säsongen av TNG. Har bara sett enstaka ströavsnitt förut. Så det är rätt kul att se hur serien förändras avsnitt för avsnitt. Från att i de första avsnitten vara lite stapplande men ändå klart "TOS" inspirerade till att sakta utveckla sin egen dynamik att möta och lösa problem när man blivit lite varma i kläderna.

Rätt kul att se hur sceneriet förändras allteftersom med. Bara en sådan sak som hur maskin från början ser ut som en kokseldad panna man lånat från någon källare till allt mer se ut som något som skulle kunna höra hemma i ett modernt kärnkraftverk... *s*

En annan sak som man märker med är hur man i vissa avsnitt faktiskt tänkt på att man inte kan lämna bryggan i samlad trupp när man skall lösa ett problem utan avlösning. Sen kan jag bli störd av att man löser av varandra utan korrekt avlämning. Men förstår att det inte är något man har tid med rent filmtekniskt. Men det skulle vara roligt att i något avsnitt faktiskt se exempelvis en rorsman korrekt lämna över kurs och fart till avlösaren... *ler*

En sak som jag inte kan förlika mig med när det gäller TNG är de tråkiga uniformerna. En uniform skall ha krage så är det bara. Var skall man annars ha gradbeteckningarna någonstans? Gillar mycket mer uniformerna i TOS och Voyager...

/ Hugh

Så har jag då sett färdigt på hela första säsongen av TNG. En helt brandad kompott. Det finns avnitt med mycket av TOS anda såsom The Arsenal of Freedom och Skin of Evil (måste varit ett av de billigaste avsnitten att göra) till mer spännande och inte helt oavslutade avsnitt som Conspiracy och The Neutral Zone. Det sista avsnittet gillar jag speciellt då man möts av frågeställningen av vad man gör när man finner ett antal nedfrusna personer i ett gammalt rymdskepp? Låter man rymdskeppet driva vidare eller räddar man dem som går att rädda? Och vad gör man om det sen visar sig att de faktiskt dött innan de frusits ner i en förhoppning om att någon kan väcka dem till liv igen?

Något annat jag gillar i The Neutral Zone är den oförklarade frågan om vad som hänt de försvunna stationerna? Nu sitter jag inte på svaret i förhand men nog känns det som att Borg skulle kunna vara inblandade?

Datalore tillhör ett annat favoritavsnitt. Det är väl ett av de avsnitt som ger en föraning om den anda som TNG serien utvecklar efter hand.

/Hugh

The Next Generation

1.6 - Where No One Has Gone Before

Stjärndatum: 41263.1

Sammanfattning

En hastighetsexpert, Kosinski, och hans assistent kommer till Enterprise för att undersöka och uppgradera warpmotorerna. Data och Riker är övertygade om att Kosinskis ekvationer bara är bluff då de inte har visat på något resultat vid simulationer. Men när de utför försök i maskinrummet så lyckas Enterprise komma upp i otroliga hastigheter och på bara några få sekunder reser de 2 700 000 ljusår från den plats där de startade. Men Wesley har upptäckt något underligt med assistenten, som kallar sig Resenär och kommer från Tau Alpha C. Kan det vara han som är ansvarig för deras otroliga fart?

Jo, det var helt klart ett mycket bra avsnitt. Det var genomarbetat och hade en story som helt klart lika gärna kunde passa in i vilken Star Trek serie som helst. Det säger även lite om varför Wesley alltid får hänga med i TNG. Har alltid haft lite svårt att köpa hans medverkan annars. Effekterna var även bra gjorda. Det var inget avsnitt där man somnade.

Man märker hur de försökt spara in på ekonomin i vissa avsnitt. Kanske för att utveckla andra avsnitt mer. Men helt klart har man lagt ner lite mer energi på "Where no one had gone before".

/ Hugh

Edited by Hugh

Jag kollar på vanlig dvd-kvalite.

Jag kollade förresten på säsong 7 avsnittet med Mamma Troi. Åh jag grät hela slutet! Det var gripande! Äntligen något gripande. Jag gillar inte att det mesta i tng är så ytligt. Lwaxana Troi är min favorit av alla karaktärer i tng! Avsnittet efter med DrCrusher och Picard var också rätt intressant att de inte blev galna på varandra. Det var oväntat tyckte jag!

(avs 0707 och 0708 har jag för mig att det var)

Så har jag då sett färdigt på hela första säsongen av TNG. En helt brandad kompott. Det finns avnitt med mycket av TOS anda såsom The Arsenal of Freedom och Skin of Evil (måste varit ett av de billigaste avsnitten att göra) till mer spännande och inte helt oavslutade avsnitt som Conspiracy och The Neutral Zone. Det sista avsnittet gillar jag speciellt då man möts av frågeställningen av vad man gör när man finner ett antal nedfrusna personer i ett gammalt rymdskepp? Låter man rymdskeppet driva vidare eller räddar man dem som går att rädda? Och vad gör man om det sen visar sig att de faktiskt dött innan de frusits ner i en förhoppning om att någon kan väcka dem till liv igen?

Japp, väldigt blandat, mest åt det negativa hållet skulle jag t.o.m. säga. I efterhand så finns det inte direkt några klockrena avsnitt att hämta från säsong 1, något som t.o.m. säsong 2 har trots att det inte heller är en speciellt lysande säsong generellt sett.

Det är väl en helt ok frågeställning, men för mig överröstades frågeställning av de lite pinsamma karaktärerna som situationen gav oss. Jag är inte speciellt förtjust i stereotyper... :lugn:

Något annat jag gillar i The Neutral Zone är den oförklarade frågan om vad som hänt de försvunna stationerna? Nu sitter jag inte på svaret i förhand men nog känns det som att Borg skulle kunna vara inblandade?

/Hugh

Man får ett ganska klart svar på vem som förmodligen gjorde det lite längre in i serien. ;)

Where no one has gone before är ett av mina favouritavsnitt. Vad tyckte du om det?

Jag får också erkänna att det avsnittet var en liten "guilty pleasure" för mig, jag tyckte väldigt mycket om det de första åren jag tittade på Star trek och såg om det en hel del gånger. :rodna:

Nu i efterhand kan jag dock inte riktigt hålla med Hugh. Jag får ju fortfarande en kick av att se avsnittet, kanske beroende på associationerna och nostalgi-faktorn, men jag kan inte längre påstå att det är ett väldigt bra avsnitt. Inte nödvändigtvis dåligt, men det utmärker sig inte heller.

Något som var del i varför jag tyckte om avsnittet så mycket, och som jag fortfarande tycker väldigt mycket om, var "out-of-the-box"-tänkandet i avsnittet. Jag tycker verkligen avsnittet uppmuntrar till det, både när det kom till att farterna de färdades i borde vara omöjliga baserat på deras nuvarande kunskaper och teorier och att "rymden" en miljard ljusår bort tydligen skulle vara så ofattbart annorlunda. Det öppnar verkligen upp möjligheterna, och poängterar att man inte ska rista teorier/fakta i sten, utan bara använda de tillsvidare, tills att man eventuellt upptäcker att de inte riktigt stämmer. Då förnekar man heller inte möjligheterna som skulle kunna finnas om nuvarande teorier inte skulle stämma.

Jag kollar på vanlig dvd-kvalite.

TNG börjar bli lite till åren, iaf det materialet som jag sett innan BD-versionerna som börjat släppas nu. Säsong 1 (och 2? minns inte riktigt nu) speciellt har dessutom en lite konstig färg, eller hur man nu ska beskriva det. Jag säger ofta att det är som titta på avsnittet genom ett lättanvänt kaffefilter. :D

Var det något som du la märke till eller som försämrade upplevelsen i säsong 1, michaeala?

Nu undrar jag precis som RoLaren vilken version som du tittar på Hugh, och om det är en gammal DVD-version, vad tycker du om kvalitén på säsong 1?

Jag kollade förresten på säsong 7 avsnittet med Mamma Troi. Åh jag grät hela slutet! Det var gripande! Äntligen något gripande. Jag gillar inte att det mesta i tng är så ytligt.

Hmm... Jag kan definitivt inte hålla med om att TNG skulle vara ytligt (inte de andra ST-serierna heller för den delen), men jag tror inte vi har samma innebörd för det.

Jag har inte sett avsnittet i fråga på några år nu, men som jag minns det var väl huvudskillnaden att dramat och historien ska spela väldigt mycket på känslor och förhoppningsvis skapa den typen av känslor hos tittaren. Det är något som TNG väldigt sällan gör annars (jag vet inte om de andra serierna gör det speciellt ofta heller, men oftare än TNG antar jag), normalt sett är ju TNG-avsnitt annars baserade mycket på koncept, frågeställningar, problemlösning och klart, rationellt tänkande och argumenterande för detta.

Karaktärerna får svåra och djupa frågor och situationer att hantera och besluta om, men de eftersträvar snarare att distansera sig och tänka objektivt snarare än subjektivt. Alltså är känslor precis den typen av faktorer de inte vill ska bli en stor faktor i det, och det blir mer "kallt" och objektivt oavsett hur djup och svår frågan/situationen råkar vara.

Är detta kanske ungefär det du menade, eller hur menar du att det generellt skulle vara ytligt?

Men det är ju bra att de lyckades förmedla de känslorna till dig, då bör ju avsnittet ha varit väldigt bra. :)

På 90-talet var Lwaxana Troi nästan lika hatad som Wesley Crusher. Jag gillar båda karaktärerna. Knee-licks i VOY är även han en hatad karaktär, konstigt nog.

Jag delade själv aldrig "hatet" mot varken Wesley eller Neelix, även om jag förstod vad det till stora delar berodde på. Lwaxana får jag dock erkänna att jag inte var speciellt förtjust i under mina första ST-år. Hon, och avsnitten som kretsade kring henne, blev ofta pinsamma, med dålig humor som aldrig gick hem hos mig, inget av större intresse hände för serien/säsongen som helhet och alla omkring henne blev plötsligt inkapabla till att säga ifrån när hon t.ex. bröt mot viktiga regler på skeppet eller betedde sig olämpligt. :huh:

Men på senare år, jag tror att det kan ha varit speciellt efter att ha sett DS9 och hur hon interagerar med Odo där, har jag blivit mer neutralt inställd mot henne. Det var första gången jag såg henne ha lite självdistans och visa på att hennes normala beteende är väldigt medvetet och menat att vara provokativt och lite jobbigt, för att kalla fram känslosamma tankar hos de där (enligt henne) tråkiga Starfleet-personerna. Tidigare hade hon saknat de här aspekterna helt i mina ögon och var bara en platt karaktär som var allmänt jobbig, pinsam, utan självdistans och fick huvudkaraktärerna att bli halvt-inkompetenta.

Mmm...

Jag ser på "DVD-kvalité" och får nog säga att det är lite ojämn kvalité på avsnitten. Färgerna på uniformerna går från carmosinrött till lila. Så nog känns det lite gammalt ibland. Skulle BD ge bättre färger?

Något jag saknat ibland är möjligheten att ge fantastiska rymdscener. Som i näst sista avsnittet av säsong 1 då fyra rymdskepp samlades runt samma planet. Men fick man se något av de andra rymdskeppen? Nej, men det är inte första gången Star Trek gjort mig besviken på denna punkt.

Ärligt så somnade jag under vissa avsnitt vilket kanske säger något om hur spännande de var. Sen får man väl ta att karaktärerna många gånger är övertydliga. Det känns ibland som man inte räknar med att tittaren har någon större intelligenskvot.

Har sju säsonger till att plöja igenom när jag får möjlighet även om jag sett många avsnitt förut. Men jag får nog säga att Voyager över lag håller en högre kvalité på mänga sätt...

/ Hugh

Edited by Hugh

Jag ser på "DVD-kvalité" och får nog säga att det är lite ojämn kvalité på avsnitten. Färgerna på uniformerna går från carmosinrött till lila. Så nog känns det lite gammalt ibland. Skulle BD ge bättre färger?

Jag ska lägga till 'disclaimern' att jag än inte sett något av materialet på BD. Men jag vågar nog säga ändå att; ja, bilden på BD bör vara betydligt, betydligt bättre. Färgerna, detaljerna, ljudet (om man inte har otur och råkar få skivor med ljudproblemen som fanns) och även specialeffekterna bör vara klart bättre. Någon får rätta mig om jag har fel.

Jag har inte lika mycket problem med hur de övriga säsongerna ser ut på de tidigare utgåvorna, men speciellt säsong 1 och 2 märks det väldigt mycket.

Något jag saknat ibland är möjligheten att ge fantastiska rymdscener. Som i näst sista avsnittet av säsong 1 då fyra rymdskepp samlades runt samma planet. Men fick man se något av de andra rymdskeppen? Nej, men det är inte första gången Star Trek gjort mig besviken på denna punkt.

Jag håller med, det är klart att man blir lite besviken på såna saker.

Som du själv sa, det fanns väl inte riktigt de möjligheterna då och med deras budget. Det är lätt att ta det lite förgivet idag, men det var inte så länge sen som såna saker kostade massvis med pengar att producera och ändå bara såg halv-realistiskt ut. Dessutom använde sig väl ST fram tills att det ändrades av mycket modeller, speciellt skeppen har jag för mig var modeller under ganska långt tid. Så, för att visa nya skepp var det inte bara själva produktionskostnaden utan även pengarna, tiden och ansträngningen det skulle ta att bygga upp ännu en stor modell på ett skepp.

Voyager hade väl dock betydligt mycket bättre möjligheter till det och om du vill ha många skepp i bild och scener mellan olika skepp i rymden så bör du ta en titt på DS9s senare hälft (om du inte redan gjort det), när slagen i Dominion kriget utspelar sig. ;)

Det känns ibland som man inte räknar med att tittaren har någon större intelligenskvot.

Jag tror inte riktigt att det var fallet, jag tror snarare på det som jag och michaeala nämnde tidigare i tråden. Karaktärerna i TNG, speciellt de första säsongerna, var väldigt väldigt platta. De var knappt olika individer ens, utan deras personlighet sträckte sig från och till det eller de personlighetsdragen som de skulle representera i serien. Även avsnitten verkar ha byggts upp på samma sätt, det handlar inte om karaktärerna i fråga eller deras personligheter, det handlar om att ställa olika tankesätt, ideologier, idéer mot varandra. Karaktärerna representerar de bara. Jag tror att det är därför man får intrycket som du nämner, det blir väldigt lätt att karaktärerna står och stampar och repeterar, det finns liksom inget mer att ta av, idéerna de representerar är absoluta.

Misströsta inte, det blir mycket mycket bättre. Säsong 1 och 2 har en hel del rent av dåliga avsnitt, det är bara att erkänna. Du råkar inte minnas vilka som fick dig att somna? :P

På 90-talet var Lwaxana Troi nästan lika hatad som Wesley Crusher. Jag gillar båda karaktärerna. Knee-licks i VOY är även han en hatad karaktär, konstigt nog.

Enligt mig är Lwaxana Troi lik Q på det sätt att de livar upp stämningen i serien, däremot saknar Q djupet som Mamma Troi har. Det är ju uppenbart ganska tidigt att hon inte är så himla lycklig o livad som hon försöker visa och att hon hela tiden försöker ha kvar sin extravaganta fasad. Det är tragiskt och ledsamt att Deanna inte märker det (först) och hon bibehåller sina suckanden och ja ni vet ju deras relation hur den ser ut.

Lwaxana är den enda karaktären i tng som berört mig.

Ärligt så somnade jag under vissa avsnitt vilket kanske säger något om hur spännande de var. Sen får man väl ta att karaktärerna många gånger är övertydliga. Det känns ibland som man inte räknar med att tittaren har någon större intelligenskvot.

Har sju säsonger till att plöja igenom när jag får möjlighet även om jag sett många avsnitt förut. Men jag får nog säga att Voyager över lag håller en högre kvalité på mänga sätt...

/ Hugh

Jag antar att du inte har nostalgiskimret på tng som påverkar dig Hugh? Jag hade också svårt att hålla mig vaken i många avsnitt!

Jag tror inte riktigt att det var fallet, jag tror snarare på det som jag och michaeala nämnde tidigare i tråden. Karaktärerna i TNG, speciellt de första säsongerna, var väldigt väldigt platta. De var knappt olika individer ens, utan deras personlighet sträckte sig från och till det eller de personlighetsdragen som de skulle representera i serien. Även avsnitten verkar ha byggts upp på samma sätt, det handlar inte om karaktärerna i fråga eller deras personligheter, det handlar om att ställa olika tankesätt, ideologier, idéer mot varandra. Karaktärerna representerar de bara. Jag tror att det är därför man får intrycket som du nämner, det blir väldigt lätt att karaktärerna står och stampar och repeterar, det finns liksom inget mer att ta av, idéerna de representerar är absoluta.

Precis så Lord Di Lego! Jag känner mig inte nöjd med att det är så. För mig känns det som om tng hade mycket potential att gripa tag i en med personliga "saker" också.. Jag tycker att det blir pinsamt när Picard ALLTID tröttsamt ibland helt "out of place" säger sin "engage" och pekar sådär med handen.. som om han var tvungen att göra det jämt för det blev poulärt tidigt i serien (mina spekulationer). Jag kollade på filmerna för ett par veckor sen med för första ggn (firtst contact, nemesis och den där andra.. vad den nu hette) och där är det likadant. Tråkiga personer. Men jag älskade First contact!! Den var ju grym för det var lite historia med osv.

Hursomhelst tillbaka on topic: Jag tror inte kvaliten påverkat mig så mkt RoLaren. Karaktärerna är ju likadana oavsett. Min grundsyn på serien påverkas nog inte däremot var ju exemelvis scenerna och bildkvalitet på "First Contact" helt GALET imponerande för mig i jämförelse. I de andra filmerna räckte inte en snygg bild mig att gilla dem. Men maffiga rymdscener och skepsscener utifrån hade såklart varit grymt även i serien. Voy är ju heller inte direkt "snyggt gjord" men där lär man väl aldrig få se en blu-ray version =/

Får hålla med om att First Contact utgjorde ett stort steg och ett lyft för TNG. Här gjorde man med TNG för första gången något i nivå med vad The Original Motion Picture utgjorde för TOS. Tror att First Contact fick mig att börja titta på TNG igen. För mig var TNG länge bara en blek kopia på TOS. Det var Voyager som var den verkliga favoriten när jag började titta på Star Trek igen.

Man bör även ha klart för sig att Star Trek faktiskt inte varit tillgänglig så länge i form av DVD. Minns fortfarande hur jag hoppade till när jag såg alla TNG, DS9 och VOY avsnitten på Melody Line i Göteborg. Och när de sen dök upp hos Hemmakväll och man kunde hyra enstaka avsnitt. Så från de första enstaka Star Trek avsnitt man såg som liten i början på 70-talet tills man såg Voyager på svesnk TV gick det rätt många år...

Jag hajade till när jag för första gången fick se rymdscenerna i DS9 rörande Dominion Wars. Det blev rena "hockeystämningen" i soffan. Man hoppade nästan upp ur den! *skratt*

Ok, kan väl hålla med om att det kanske även såg ut lite för mycket av det goda. Formeringarna kändes väl täta med tanke på kraften från de vapen som fanns tillgängliga. Man kände det som att blåste man av en kärnvapenladdning mitt i formeringen så skulle alla problem lätt vara lösta liksom. Men det var ett stort steg framåt. Jag trodde att DS9 bara utspelade sig på samma tråkiga däck man såg hela tiden på rymdstationen. Det kändes som en Babylon 5 utgåva med Star Trek märke när jag sökte efter något i stil med Above & Beyond...

/Hugh

Edited by Hugh

Såg igår de första två avsnitten av TNG, säsong två. Det var The Child och Where Silence has Lease. Får nog säga att det var två avsnitt som inte fick mig att somna. Även om det andra avsnittet nog påminde om TOS till en början när man såg Worf och Riker slåss med ett par figurer vars kostymer kunde höra hemma i någon sf-film från 50-talet. Bägge avsnitten slutade utan att många frågor blivit besvarade. Man blir rätt nyfiken på om det blir någon uppföljning. Undrar lite med hur Q skulle se på en varelse som den i det andra avsnittet? Det känns ju som att de skulle kunna tänkas vilja ha ett ord med i diskussionen... *s*

/ Hugh

När jag läser tråden får jag intrycket att det har betydelse vad man ser först helt enkelt.

Jag blev st. Fan av att se tos filmerna och tng. Närds 9 kom var det lång tid innan jag tog åt mig den serien på grund av t.ex. Kira och någon annan karaktär. Hos voy saknade jag alfa och betakvadranten (politiska spänningar mellan romulaner/klingons etc.) och som någon nämnde neelix och kes var de mest tråkiga figurer jag sett i st.

Senare har jag börjat uppskatta alla serier och är inte så tng:ig i mitt sätt att följa st. Jag har följt er diskussion och blev glad att ni verkar uppskatta l. Troi. Hon bidrog med mycket i tng men andra karaktärer jag har upplevt som berörande är väl egentligen alla men främst picard (ensamheten som kapten) laforge med sina kärleksbekymmer och datas diskussioner om människans mänsklighet.

Jag håller dock med om att de kvinnliga figurerna fick alldeles för dåligt med utrymme jfr med t.ex. Voy eller ds9. Crusher har några bra delar i alla fall där hennes relation till picard utvecklas.

Hur som helst var det ingen som gillade tact. Officerens farvältal efter att hon blivit mördad "for fun?" Jag minns att jag blev väldigt berörd av det avsnittet.

Min far har tittat på lite tng säs 1 men upplever det lite omordernt vilket känns som en observation i er linje, vi har sett på voy ent och stargate och jag förstår vad ni alla menar men älskar ändå tng lika mycket ändå ;-)

Edited by orville

Enligt mig är Lwaxana Troi lik Q på det sätt att de livar upp stämningen i serien, däremot saknar Q djupet som Mamma Troi har. Det är ju uppenbart ganska tidigt att hon inte är så himla lycklig o livad som hon försöker visa och att hon hela tiden försöker ha kvar sin extravaganta fasad. Det är tragiskt och ledsamt att Deanna inte märker det (först) och hon bibehåller sina suckanden och ja ni vet ju deras relation hur den ser ut.

Lwaxana är den enda karaktären i tng som berört mig.

Fast jag tycker verkligen inte det var så pass uppenbart som du menar på, jag har aldrig i mina omtittningar av TNG under årens gång någonsin fått intrycket att det skulle vara så. Visst kan man anta att det är så, men i TNG med så många karaktärer som iaf i början bara representerade specifika karaktärsdrag, varför skulle inte hon kunna vara den här väldigt irriterande, självsäkra karaktären? Så jag har aldrig sett någon anledning att tro något annat, iaf förrän jag sett någonting som påvisar att det inte skulle vara så. Den är väl i avsnitt som 4x22 'Half a Life' som man ser lite sprickor i fasaden, och framför allt 1x17 'The Forsaken' (DS9) som man verkligen började få lite insikt i hennes verkliga personlighet.

Jag ansåg henne lite irriterande just för att; det du upplever som tråkigt ser jag som professionellt och ganska formellt. Individerna som vi oftast fick se på Enterprise-D (flaggskeppet) var i en väldigt annorlunda situation än de på Voyager eller Deep Space 9 där de blandade sina privata liv med sina professionella i mycket större utsträckning och hade en mycket mer bekväm/avslappnad atmosfär generellt på skeppet/stationen p.g.a. det. Det vi får se av folk på Enterprise-D är att de har starkt fokus på det professionella och det är väldigt tydliga regler som alla förväntas följa. Kom ihåg att Picard målades upp i början som ganska strikt och t.o.m. bitter ibland, han var inte alls bekväm med att ha civila på skeppet eller en för bekväm atmosfär och förhållningssätt på skeppet.

Så vad Lwaxana representerar i mina ögon fram tills man får mer konkret insikt i hennes personlighet är någon som kommer in och kräver massor med uppmärksamhet, orsakar uppståndelse, bryter medvetet mot både formella och informella regler, gör besättningen väldigt obekväm och halvt-inkompetenta (av någon anledning) och har noll självdistans. Allt detta på Federationens flaggskepp. Hade jag lett en organisation och någon gjort detta så hade jag också blivit ganska irriterad och negativt inställd till personen i fråga, speciellt med tanke på att hon gör detta medvetet, så jag kan definitivt förstå Deannas reaktion. :D

Jag antar att du inte har nostalgiskimret på tng som påverkar dig Hugh? Jag hade också svårt att hålla mig vaken i många avsnitt!

Sen, även om jag håller med att de första 2 säsongerna inte var speciellt lysande och att karaktärerna var ganska platta och två-dimensionella, så tycker jag aldrig det gick så långt att man hade svårt att hålla sig vaken. :P Men om man har svårt med det så är man förmodligen redan ganska trött och sömnig, och det är som jag påpekat tidigare inte en speciellt bra grund att stå på för många av TNG-avsnitten. De kräver liksom att man tänker och funderar själv för att man ska kunna uppskatta avsnittet fullt ut, och de kommer ofta inte ge en någon adrenalin-kick i form av action eller framkalla känslor för att hålla en vaken och tänkande. Oftast.

Jag såg förövrigt TNG i mitten av 2000-talet, efter att jag sett några dussin avsnitt av VOY, så om något ligger mina nostalgi-poäng hos VOY. Jag tycker helt enkelt TNG är så pass bra i stora delar av serien, det gjorde jag redan första gången. :)

Precis så Lord Di Lego! Jag känner mig inte nöjd med att det är så. För mig känns det som om tng hade mycket potential att gripa tag i en med personliga "saker" också.. [...] Tråkiga personer. Men jag älskade First contact!! Den var ju grym för det var lite historia med osv.

Jo, fast det är väl ingen eller väldigt få iaf, som påstår att TNG var speciellt bra på de punkterna, att ha väldigt subjektiva upplevelser och resonerande, att framkalla känslor hos tittarna (och leva på det), att ha väldigt tre-dimensionella och mångfaceterade karaktärer. I fallet med karaktärerna och deras personligheter så utvecklades de ju med tiden. Jag och många tycker t.ex. att både Picard och Data blev bra karaktärer, Q till den grad vi fick se honom, även Worf blev ju till slut en bra karaktär som inte är så långt ifrån det han blev i DS9, där handlar det snarare om att han fick mycket mindre tid på skärmen i TNG. Men ändå håller det inte mot karaktärerna i t.ex. DS9 som brukar prisas för just detta, det är bara så det är.

Det är inte de sakerna som gör TNG bra i mångas mening utan det är till stor del just koncepten, ideologierna, de etiska frågorna och diskussiionerna, filosoferandet om de generella men djupa och komplicerade frågorna, objektiviteten och det klara, rationella tänkandet som man representerar. Även vissa av karaktärerna och för att inte glömma P. Stewarts insatser är något som många anser lyfte serien/vissa avsnitt till högre höjder Det är inte det enda, men jag skulle påstå att det är viktiga delar av det..

Kanske det, men det personliga och subjektiva var, vad jag uppfattat iaf, aldrig fokuset för serien. Objektiviteten och subjektiviteten går ju tvärs emot varandra, man kan blanda de i en serie till viss grad men ju mer man gör detta desto mer går man på en väldigt smal linje och man riskerar att serien känns lite skitzofren när man växlar från skalans ena ände till den andra lite titt som tätt. Om du tittar i paragrafen över på den överhängande sakerna jag beskrev där som tillhör TNGs styrkor så är det inte saker/ideologier/filosofier/etc som kan diskuteras ordentligt om man inte kan ta ett steg tillbaka och ha en väldigt rationell och objektiv syn på saken. Ska man diskutera det subjektivt då blir ju diskussionerna istället om specifika instanser/situationer utan att nödvändigtvis ta ställning till den generella frågan, där många faktorer och värderingar inte nödvändigtvis är delade mellan deltagarna (och tittarna) utan allt beror på från situation till situation och från person till person, just därför är det subjektivt. Kanske är det rent av därför de här sakerna fungerade så bra i TNG, medan det är/var mycket diskussioner bland ST-fans flera gånger i VOY när de försökte ta sig an såna här frågor på samma sätt men subjektivt istället.

Jag skulle säga att ska man fokusera på att göra saker och ta sig an saker subjektivt, då bör man inse det och göra det runt specifika situationer, och inte de stora, generella frågorna som i TNG. Iaf om man vill att +/- alla tittare ska hänga med och se poängen och anledningarna till varför man gör som man gör. Det blir oftast motsägelsefullt annars, för har man inga subjektiva värderingar inblandade och bara grundar sin åsikt och resonemang på rationellt tänkande så kan man lika gärna lyfta diskussionen till den generella sakfrågan utan att ens åsikter och argument ska sluta gälla. Om man inte kan stå för de i den generella sakfrågan, då är det andra faktorer och influenser inblandade och ens resonemang och åsikt är subjektivt (och ofta inte rationellt) och gäller inte för sakfrågan, utan bara för specifika situationer av den. Därför blir det då motsägelsefullt, eftersom ens resonemang och åsikter i den generella sakfrågan ju också gäller alla dens situationer, och man då får två egna resonemang och åsikter i vissa situationer som går tvärt emot varandra.

Såg igår de första två avsnitten av TNG, säsong två. Det var The Child och Where Silence has Lease. Får nog säga att det var två avsnitt som inte fick mig att somna. [...] Undrar lite med hur Q skulle se på en varelse som den i det andra avsnittet? Det känns ju som att de skulle kunna tänkas vilja ha ett ord med i diskussionen... *s*

'Where Silence has Lease' brukar få lite mer medelmåttiga betyg, men precis som du så är jag väldigt nyfiken på Nagilum och hur t.ex. Q förhåller sig till såna varelser.

'The Child' är jag lite mer tveksam till, jag tycker de var lite väl lättsamt och konstig attityd i avsnittet till vad som egentligen var vad som annars hade kallats en våldtäkt.

Edited by Lord Di Lego

Mmm...

Rörande The Child, hur är det med Maria och Jesus? Skulle väl kunna ses som en våldtäkt det med? Handlar nog inte bara om något som skulle kunna ses som en våldtäckt...

Har sett de två avsnitten efter de två första ur säsong två. Kan nog säga att de nästan fick mig att somna.

Har väl aldrig tyckt att avsnitt som utspelats i "holorummet" varit spännande. Och det var väl inte heller "Elemantary, Dear Data". Och jag gillar Sherlock Holmes, speciellt i form av Basil Rathbone. Den senaste tv-serien om Sherlock som utspelas i modern tid har varit helt ok den med. Men det är ju en annan historia...

The Outrageous Okona börjar bra men blev allt plattare ju närmare slutet på avsnittet man kom. Tenderade bli något i stil med Falcon Crest eller Dallas... *ryser*

/ Hugh

Edited by Hugh

Mmm...

Rörande The Child, hur är det med Maria och Jesus? Skulle väl kunna ses som en våldtäkt det med? Handlar nog inte bara om något som skulle kunna ses som en våldtäckt...

Har sett de två avsnitten efter de två första ur säsong två. Kan nog säga att de nästan fick mig att somna.

Har väl aldrig tyckt att avsnitt som utspelats i "holorummet" varit spännande. Och det var väl inte heller "Elemantary, Dear Data". Och jag gillar Sherlock Holmes, speciellt i form av Basil Rathbone. Den senaste tv-serien om Sherlock som utspelas i modern tid har varit helt ok den med. Men det är ju en annan historia...

The Outrageous Okona börjar bra men blev allt plattare ju närmare slutet på avsnittet man kom. Tenderade bli något i stil med Falcon Crest eller Dallas... *ryser*

/ Hugh

Hmm, det hade jag faktiskt aldrig funderat på, religion är verkligen inte någon av mina styrkor. Så jag frågar er, kan man i avsnittet se någon klar parallell till Maria och Jesus utöver just den händelsen? Jag menar, verkar det vara något som avsnittet utan något tvivel refererar till?

Fast jag står oavsett vilket kvar i mitt tvivel för avsnittet av anledningen jag sa, jag är ganska säker på att från världens 'nuvarande' synvinkel och folks etiska synvinkel så skulle detta uppfattas som en form av våldtäkt, något jag tror att de allra allra flesta skulle hålla med om är ganska obehagligt. Jag har inga problem med att de ville ha med det, vad jag reagerar på är just på att attityden och reaktionerna på det är väldigt nonchalerande och som om det inte var något att bry sig speciellt mycket om och bara gå vidare. Jag har lite svårt med just den reaktion och den attityden på en sån här sak, det sänder fel signaler (något som TNG annars ofta sköter ganska bra).

Ps. Förövrigt händer väl olika versioner av detta Deanna flera gånger i TNG + filmerna.

Edited by Lord Di Lego

När jag läser tråden får jag intrycket att det har betydelse vad man ser först helt enkelt.

Jag blev st. Fan av att se tos filmerna och tng. Närds 9 kom var det lång tid innan jag tog åt mig den serien på grund av t.ex. Kira och någon annan karaktär. Hos voy saknade jag alfa och betakvadranten (politiska spänningar mellan romulaner/klingons etc.) och som någon nämnde neelix och kes var de mest tråkiga figurer jag sett i st.

Senare har jag börjat uppskatta alla serier och är inte så tng:ig i mitt sätt att följa st. Jag har följt er diskussion och blev glad att ni verkar uppskatta l. Troi. Hon bidrog med mycket i tng men andra karaktärer jag har upplevt som berörande är väl egentligen alla men främst picard (ensamheten som kapten) laforge med sina kärleksbekymmer och datas diskussioner om människans mänsklighet.

Jag håller dock med om att de kvinnliga figurerna fick alldeles för dåligt med utrymme jfr med t.ex. Voy eller ds9. Crusher har några bra delar i alla fall där hennes relation till picard utvecklas.

Hur som helst var det ingen som gillade tact. Officerens farvältal efter att hon blivit mördad "for fun?" Jag minns att jag blev väldigt berörd av det avsnittet.

Min far har tittat på lite tng säs 1 men upplever det lite omordernt vilket känns som en observation i er linje, vi har sett på voy ent och stargate och jag förstår vad ni alla menar men älskar ändå tng lika mycket ändå ;-)

Jag kan nog föreställa mig att man saknar de "kända" utomjordingarna och det som sker närmre jorden så att säga, om man vant sig med det. Men det är ju kul att alla serierna är lite olika. Det bästa tycker jag är ändå hur de hör ihop alla fem serier och hur de vävs ihop då och då med gemensamma karaktärer. Det jag gillar med böcker etc också.. det blir en stor helhet och det är lätt att fastna i detta universum!

Det tog tid för mig att komma in i ds9 också mest för att det började med ett väldigt spännande avsnitt med Sisko och sonen osv.. sen var det noll fokus på kaptenen i två tre säsonger (kändes det som) och jag var ju van vid voy och ent med galet mkt fokus på kaptenen. Men serien blev ju väldigt bra när man väl kom in i den.

Spännande att få ta del av vad ni tycker och hur olika man upplever serierna och karaktärerna!

Precis så Lord Di Lego! Jag känner mig inte nöjd med att det är så. För mig känns det som om tng hade mycket potential att gripa tag i en med personliga "saker" också.. [...] Tråkiga personer. Men jag älskade First contact!! Den var ju grym för det var lite historia med osv.

Jo, fast det är väl ingen eller väldigt få iaf, som påstår att TNG var speciellt bra på de punkterna, att ha väldigt subjektiva upplevelser och resonerande, att framkalla känslor hos tittarna (och leva på det), att ha väldigt tre-dimensionella och mångfaceterade karaktärer. I fallet med karaktärerna och deras personligheter så utvecklades de ju med tiden. Jag och många tycker t.ex. att både Picard och Data blev bra karaktärer, Q till den grad vi fick se honom, även Worf blev ju till slut en bra karaktär som inte är så långt ifrån det han blev i DS9, där handlar det snarare om att han fick mycket mindre tid på skärmen i TNG. Men ändå håller det inte mot karaktärerna i t.ex. DS9 som brukar prisas för just detta, det är bara så det är.

Det är inte de sakerna som gör TNG bra i mångas mening utan det är till stor del just koncepten, ideologierna, de etiska frågorna och diskussiionerna, filosoferandet om de generella men djupa och komplicerade frågorna, objektiviteten och det klara, rationella tänkandet som man representerar.

Nej det vet väl jag med men jag perosnligen tycker det är fasligt tråkigt. Men som Star Trek fan har man ej råd att vara alltför kräsen så denna ggn har jag verkligen gett tng en ärlig chans. Och serien är helt ok och jag förstår konceptet som du beskriver ovan men det behöver inte betyda att det berör mig och jag gjorde denna tråd för att diskutera hur jag tyckte om serien. Och det har varit spännande och kul att skriva om det med er. Jag trodde jag skulle bli mer hatad för så fort man skriver någon antydan till negativt om heliga tng på startrek.coms forum blir man inte väl bemött :D

Men det är sant faktiskt att Worf blir mer som han är i ds9 mot slutet. Och det var grymt när DrCrusher tog över skeppet i avsnittet hon gör det. Ritkigt grymt, då fick jag rysningar av välbehag!

Sen på tal om dvd-kvalite / vad kvalite på film ger för intryck: Jag såg star trek of gods and men igår på youtube och det kallar jag KASS kvalite, men jag var helt tagen av hur bra det var (förutom de kvinnliga karaktärerna som skulle sexualiseras extremt och ej kändes särskilt "star trek").

Lord Di Lego,

Jag får nog framhålla att tanken på våldtäckt fanns närvarande även hos mig från den stund jag förstod vad avsnittet handlade om. Frågan är väl om "en gudalik" befruktning ses som en våldtäckt i samma grad som en vanlig? Är väl bara kvinnan som kan svara på det. Det märkliga är väl att själva "våldtäckten" inte ifrågasattes mer. Men man hade ju inte direkt någon misstänkt tillgänglig. Undrar hur det hela skulle avhandlats om det fanns en "äkta man"? Skulle han känna sig bedragen?

En sådan där hypotetisk fråga som man kan fundera på är ju att "naturen alltid finner utväg". Ifall mannen skulle bli bli, vad säger man "oproduktionell" skulle kvinnans biologi då kunna lösa det själv? Finns väl något man kallar jungfrufödsel som är just det?

/ Hugh

Åååh nu har jag sett avs 10 säsong 7. Fint avsnitt! Tar snart tillbaka mina ord om att tng är ytligt. Varför ska det bli så bra nu så här i sista säsongen?? Det är mkt jag vill diskutera om avsnittet nu men vill ej förstöra för Hugh =)

Jag har en känsla av att jag kommer gilla denna serie starkt vid en "omtitt" sen när jag sett hela.

Jag kan nog föreställa mig att man saknar de "kända" utomjordingarna och det som sker närmre jorden så att säga, om man vant sig med det. Men det är ju kul att alla serierna är lite olika. Det bästa tycker jag är ändå hur de hör ihop alla fem serier och hur de vävs ihop då och då med gemensamma karaktärer. Det jag gillar med böcker etc också.. det blir en stor helhet och det är lätt att fastna i detta universum!

Jag kan inte hålla med mer, på båda punkterna ovan.

Tänk hur trist det hade varit om alla serierna hade stått och stampat på samma ställe och berättat olika versioner av exakt samma typer av historier i exakt samma sammanhang. Det hade nog inte blivit så mycket Star Trek då... Dessutom är det ju som du påpekar, olika människor gillar olika, så det är bra att det finns massor att ta av. Vissa avgudar allt, andra avgudar vissa delar men har svårare för andra, ibland avgudar vissa t.o.m. vissa delar av Star Trek och avskyr andra delar. :P Det är därför jag tycker t.ex. att det blir så viktigt när man rekommenderar ordning för nytillkomna tittare att försöka förstå lite snabbt vad för typer av underhållning och serier de generellt tycker om, annars blir det lätt så att de börjar titta på serie X (efter rekommendation), inte står ut med den, slutar titta och faktiskt tror att allt annat inom Star Trek universumet är likadant. Vilket som tur är inte stämmer, det finns massor att ta av.

Din andra punkt är en otroligt viktig punkt även i mitt tycke när man diskuterar Star Treks storhet, att allt verkligen hänger ihop. Jag kan verkligen se hur olika saker händer i olika delar av universumet och på olika skepp samtidigt och påverkar varandra. Hur t.ex. TNG och DS9 hänger ihop och påverkas beroende på vad som hänt på annat håll i de andra serierna. De är inte fullständingt separata historier, utan de utspelar sig verkligen i en och samma värld.

Nej det vet väl jag med men jag perosnligen tycker det är fasligt tråkigt. Men som Star Trek fan har man ej råd att vara alltför kräsen så denna ggn har jag verkligen gett tng en ärlig chans. Och serien är helt ok och jag förstår konceptet som du beskriver ovan men det behöver inte betyda att det berör mig och jag gjorde denna tråd för att diskutera hur jag tyckte om serien. Och det har varit spännande och kul att skriva om det med er. Jag trodde jag skulle bli mer hatad för så fort man skriver någon antydan till negativt om heliga tng på startrek.coms forum blir man inte väl bemött :D

Nä, jag har förstått det. :P Som jag har sagt olika gånger, och även till dig innan du satte igång så är ju serierna olika. De har olika fokus, olika sätt att vara, olika sätt att presentera saker och underhålla tittaren. Vissa tycker om specifika saker, andra mindre, och vissa inte alls, så är det bara. Det är snarare något jag tycker är positivt för Star Treks helhet.

Jag hoppas du inte kände att jag försökte "motbevisa" dina åsikter eller tvinga dig att försvara de för mycket under trådens gång, för det var inte min mening. Snarare det motsatta, det är just för att du har så pass annorlunda åsikter om saker jämfört med mig och (kanske även) medelfanset av TNG som det varit så kul att följa tråden och diskutera sakerna med dig. ;)

Däremot försökte jag agera någon slags motpol för allas skull, vilket ju inte var svårt eftersom våra åsikter varierade. För diskussiones skull, då det inte blir någon vidare diskussion om alla håller med varandra, för min skull, då jag får mer vinklar och mer detaljer ur dig och andra, och även för din skull (vill jag intala mig), då jag minns innan du satte igång att du inte hade kommit speciellt långt tidigare och inte riktigt verkade förstå vad TNG fansen såg i serien som gjorde den så pass bra. Förhoppningsvis så har du lite bättre förståelse för vad många tycker är så speciellt med TNG i förhållande till resten, även om du inte nödvändigtvis håller med dem eller får de intrycken själv. :)

(Min fredsförklaring, om den behövs.)

"Darmok, and Jalad... on the ocean."

"Temba, his arms wide!"

Det blir lätt så på större, mer opersonliga forum. Dessutom finns alltid en liten minoritet som ska försöka peta hål på allt man säger och motsätta sig precis allt, oavsett vad det är, i vad de ser som ett försök att försvara deras favorit. Jag skulle vilja påstå att vi är vänligare här, öppnare för olika åsikter och öppna för diskussioner som varken slutar i konsensus eller smutskastning.

När du tittat klart hade det varit kul att höra lite åsikter om saker i säsong 7 och när du tittar tillbaka på TNG som helhet. 'Parallels', 'The Pegasus' (för dig som sett avslutningen av ENT tidigare), 'Lower Decks' och 'All Good Things...', , vad du tyckte om t.ex. de avsnitten?

Sista gången man fick se Wesley i säsong 7?

Ro Laren som karaktär?

Har du några andra åsikter/intryck när du tittar tillbaka på serien som helhet? Något som stått ut positivt eller negativt? Säsonger, karaktärer, skådespelare, avsnitt, etc?

Hur har saker stått sig mot vad du själv förväntade dig och mot vad du hörde andra säga om serien?

(Vissa frågor kanske ämnar sig bättre efter att du tittat klart ;) )

Edited by Lord Di Lego

Jag får nog framhålla att tanken på våldtäckt fanns närvarande även hos mig från den stund jag förstod vad avsnittet handlade om. Frågan är väl om "en gudalik" befruktning ses som en våldtäckt i samma grad som en vanlig? Är väl bara kvinnan som kan svara på det. Det märkliga är väl att själva "våldtäckten" inte ifrågasattes mer. Men man hade ju inte direkt någon misstänkt tillgänglig. Undrar hur det hela skulle avhandlats om det fanns en "äkta man"? Skulle han känna sig bedragen?

Det hade ju varit ett väldigt bra exempel på vad de hade kunnat gjort med avsnittet istället för vad det nu blev. Jag tror att en diskussion om en sån sak hade passat mycket bättre med händelserna och att ett sånt avsnitt hade kunnat haft väldigt stor potential.

Men som det är så är det avsnittet klurigt för mig som sagt, det är inte direkt dåligt, men något verkar fel med attityden efter händelsen och signalerna det sänder kan tydas väldigt annorlunda. Det är annars något som jag tycker TNG brukar göra väldigt bra och p.g.a. att TNG representerar det de gör, hade det varit en annan serie så hade jag kanske inte lagt så stor vikt på det.

Jag tror inte de nödvändigtvis tänkte på den här aspekten, då Deanna som sagt blir utsatt för såna här situationer ett par gånger under serien och filmerna.

Nä, jag har förstått det. :P Som jag har sagt olika gånger, och även till dig innan du satte igång så är ju serierna olika. De har olika fokus, olika sätt att vara, olika sätt att presentera saker och underhålla tittaren. Vissa tycker om specifika saker, andra mindre, och vissa inte alls, så är det bara. Det är snarare något jag tycker är positivt för Star Treks helhet.

Jag hoppas du inte kände att jag försökte "motbevisa" dina åsikter eller tvinga dig att försvara de för mycket under trådens gång, för det var inte min mening. Snarare det motsatta, det är just för att du har så pass annorlunda åsikter om saker jämfört med mig och (kanske även) medelfanset av TNG som det varit så kul att följa tråden och diskutera sakerna med dig. ;)

När du tittat klart hade det varit kul att höra lite åsikter om saker i säsong 7 och när du tittar tillbaka på TNG som helhet. 'Parallels', 'The Pegasus' (för dig som sett avslutningen av ENT tidigare), 'Lower Decks' och 'All Good Things...', , vad du tyckte om t.ex. de avsnitten?

Sista gången man fick se Wesley i säsong 7?

Ro Laren som karaktär?

Har du några andra åsikter/intryck när du tittar tillbaka på serien som helhet? Något som stått ut positivt eller negativt? Säsonger, karaktärer, skådespelare, avsnitt, etc?

Hur har saker stått sig mot vad du själv förväntade dig och mot vad du hörde andra säga om serien?

(Vissa frågor kanske ämnar sig bättre efter att du tittat klart ;) )

Jag uppskattar dina motpolskommentarer och att du är ärlig DiLego! Jag gillar att diskutera. Just när jag läste det inlägg du så blev jag dock lite upprörd då jag kände att jag redan förstått konceptet, men fortsätt skriv som du vill! Jag tycker faktiskt det är mycket trevligare stämning här om man råkar tycka olika om något etc.. (däremot, off - topic, vågade jag knappt skapa trådar här förut för de så snabbt blev flyttade eller modererade eller när man kom in på nåt intressant fick man ej fortsätta skriva utan får flytta nån annanstans så trådar dör och konversationer dör och en "ny" som jag kände att det är så lätt att göra fel o bryta mot forumregler här. De trådar som finsn om vissa ämnen är ju liksom från 1997 lr nåt och det brukar kännas malplacerat att fortsätta skriva i en sån gammal tråd, om vi nu jämför med startrek.com och startrekdb.se).

Jag ska svara på dina frågor när jag kollat klart! Nu de senaste tre av fyra avsnitten har varit rörande och underbara! Får göra ett spoilervarning inlägg så Hugh inte ser (får försöka klura ut hur man gör det).