Jump to content

Ser på TNG för första gången.

Recommended Posts

Jag har just börjat titta på TNG och diskuterar gärna mina intryck av serien under tittandets gång, med er som sett den redan eller andra som just börjat kolla. Diskussionen började lite i en annan tråd men rekommenderades få en egen.

Ur tråden diskussionen uppkom i:

Postad Idag, 21:59

Hahaha ja när Riker slåss mot sin farsa. Ja det var lite pinsamt. Det jag skämdes över var att bara för de är män måste de slåss samtidigt som de pratar ut om sina problem. Om man bortser från de "läckra" fightingkläderna.

Jo visst irländska rötter, men det finns väl knappt sådana bönder i nutid och det där är ändå framtiden. De hade ju någon mysko ursäkt för cowboys i ENT med, att de blev bortförda på 1800-talet eller liknande. Och i VOY när de ser den flygande rostiga bilen mitt i rymden i DELTAKVADRANTEN herregud, då höll jag på att dö.

Hursomhelst tyckte jag säsong 1 av TNG var helt ok. Inte bra, inte dåligt, men tittbart. Säsong 2 har varit segt och tråkigt men så kom ju Lwaxana och Q och förgyllde lite.

Och en sak till, i första säsongen så tyckte jag Riker var helfestlig och rolig. Skrattade massor och han var ju kul. Med sina moderskänslor för Picard och sitt kroppsspråk. Alla står upprätt och han putar med sin bakdel så fort han får chansen. Tyckte faktiskt han var snygg tills man fick se hans håriga bringa i det där avsnittet där de är vid nån planet där kvinnor styr.

Sen har jag faktiskt tjuvkollat på avsnitten med Ro i, på tal om din bild. Hon verkar ju grym!! Men jag ska fortsätta kolla igenom avsnitt per avsnitt nu som jag börjat med och se hur det blir!

Andra tråden:

Angående Rikers bringa: Åååh herregud då vill jag nog inte se TNG i blurayversionen!!

Nu är jag inne i avsnitt 2 säsong 3 iaf.

Kul! Det är ett tag sedan jag såg serien så jag kommer inte ihåg allt, men jag minns att jag ogillade TNG först också. Kanske mest för att jag fastnade för TOS först, och för att min bäste vän hellre vill hem och se TNG när den sändes på fyran tidigt 90-tal än att se IFK Göteborg-matcher på Ullevi.

Men jag kom senare in i serien och älskade att se den varje vardagskväll efter skolan.

En undran: ser du den på dvd, tv eller webben?

Nu har jag sett avsnitt 2 i säsong 3. Jättespännande, intressant och bra. Data kan man ju inte ogilla men det var fascinerande att se hans logik och hur han försökte lösa nya problem samt hans relation med tjejen där. Sen gillade jag debatten om vad man ska värdesätta, sitt hem materiellt sett, eller människorna som byggt upp platsen och gör den levande.

Jag har laddat ner hela serien och kollar på datorn utan text och ej i blurayversion.

Jag började gilla Star Trek iom Voyager när den visades i dubbelavsnitt varje kväll på tv400 i slutet av 2010 och in i 2011. Jag blev helt fast och kollade den flera ggr, sen ville jag bara ha mer Star Trek i mitt liv och började kolla på DS9 som många sa var bra. Jag tyckte den också var helseg första 3-4 säsongerna, resten gillade jag starkt, spec Kira. Sen efter ENT som jag också tyckte var väldigt bra trots att de flesta verkar tycka tvärtom, fick jag ju Star Trek abstinens och har gång på gång försökt tycka om TNG. Alla verkar ju ha den som favorit... Nu tittar jag på den parallellt med en tjejkompis och ska verkligen ge den en sista chans då jag bara har originalserien kvar sen (dock har jag halvhjärtat sett relativt många TOS redan).

Jag älskar att följa såna här trådar. :)

Vad tycker du så här långt om serien som helhet? Fortfarande för seg? Har några av dina åsikter och/eller antaganden om TNG ändrats än, eller har det varit som förväntat? Personligen tycker jag att Säsong 3 redan börjar höja standarden lite jämfört med de tidigare 2 säsongerna, men annat än att man brukar säga att det är först i slutet av säsong 3 som TNG börjar nosa på sin fulla potential så hade det varit kul att höra dina/era åsikter om det som varit så här långt. (innan ni ser resten)

Är det några specifika avsnitt som stått ut fram tills nu som betydligt bättre/sämre än resten? Vad tyckte du/ni t.ex. om populära avsnitt som 'Measure of a Man' och 'Q Who', eller 'Time Squared'?

Sen var det ny information att du såg den tillsammans (eller bara parallellt?) med någon. Får man fråga vad hennes ST bakgrund är och eventuellt varför hon ville se TNG? Vad hon förväntade sig av serien, vad hon tyckt så här långt, etc etc. Jag är nyfiken. :P

Hon är givetvis också välkommen att dela med sig/skriva av sig här i tråden/forumet om hon skulle känna för det. Tipsa henne om det om hon inte redan är medveten om det. ;)

Jo visst irländska rötter, men det finns väl knappt sådana bönder i nutid och det där är ändå framtiden. De hade ju någon mysko ursäkt för cowboys i ENT med, att de blev bortförda på 1800-talet eller liknande. Och i VOY när de ser den flygande rostiga bilen mitt i rymden i DELTAKVADRANTEN herregud, då höll jag på att dö.

Jag både förstår och håller med nästan helt. Jag tycker personligen det är lite brist på kreativitet att hålla på med cowboy-planeten och maffia-planeten etc. Någon enstaka gång kan det väl gå, men när det blir så vanligt att det bara är '"ännu en dag på jobbet" så har något gått fel. Chansen att en annan civilisation - även om de är kidnappade människor på en planet med liknande förhållanden som Jorden - skulle utvecklas på exakt samma sätt är så ofantligt liten att det hela bara blir jobbigt.

Men jag vill kommentera den första delen där, "men det finns väl knappt sådana bönder i nutid och det där är ändå framtiden". Bara för att vi är på den nivån vi är och detta utspelar sig i våran framtid (alltså antar vi då att vi har utvecklats vidare, precis som ST visar) så har det ju noll inflytande över hur andra civilisationer utvecklas. Det kan mycket väl finnas civlisationer på den nivån därute, oavsett var vi befinner oss samtidigt, precis som det kan finnas civilisationer som är långt framför oss och ser på oss med samma tankar. Även i ST så är Federationen och kanske speciellt Jorden/människorna förhållandevis nya där ute och har utvecklats väldigt snabbt, Dominion å andra sidan har jag för mig har funnits i tusentals år. Det borde betyda att de kan ha uppnått warp-kapabla skepp samtidigt som vi fortfarande hade Romarriket som stormakt. Det tål att tänkas på. :D

Ser fram emot att följa tråden. ;)

Jag har ju försökt kolla på TNG länge, mest för jag är desperat efter mer Star Trek, och det finns ju inte en oändligt sinande källa av dessa serier. Först försökte jag kolla från början, men det var så extremt segt för mig när jag var så van med actionfyllda voy/ds9/ent. Sen bad jag om tips om höjdpunktsavsnitt som skulle kunna vinna mig över på startrek.coms database-forum. Det gick vill lite bättre då. De avsnitt jag kollade på först var alla med Q, Ro Laren, och den där Picard säger att det är fyra lampor lr nåt och blir torterad. Den när han slåss med sin bror i Frankrike såg jag med då. Och jag hade läst så mkt om hur fantastisk skådis han som spelar Picard är, dock fann jag hans "skådespelartalang" pinsam och krystad.

Min kompis som kollar parallellt hemma hos sig och jag hemma hos mig, började kolla på ENT först efter massa "tjat" från min sida som känner mig som en stor Star Trek nerd just nu med massa star trek böcker och så vidare.. Hon är ingen sci-fi tjej men älskade ENT. Efter ENT hade hon ju ENT-abstinens så hon tyckte TNG var jättesegt för hon saknade ENt karaktärerna. Men eftersom jag fortf hade TNG kvar o se bestämde vi oss för att titta parallellt, för att kunna diskutera vad vi gillar / inte gillar. Hon tittar på TNG nu för den utspelar sig efter ENT men hon hoppar över TOS pga att den e asgammal och för att alla säger att TNG är så bra. Hennes kille däremot har VOY som favorit och jag med, men de kommer ju till den sen.

Measure of a man var väl helt ok, dock har jag sett serierna i oordning så jag tyckte det var rätt likt doktorn i voy-dilemmat. Men jag gillade det eftersom jag sj inte kan bestämma mig om jag tycker Data / doktorn är "sentient beings" eller inte. Om jag nu kan få jämföra lite. Data (vad jag sett än sålänge" tycker jag känns mer som en "människa" på ett sätt eftersom han inte mixtrar lika mkt med sig sj såsom doktorn gör. Iofs känns ju doktorn som en "person" med mkt mer "känslor" än Data. Avsnittet är ju bra eftersom det får en fundera över vad man tycker och den gör intryck.

Times squared förstod jag inte tjusningen med alls. Jättetråkigt med tidsresor och dubbla Picards osv.. Det klarar jag mig utan.

Q Who såg jag ju för längesen direkt efter VOY och jag tyckte det var skrattretande. Jag som var van med "the Borg" fr VOY och hur farliga de är, tyckte det var helt galet hur de "gå iväg och ta en fika och diskutera lite" när en borgkub är precis vid skeppet. Och hur de står och diskuterar lite casual när en drone mixtrar med deras skeppsdator.

Jag börjar vänja mig nu vid det segare tempot på serien iaf. Nu i säsong 3 verkar Dr Crusher vara tillbaka. Jag hoppas DrPulaski inte är helt borta fr serien för jag gillade henne. Det ska bli spännande nu hur säsong 3 är för jag tyckte säsong 1 var helt ok,, säsong 2 galet tråkig förutom mot slutet, så det borde ju bara kunna bli bättre nu. Hoppas jag!

det finns ju inte en oändligt sinande källa av dessa serier.

Påminn mig inte :gråter:

Och jag hade läst så mkt om hur fantastisk skådis han som spelar Picard är, dock fann jag hans "skådespelartalang" pinsam och krystad.

Oj, se där. Det var en ganska stor skillnad från de flestas åsikt om hans skådespelartalanger, inklusive mina egna. Menar du då i de avsnitten du tipsades eller i säsong 1 och 2 som du sett nu?

Jag vill gärna snoka vidare i det, men jag kommer inte på något sätt att ställa en fråga som tillåter dig att ge ett bra svar på det hela. :D

Hon är ingen sci-fi tjej men älskade ENT. Efter ENT hade hon ju ENT-abstinens så hon tyckte TNG var jättesegt för hon saknade ENt karaktärerna. Men eftersom jag fortf hade TNG kvar o se bestämde vi oss för att titta parallellt, för att kunna diskutera vad vi gillar / inte gillar.

Ouch. Den omställningen lär inte vara enkel, ENT -> TNG. :P

Som sagt, hon är välkommen att dela med sig här också om hon vill.

Measure of a man var väl helt ok, dock har jag sett serierna i oordning så jag tyckte det var rätt likt doktorn i voy-dilemmat.

(...)

Q Who såg jag ju för längesen direkt efter VOY och jag tyckte det var skrattretande. Jag som var van med "the Borg" fr VOY och hur farliga de är, tyckte det var helt galet hur de "gå iväg och ta en fika och diskutera lite" när en borgkub är precis vid skeppet. Och hur de står och diskuterar lite casual när en drone mixtrar med deras skeppsdator.

Ah, det är sant, du såg ju igenom VOY ordentligt först.

Jag brukar själv säga att jag såg VOY först, vilket är sant. Skillnaden är att jag bara såg 2-3 dussin avsnitt kanske, och inte ens i ordning så att jag hade någon vidare koll på det stora hela. När jag började titta på TNG kan jag inte påstå att jag hade speciellt tydliga minnen av Borgerna.

Men det är roligt att du benämner de som "de farliga Borgerna från Voyager", då väldigt väldigt många tycker att Borgerna dummades ner i.o.m. VOY för att Voyager skulle klara av dem på egen hand.

Men den specifika scenen - med någon som verkligen verkar som en fikastund - har diskuterats här tidigare och jag håller med om att den är komisk och allt annat än praktisk. :D

Jag antar att man kan se det från perspektivet att de inte hade någon aning om vad/vilka de hade att göra med. Poängen som Q försökte få dem att förstå var ju att de hade blivit lite väl bekväma, arroganta och självsäkra. Men jag håller med, deras passivitet när de stirrar faror i vitögat går över gränsen i det avsnittet (bl.a.).

Men jag gillade det eftersom jag sj inte kan bestämma mig om jag tycker Data / doktorn är "sentient beings" eller inte. Om jag nu kan få jämföra lite. Data (vad jag sett än sålänge" tycker jag känns mer som en "människa" på ett sätt eftersom han inte mixtrar lika mkt med sig sj såsom doktorn gör. Iofs känns ju doktorn som en "person" med mkt mer "känslor" än Data. Avsnittet är ju bra eftersom det får en fundera över vad man tycker och den gör intryck.

Men att du tycker att det var bra, trots att konceptet bakom de två avsnitten är liknande säger nog en hel del. Som du vet, så var det ju motsatsen för många, de som såg TNG först/när de sändes. Men båda är bra avsnitt.

Det du skrev är exakt vad jag tror att många fans av TNG ser i serien (jag också), och till viss grad Star Trek när den är som bäst. Den får en att tänka efter angående djupare frågor, och saker som kan vara väldigt relevanta även idag. Frågorna har inte nödvändigtvis klara svar, utan meningen är bara att öppna den dörren och se vart det leder. Det funkar på mer än en nivå. Om man inte fångar upp det, eller inte uppskattar den typen av underhållning, då kan jag förstå att TNG blir väldigt segt i en hel del avsnitt. Till skillnad från ENT så är tempot mycket lägre, och det händer inte nödvändigtvis jättemycket på skärmen.

Lycka till med säsong 3! Det är bara att skriva av sig här när du känner för det. ;)

Jag förstår inte riktigt hur du, Lord Di Lego, kan citera sådär snyggt i block men hursomhelst, jag syftade på Patrick Stewarts skådelspelartalanger i avsnitten jag tipsades om. I s1 och 2 har det inte funnits ngt att klaga på!

Nu har jag sett avs 4, who wathces the watchers. Det var spännande! Det jag ogillade var att de på Enterprise verkar ta så lättvindigt på minnesraderandebiten. Det är ett väldigt stort intrång på personen det utförs på och är mot deras viljor, vilket jag spontant inte känner att det är "the starfleet way". Jag gillade att arten såg ut som romulaner (tror jag det heter på svenska). Sen är det alltid kul när de bryter mot Prime Directive. Såna avsnitt är mina favoriter. Nu blev civilisationen där ändå påverkad av besöket av Picard o co även om skadan minimerades om man jämför med om de fortfarande fått tro att kaptenen var en gud.

I avs 5, the bonding, och det avsnittet där Worf blir kär i den där halvklingontjejen, känns han mer som den Worf jag är van vid fr DS9 och det är ett stort plus. I andra avsnitt har han varit så pinsam och stereotypiskt klingon till sättet. Sammanbiten och håller på med ritualer och vrålar upp i skyn när nåt tragiskt händer. Så att Worf börjar bli en mer komplex karaktär och vi fått komma närmre honom är ett stort plus från mig.

Visst ja,, The survivors såg jag ju med, avs 3. Jag har alltid tyckt hon som spelade tanten är obehaglig så det avsnittet var jag inte så förtjust i. Sen lämnades så mkt öppet och jag är nyfiken på hur den där rasen som attackerade dem såg ut men det fick man ju inte veta. Jag trodde hon skulle vara "den onda".

Nu ska jag se booby trap innan läggdags.

Hittills har säsong 3 varit över förväntan! Men änsålänge har karaktärerna och händelserna inte gjort lika stort intryck på mig som VOY och DS9 (tillslut) gjorde. ENT tyckte jag var gastkramande spännande ända från början. Kul att jämföra lite. Jag vill ha fler serier!!

Aike, på samma sätt som du började gilla TNG började jag gilla VOY. För att det gick på tv och så slötittade man och tillslut var man fast. Jag har alltid, sen jag var yttepytteliten, älskat Star Wars och tyckte Star Trek varit jättetråkigt och töntigt. Tänk vad man kan ändra sig!

Jag förstår inte riktigt hur du, Lord Di Lego, kan citera sådär snyggt i block

Varje inlägg har en Svarsknapp i högra, nedersta hörnet. Klickar man på den så genererar forumet ett sånt citatblock för hela inlägget i fråga. Det ser ut så här:

[quote etc]

Inlägget i text

[/quote]

Man kan då ta det blocket och lägga in vart man än vill i sitt inlägg, och eftersom innehållet är vanlig text så kan man modifiera det. T.ex så kan man då, i sitt eget svar/inlägg, ha flera citatblock från samma eller olika inlägg och helt enkelt ändra i innehållet så att varje block bara innehåller det man vill.

Nu har jag sett avs 4, who wathces the watchers. Det var spännande! Det jag ogillade var att de på Enterprise verkar ta så lättvindigt på minnesraderandebiten. Det är ett väldigt stort intrång på personen det utförs på och är mot deras viljor, vilket jag spontant inte känner att det är "the starfleet way". Jag gillade att arten såg ut som romulaner (tror jag det heter på svenska). Sen är det alltid kul när de bryter mot Prime Directive. Såna avsnitt är mina favoriter. Nu blev civilisationen där ändå påverkad av besöket av Picard o co även om skadan minimerades om man jämför med om de fortfarande fått tro att kaptenen var en gud.

Who Watches the Watchers har jag också alltid tyckt väldigt bra om. Jag tycker t.ex. väldigt mycket om tanken/mentaliteten som Picard försöker förmedla, att när två livsformer möts och en av dem är överlägset mer avancerat så har den andra livsformen en tendens att betrakta dem mer eller mindre som gudar, när de egentligen bara är väldigt mycket mer avancerade. Jag tror att det är till stor del så som Picard ser på t.ex. Q. Väldigt väldigt avancerad och kunnig ifrån hans eget perspektiv, men det innebär inte att han är en gud. Han är "bara" ännu en livsform.

I avs 5, the bonding, och det avsnittet där Worf blir kär i den där halvklingontjejen, känns han mer som den Worf jag är van vid fr DS9 och det är ett stort plus. I andra avsnitt har han varit så pinsam och stereotypiskt klingon till sättet. Sammanbiten och håller på med ritualer och vrålar upp i skyn när nåt tragiskt händer. Så att Worf börjar bli en mer komplex karaktär och vi fått komma närmre honom är ett stort plus från mig.

Visst ja,, The survivors såg jag ju med, avs 3. Jag har alltid tyckt hon som spelade tanten är obehaglig så det avsnittet var jag inte så förtjust i. Sen lämnades så mkt öppet och jag är nyfiken på hur den där rasen som attackerade dem såg ut men det fick man ju inte veta. Jag trodde hon skulle vara "den onda".

Nu ska jag se booby trap innan läggdags.

Hittills har säsong 3 varit över förväntan! Men änsålänge har karaktärerna och händelserna inte gjort lika stort intryck på mig som VOY och DS9 (tillslut) gjorde. ENT tyckte jag var gastkramande spännande ända från början. Kul att jämföra lite. Jag vill ha fler serier!!

Karaktärerna i TNG började som väldigt platta, det var väl del av de sakerna som fick få de första säsongerna att verka ännu sämre. Sen utvecklas ju huvudkaraktärerna och börjar få något djup och bli "riktiga människor" istället för representanter för den idé som de baserades på. Men om man ska jämföra med DS9 så tror jag inte de kommer upp i den nivån vad gäller karaktärsutveckling och djup, DS9 var ju en serie som var väldigt centrerad på sina många karaktärer och deras utveckling och relationer till varandra.

Jag vet faktiskt inte om Worf från början var tänkt att bli en av de viktiga karaktärerna i serien, eller om det bara blev så när Natasha Yar försvann. Han var ju, som du sa, väldigt pinsam och stereotypisk. Dessutom fick Michael Dorn rollen som Worf ganska sent. Som tur var så växer under seriens gång och vidare i DS9, så att vi inte behöver minnas honom som han var i början. :D

En annan var ju Geordi som under säsong 1 gick från pilot(?) till Chief Engineer.

Kul! Då får vi hoppas att det mestadels bara blir ännu bättre nu. :)

Edited by Lord Di Lego

Angående Worf så var han en figur som Gene Roddenberry inte ville ha med från början men han blev övertalad av sin kollega Bob Justman som pekade på att det visade att mänskligheten utvecklades och kunde sluta fred med sin ärkefiende. Således var Worf en karaktär som kunde ha plockats bort och inte hade så mycket att göra under säsong ett och två. Han blev dock mer och mer populär och utvecklad ju längre serien led.

Edited by Aike

Det visste jag inte Aike!

Nu är jag på avs 10. Såg just avs 9 "The Vengeance Factor". Vilken annorlunda och fascinerande kvinna hon var, Marouk! Hennes kroppsspråk, ögon, ansiktsuttryck, otroligt! Jag var helt trollbunden varje scen hon var med i!

Lite kul med Archer som den där raidersnubben. Tänkte att jag inte gillade honom först, sättet han rörde sig, hans överlägsna attityd, sen såg jag att det var han och jag förstod varför. Även om jag gillade Enterprise mycket så var jag aldrig vidare förtjust i kapten Archer.

..och hon tjänaren, kocken, hon var också lite fascinerande men inte alls i samma liga som Marouk. Sen kändes Rikers flirtande lite påklistrat. Han är ju taskig, låtsas bry sig när han ändå bara verkar vilja ligga runt.

Avsnittet innan, "The Price", var småintressant. Han som höll på med Troi var sliskig och obehaglig först men sen fick han ju lite djup.

"Booby Trap" och "The Enemy" tyckte jag var alldagliga avsnitt som jag redan glömt i princip. De gjorde inget djupare intryck.

Jag vill ha mer Marouk! Sen saknar jag fortfarande Dr Pulaski lite..

• 2 weeks later...

Jag är på avsnitt 17 nu, min kompis är på 16 tror jag... hon somnar till varje avsnitt och hennes sambo börjar tröttna. Jag däremot tycker det blir mer spännande avsnitt efter avsnitt. Deja Q var ju helkul, där är Q inte så hemsk som i början, alltså i första avsnittet t ex. Yesterday's Enterprise var skitspännande, kändes som ett ENT avsnitt gällande actionet. Jag var på helspänn! The offspring när Data gör en "unge" var bra med tycker jag. Känns konstigt att han inte har känslor för på ett sätt agerar han som att han har det men ändå inte, som Dr Crusher t o m säger i det avsnittet. Resterande avsnitt tyckte jag var sådär.. nu kollar jag på Sins of the Father och jag tycker fortfarande det mesta med klingons (..och Ferengis) är dötrist. Brorsan är ju lite intressant att få stöta på eftersom han är med i ds9 men jag slösurfar mitt i avsnittet o längtar till det ska ta slut så det är ju inget bra betyg!

Det avsnittet där de kidnappar DrCrusher tyckte jag också var lite tråkigt. Det påminde så mkt om Critical Care fr voyager.. Vet att TNG var först men nu såg jag ju inte serierna i rätt ordning.

Haha just ja.. Riker. Rättegångsavsnittet, det var ju för roligt. Att han fortf ska vara "den sexiga" med sin rejäla kagge och sin mindre smickrande kroppsfigur han har nu. Jag menar han var ju skitsnygg i första säsongen (om än en ngt väääl hårig bringa) men nu är han ju mest tjock och inte en "hunk" direkt.

Jag är på avsnitt 17 nu, min kompis är på 16 tror jag... hon somnar till varje avsnitt och hennes sambo börjar tröttna. Jag däremot tycker det blir mer spännande avsnitt efter avsnitt.

Aah, det var ju synd angående din kompis. När sambon tröttnat/börjat tröttna så är det stor risk att ens egen motivetion och tid för det försvinner. Men det låter också lite som om hon tittar på avsnitten när hon mer eller mindre redan är redo för att lägga sig och sova. Som jag själv har sagt så är TNG en serie som mer eller mindre kräver att man tänker för att man ska ha en möjlighet att se vad så många runt om i världen tycker om så mycket. När man är trött så vill man å andra sidan snarare tänka så lite som möjligt och det är svårt att koncentrera sig på något, så det är kanske inte så överraskande. Jag har själv erfarenheter från att ha sett avsnitt precis innan jag lagt mig och inte fått ut speciellt mycket av de. :rodna:

Men kul iaf att du verkar tycka att det bara blir bättre och bättre. Då är du ändå bara i andra halvan av säsong 3. Många bra avsnitt kvar. ;)

Deja Q var ju helkul, där är Q inte så hemsk som i början, alltså i första avsnittet, där är Q inte så hemsk som i början, alltså i första avsnittet t ex.

Jag tycker också det är ett underhållande och annorlunda avsnitt, dessutom knyter det Q närmare våra huvudkaraktärer och visar oss mer av honom.

Karaktären Q utvecklades mycket under seriens gång precis som de andra huvudkaraktärernas, och faktumet att han var med i såpass få avsnitt totalt men ändå närmast ses som en av huvudfigurerna och en av fansens favoriter visar väl att han utvecklades åt rätt håll. Den lite senare, mer mogne och eftertänksamme Q började väl dyka upp just i 'Q Who' och 'Deja Q'.

Jag tycker öht att Q i början av serien alltid 'spelades över', eller han var snarare skriven så. Det är ett mönster som man ser mer utav i tidiga TNG avsnitt, varenda liten sak ska vara helt otroligt och otänkbart, varenda lite scen och replik ska presenteras på rutan som om den skulle vara den allra sista någonsin. Wesley Crusher är en till sån karaktär som skrevs och blev tillsagd att 'spela över'. Jag tror t.o.m. att det var del av varför han blev så illa omtyckt, eller iaf att det inte hjälpte saken. Han såg ut som 12-14 men skrevs som ~8.

Efter de första säsongerna tonande de ner mycket av det här, till min glädje, och då tycker jag att t.ex. både Wesley och Q växte när de var med. :)

Yesterday's Enterprise var skitspännande, kändes som ett ENT avsnitt gällande actionet. Jag var på helspänn! The offspring när Data gör en "unge" var bra med tycker jag. Känns konstigt att han inte har känslor för på ett sätt agerar han som att han har det men ändå inte, som Dr Crusher t o m säger i det avsnittet. Resterande avsnitt tyckte jag var sådär.. nu kollar jag på Sins of the Father och jag tycker fortfarande det mesta med klingons (..och Ferengis) är dötrist. Brorsan är ju lite intressant att få stöta på eftersom han är med i ds9 men jag slösurfar mitt i avsnittet o längtar till det ska ta slut så det är ju inget bra betyg!

Det avsnittet där de kidnappar DrCrusher tyckte jag också var lite tråkigt. Det påminde så mkt om Critical Care fr voyager.. Vet att TNG var först men nu såg jag ju inte serierna i rätt ordning.

Jag håller med dig. Jag tycker visserligen att scenerna med rymdslagen vid det här laget fortfarande är ganska tama, men jag är medveten om att den där nivån av specialeffekter kostade en hel del av budgetarna, så de har en ganska giltig ursäkt.

The Offspring tycker jag också om, den presenterar en helt annorlunda situation som inte hade täckts än och som gav en nya banor att tänka igenom. Jag tycker att det både var bra skrivet och att Data spelades väldigt bra, jag köpte att de handlingarna och åsikterna skulle kunna vara en livsform som Datas i den situationen.

Jag vet att många uppskattar den här typen av avsnitt med klingorna, där man tar en titt på deras kultur, mentalitet och språk, etc. Jag är rent generellt inte en av dem. Inte till den grad att jag håller med dig att de skulle vara dötrista, men jag tycker helt enkelt att de är för monotona och förutsägbara. Dessutom så är det många gånger som om skaparna trycker på ångra-knappen i slutet av avsnitten, så knappt någonting alls kommer utav avsnittet, allt går tillbaka till hur det var innan vilket är tråkigt. Kul att få se Kurn, med facit i hand.

Nu är det som det är, men det är bra att du har det i åtanke. :D

Haha just ja.. Riker. Rättegångsavsnittet, det var ju för roligt. Att han fortf ska vara "den sexiga" med sin rejäla kagge och sin mindre smickrande kroppsfigur han har nu. Jag menar han var ju skitsnygg i första säsongen (om än en ngt väääl hårig bringa) men nu är han ju mest tjock och inte en "hunk" direkt.

'Skitsnygg' vet jag inte, men då är ju jag heller inte målgruppen. :P

Inte för att jag ser någon annan i serien som hade varit ett mer naturligt drag för de karaktärsdragen, men jag köper heller inte Riker som någon slags kvinnotjusare. Det blir sliskigt och dåligt, men som sagt...jag är inte målgruppen.

Men ja, Frakes gick upp en del i vikt under seriens gång och deras uniformer i början av serien (spandex) lämnade ju knappt något att undra över heller. Det var väl dels p.g.a. det och dels på grund av Patrick Stewarts ryggproblem som de tillslut bytte till en annan typ av uniformer som...lämnade lite mer år folks fantasi. :D

...nu kollar jag på Sins of the Father och jag tycker fortfarande det mesta med klingons (..och Ferengis) är dötrist. Brorsan är ju lite intressant att få stöta på eftersom han är med i ds9 men jag slösurfar mitt i avsnittet o längtar till det ska ta slut så det är ju inget bra betyg!

Jag håller med dig om att ferengiavsnitten kan ha lite varierande kvalitet. Jag formligen avskydde dem innan jag såg DS9 och blev formligen frälst av Quark haha. Han vände hela min bild av dem - från trista små troll till comic relief. Jag gillar även att de är någon sorts karikatyr av det idag allt mer kapitalistiska samhället. Riktigt fula antagonister, fast Quark (och co.) har glimten i ögat och ett hjärta innerst inne. :)

Klingons som ras och huvudtema har jag aldrig ogillat men de är inte heller några favoriter... förutom ett par av dem ;). Sins of the father är dock inte ett av dem. Men Klingons som koncept var inte heller lika finslipat på den tiden som TNG gjordes som det blev senare i andra serier (enl. min mening), och då blev också avsnitten bättre.

Michels, jag hatade också Ferengis till jag kom in några säsonger i ds9. Likaså Klingons blev ju lite lättare att acceptera i och med den serien.

Såg avs 25 nu, Transfigurations. Jättetrist avsnitt. Det enda jag gillade var igenkänningsfaktorn med "Chief O'Brien" fr ds9 med sitt kajakåkande i holoceck och sitt axelproblem.

Avs 22, The most Toys var lite obehagligt och lite intressant hur Data drevs till att bli kapabel att skjuta en annan levande varelse. I slutet visste man ju inte om han "ljög" om att han inte kände lättnad eller nöjdsamhet över att den onda snubben blev av med hela sin samling.

Avs 21, Hollow Pursuits var också dötrist och jag gillar inte broccolli hehe. Aldrig gjort inte o Voyager heller... men det kanske är det som är meningen...

Snart blir det "Best of two worlds" och vad jag har för mig är min favoritscen med i den: http://epicgeordi.ytmnd.com/

Vad tyckte du om avsnitten 'Tin Man' och 'Sarek'? Eftersom du inte nämnde dem antar jag att de var något mediokra, varken bra eller dåliga direkt...?

'Tin Man' tycker jag personligen har iaf en intressant faktor, som är varelsen. Jag tycker det är synd att vi aldrig mer fick se en sån varelse efter det avsnittet, jag undrar vart de kommer från, deras historia, vad de är kapabla, etc. FDet finns så mkt som blev osagt om en såpass annorlunda livsform.

'Sarek' brukar få en hel del positiv kritik, framför när det kommer till scenerna mellan Picard och Sarek, t.ex. när Picard konfronterar Sarek och anklagar honom för att inte kunna kontrollera sina känslor. Sarek har ju dessutom en hel del historik i ST-världen redan innan TNG, då han var med redan i TOS.

Avs 22, The most Toys var lite obehagligt och lite intressant hur Data drevs till att bli kapabel att skjuta en annan levande varelse. I slutet visste man ju inte om han "ljög" om att han inte kände lättnad eller nöjdsamhet över att den onda snubben blev av med hela sin samling.

Ja, jag tycker också att det slutar på ett lite obehagligt sätt. Men för mig överskuggas det mesta av faktumet att de använde Data för det. Det hade varit mycket mer naturligt om det var en oskyldig, snäll person som sattes i den rollen. Men Data är ju en Android, han hade inga känslor, så varifrån kom då hatet och/eller avskyn för samlaren? Han sa visserligen sen att han inte kände något av det där du nämnde, men det verkar ju faktiskt som om han var på gång att döda honom...

Avs 21, Hollow Pursuits var också dötrist och jag gillar inte broccolli hehe. Aldrig gjort inte o Voyager heller... men det kanske är det som är meningen...

Jag tycker att Lt. Barclay var en lite störande karaktär i början, innan man lärde känna honom lite bättre. Hela hans sätt att vara och hyper-nervösa och rädda attityd mot allt och alla var en sån stark kontrast mot alla andra karaktärer som på ytan ofta framställdes som perfekta.

Men jag tror inte att de flesta tycker illa om honom efter att ha sett en del eller alla hans avsnitt, eller (vad säger ni?)?

Personligen hör jag iaf till de som uppskattar Barclay och kontrasten han kommer med, som kanske framför allt visar att man inte måste vara perfekt i ST-världen för att komma långt i karriären och vara nyttig för flaggskeppet. Barclays största fördel och största nackdel var hans enorma fantasi. Han kommer på möjligheter som är så 'outside the box', fastän möjliga, som ingen annan kommer på. Fast det innebär också att han är medveten om allt som kan gå fel, som ingen annan ens funderar över eller tar på allvar.

Snart blir det "Best of two worlds" och vad jag har för mig är min favoritscen med i den: http://epicgeordi.ytmnd.com/

Episk är den verkligen, även om det är för att det är lite misslyckat. Det ser så ansträngt och onödigt ut, han hade bara kunnat böja sig lite och gå igenom. :P

Lycka till! :)

Tin man var väl ok men du har rätt jag tyckte det var lite mediokert. Jag hade lite svårt att ta till mig han betazoiden även om jag hade sympati över hur svårt livet måste varit för honom.

Jag kände igen Sarek från förr men minns inte varifrån, och jag kände väl att jag borde gillat avsnittet eftersom jag gillar Vulcans. Men jag tyckte inte det var så där jättespännande eller bra.

Det enda jag gillar med Barclay är att man (jag) kan relatera till honom och hans "holoaddiction" som jag förstått att han haft problem med länge (nämns det i Voyager och är han inte med i slutet, alltså sista avsnittet av Enterprise?). Om jag levde i framtiden så kan jag mycket väl tänka mig att jag skulle kunna bli beroende av holodecks eller holosviter (vet inte vad allt heter på svenska). Men jag förstår din poäng om att han påvisar en kontrast mot alla andra och det är väl intressant i sig. På tal om kontraster och att vara perfekt / imperfekt i Star Trek, så gillade jag voy avsnittet "good sheperd" av den anledningen. De tre i besättningen Janeway tar med på awaymission känns som så man själv säkert skulle vara på ett sådant skepp. Rädd för att göra fel, kanske helst få vara lite i bakgrunden på sin lilla trygga post där man inte kan göra så mycket fel. Alla inom starfleet verkar ju så himla extremsmarta hela bunten :D

Jag har ju sett "Best of Two Worlds" förut. Men varför heter avsnittet så?

Jag tycker de avsnitten är rätt bra förutom att jag tycker att Borgerna är lite lama i jämförelse med Voyagers.

Efterföljande avsnittet "Family" är kul med Worfs föräldrar och lite kul med Picard's bror eftersom de är så olika. Och jag håller med brorsan i mycket.. som det med replicators och synthehol. Däremot tycker jag alltid det är så fånigt med hela machogrejen att lösa problem på och att "prata" ut genom våld. Som när Riker slogs mot sin far i de där fåniga dräkterna och som nu då med brodern, de måste slåss för att sen kunna prata..

..och det är i family-avsnittet jag tycker P. Stewarts skådespelartalanger är lite undermåliga. Eller så är det mest pinsamheten i hur scenerna är skrivna som gör det. Dock i tortyravsnittet om de fyra ljusen, minns ej namn på avsnittet, där lider jag av hur kass skådis han är. Men i allt annat jag sett tycker jag han är bra.

Ååååhh nu har jag sett "Brothers" och "Suddenly human".

Angående "Brothers": Jag tyckte det var coolt att de hade två historier om bröder parallellt. Det var så gripande när lille pojken pratade med DrCrusher om hans bror och vad som är humor eller inte.. bra skådis den ungen! Därför kände jag mig ngt snuvad på konfekten när man inte fick se hur de blev sams. Angående Data och Lor (<--hur det nu stavas) så gillade jag nästan Lor ett tag där. Sen när han farsan skulle sova så tänkte jag: "jaja nu är det kört" för att sen i nästa scen se hur han tar in känslochippet i Data. Självklart kan inte nåt gå så bra på film =) för ni som läser detta vet ju hur det slutar!!

"Suddenly human" var ett sånt avsnitt som jag förstått verkligen kännetecknar Star Trek. Vilket dilemma!! Känslorna, alla beslut! Vad gör en till människa? Adoptivförälderaspekten? Jag höll med farsan till Chad Allen (som jag förknippar med DrQuinn - Medicine Woman, en serie jag varit besatt av innan Trek), om att han skulle få tillbaka sin son. Men Picard verkade ju tillslut känna detsamma, att deras iver att få honom tillbaka till människornas värld var tortyren. Det kändes bra för mig som tittare att Chad fick komma tillbaka till sin far, för han verkade ju ändå fr början vara en bra man. Fick rysningar i slutet!

• 2 weeks later...

Lustigt att se att man tycker så olika beroende vad man börjar titta på för star trek serie. Smaken är olika helt enkelt. Best of both worlds... ja varför heter avsnittet så?

Assimulering av individen till en blandning mellan cybernetik och kött/blod?

Svårt att svara på tror jag... Kanske är det en ironisk titel med tanke på kaoset för picard och company

Oj, jag missade visst lite inlägg i tråden. :)

På tal om kontraster och att vara perfekt / imperfekt i Star Trek, så gillade jag voy avsnittet "good sheperd" av den anledningen. De tre i besättningen Janeway tar med på awaymission känns som så man själv säkert skulle vara på ett sådant skepp. Rädd för att göra fel, kanske helst få vara lite i bakgrunden på sin lilla trygga post där man inte kan göra så mycket fel. Alla inom starfleet verkar ju så himla extremsmarta hela bunten :D

Ja precis, det är lite samma sak över det avsnittet och av just den anledningen tycker jag väldigt bra om det avsnittet också.

Jag har ju sett "Best of Two Worlds" förut. Men varför heter avsnittet så?

Det är en bra fråga som inte jag heller kan svara på. Kanske var det som orville sa, ironiskt. Kanske hade det att göra med att det var ett dubbelavsnitt som dessutom avslutade den dåvarande säsongen och påbörjade nästa, något som väl knappast var vanligt och som började med "The Best of Both Worlds". Jag tror t.o.m. att jag hört/läst någonstans att de inte hade någon större koll på hur det skulle sluta när de skrev del 1 och att de inte ens var säkra på om P. Stewart skulle vara kvar nästa säsong, så de lämnade slutet öppet. Är inte helt hundra på detta, men jag har för mig att jag hört eller läst detta någonstans.

Efterföljande avsnittet "Family" är kul med Worfs föräldrar och lite kul med Picard's bror eftersom de är så olika. Och jag håller med brorsan i mycket.. som det med replicators och synthehol. Däremot tycker jag alltid det är så fånigt med hela machogrejen att lösa problem på och att "prata" ut genom våld. Som när Riker slogs mot sin far i de där fåniga dräkterna och som nu då med brodern, de måste slåss för att sen kunna prata..

Jag håller med om det du skrev angående slagsmålen för att kunna prata ut. Så otroligt stereotypiskt, och om jag är emot såna här tråkiga stereotyper i vår nutid så tycker jag ännu mindre om när man påstår att de lever vidare in i ST-världen. Sen är det väl inte meningen att det ska vara slagsmålet i sig som får folk att öppna sig, utan snarare att slagsmålet tar för mycket (mental) kraft för att man ska kunna hålla emot och ha full kontroll över det man släpper ut och det man håller nere, som t.ex. starka, orationella eller rent av skrämmande tankar. Men jag bibehåller min åsikt, gör det gärna på något annat sätt än de här konstanta slagsmålen och stereotyperna.

Jag håller absolut inte med om något positivt som kan sägas om Picards bror. :D Kul avsnitt, kul att det är så olika, ok. Men bittrare människa får man allt leta efter. Dessutom verkar han vara extremt rädd/motvillig till all form av förändring, i detta fall 'nymodigheter'. Det ser man också i hur han väljer att leva sitt liv, långt från all annan civilisation som kan tvinga honom att förändras. Det hade lika gärna kunna utspela sig ett par hundra år tidigare, och jag hade förmodligen inte märkt något. Därtill verkar han ju se ner och vara bitter mot alla andra som har valt att inte göra detsamma, utan leva sina liv ute bland förändringarna och nymodigheterna...

Så nä, jag har väldigt väldigt svårt att identifiera mig med Picards bror. Hans sätt att vara går helt enkelt alldeles för ofta tvärs emot attityder och mentaliteter som jag håller kärt.

Fin scen i slutet av avsnittet dock, med den lille killen som drömmer om att följa i Picards fotspår. Förmodligen första och sista gången i avsnittet som Picards bror konfronteras av någon som inte håller med honom utan att vara bitter och sur.

Däremot är sättet han lever på kul att ha i åtanke i en annan tråd på forumet, " Precis som diskuteras i tråden så har vi ju fått väldigt generella beskrivningar av hur livet på jorden är, för vanliga människor alltså. Det har sagts att fattigdom, sjukdomar, girighet och jakten på mer materiell egendom är borta, samt att det inte finns någon valuta på jorden. Men inte mycket mer. Avsnitt som detta ger en iaf något mer att sätta tänderna i angående hur det skulle fungera, OM det nu skulle fungera.

Då kanske det främsta argumentet för varför människorna/starfleet inte behöver vare sig valuta eller byteshandel är att replicators och annan teknologi gör att bytesvaror inte längre finns i begränsade kvantiteter, därmed skulle de vara av väldigt lite värde att sälja/köpa. Men här verkar ju Picards bror avsky alla såna nymodigheter och inte vilja ha sånt i sitt liv. Han verkar leva på sin vinproduktion, och det verkar inte direkt vara någon hobby om man kollar på storleken. Ger han bort vinet sen? Säljer han det? Vem köper det? Ferengi? Människor? Det fanns ju ingen valuta/byteshandel pga. teknologin... :huh:

Jag tycker iaf det är intressant. :D

"Suddenly human" var ett sånt avsnitt som jag förstått verkligen kännetecknar Star Trek. Vilket dilemma!! Känslorna, alla beslut! Vad gör en till människa? Adoptivförälderaspekten? Jag höll med farsan till Chad Allen (som jag förknippar med DrQuinn - Medicine Woman, en serie jag varit besatt av innan Trek), om att han skulle få tillbaka sin son. Men Picard verkade ju tillslut känna detsamma, att deras iver att få honom tillbaka till människornas värld var tortyren. Det kändes bra för mig som tittare att Chad fick komma tillbaka till sin far, för han verkade ju ändå fr början vara en bra man. Fick rysningar i slutet!

Precis. Jag håller inte det som ett av de bättre avsnitten i serien, men dilemmat är väldigt bra. Jag minns fortfarande den generella känslan från första gången jag minns mig ha sett avsnittet. Man förväntar sig ju att våra hjältar ska ha rätt, och när pojken sen är en människa också så rycks man med ännu mer då vi är ganska fördomsfulla av ren instinkt. Men ganska snart så insåg jag att det inte riktigt gick ihop. Pojken må ha varit människa, men han hade växt upp hos de här utomjordingarna och kände sig som en av dem. Dessutom så såg utomjordingarna i avsnittet honom också som en av dem, samt att pojken själv redan var tillräckligt gammal för att faktiskt kunna ta egna beslut i såna här frågor, något som i hans ögon inte var speciellt svårt.

Personligen tycker jag att de gjorde rätt, och det är just såna här saker jag gillar att se i den här typen av ST-avsnitt. Det hade varit ganska enkelt att skriva det på ett eller annat sätt som att pojken insåg hur mycket han trivdes och kände sig mer bekväm med de här främmande varelserna (människorna) som han bara knappt kände, allt för att han "var av deras blod". Något i den stilen. Men hur tråkigt förutsägbart hade inte det varit och hur fel meddelande angående ytligheter och fördomar hade inte det skickat?

Jag ser fram emot att läsa mer. :)

Edited by Lord Di Lego

• 1 month later...

Nu är jag på avsnitt 8 i säsong 6.. a fistful of datas..

Av det jag sett fr o m senast tycker jag ändå att borgerna är väldigt mycket mer skrämmande som ras i voy än i tng.. I. Hugh (har jag för mig avsnittet hette) var ganska bra och så men det känns så lamt med borgsen här.. Men de säger att borgerna inte assimilerar individer utan bara civilisationer, det är ju inte riktigt sant. De har väl ändå inte assimilerat hela jordens befolkning t ex.. bara några stycken. De borde ju inte brytt sig om Seven och hennes föräldrar om nu detta stämmer. Dock så kan det väl vara så att Picard (lr vem det nu var som sa det) hade fel helt enkelt.

Jag ser nu att de är på "cowboyplaneten" igen i fistful of datas. Pallar inte ><

Jag väntar fortfarande på att jag ska börja bry mig om karaktärerna mer på djupet. Som jag gjort i ds9, voy och ent. och nu börjar serien lida mot sitt slut..

Angående borgerna så ändras deras mål genom åren verkar det som om. Från början var de väl huvudsakligen intresserade av teknologi hos andra arter och att assimilera en del individer. Sedan kan det väl dock förklaras med att Federationen får veta mer och mer om borgerna ju mer de stöter på dem.

Hej alla!

Som alla kanske förstått redan är jag TOS/TAS fan i 1a. hand

ST:TNG såsom ST:DS9 samt ST:Voy börjar alla sina första säsonger lite trevande .

Tycks bli en mindre spoiler

TNG och även Voy sneglar mkt på TOS. Senare blir TNG mkt bättre och finner sin egen stil. De är mer diplomatiska, åker runt i "känd" rymd och löser konflikter- Federations diplomater. I Voy kunde de spela ut utforskarkänslan som fanns i TOS bättre. DS9 ffa säsong 4-7 blir mer som actionfilm.

Sett ST: Ent avsnitten i två omgångar, men nej den magiska STkänslan som finns i ST:TOS/TAS, TNG,DS9 samt Voy kommer ej. Kanske generationsfråga alt vad man börjar se på.

Dock är ST:Ent mkt bättre än StarWars