Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Jag är nu inne på säsong 7 (avsnitt 20) av DS9. Jag måste säga att kriget mot Dominion :jemhadar: i DS9 är otroligt spännande!

Det slår till och med avsnitten med Borgerna :borg2: i Voy och TNG!

Ikväll har jag sett fyra avsnitt på raken av DS9. Det som är trist :( är att snart har jag sett alla DS9-avsnitt och måste gå över till Enterprise som tyvärr inte är lika bra som Voy, TNG och DS9.

Nu över till min fråga angående "styrkeförhållandena i alfakvadranten".

Det har nu i DS9 dykt upp en ny millitärt stark ras som kallas Breen.

Är det någon som har lite fakta om Breen? Det framgick i avsnittet att Federationen tidigare har haft konfontationer med Breen. Lever de i alfakvadranten och hur starka är de jämfört med de andra raserna?

Postad

Min teori vilka som är militärt starkast.... inte inräknat hemliga agenter och liknade saker....satt fredrationens styrka till 1,0 i gemförelse syfte.

Founder 2,0 (alpha kvadraten)

Fredratioen 1,0

Klingons 0,9-1,1

Romulians 0,6 men ljuger för alla så resten av galaxsen tror att de är 0,8

Kardasian 0,4

Breen 0,3

Dessa sifror har jag kommit fram till med sunt förnuft och logiska och ologiska slutstser efter vad jag sätt och läst....

Med tanke på att frerationen inte kan besegra en allians som inefattar någon 2 av de 3 andra starka raserna.

Klingons och fredrationen har alltid varit gämnstarka.

Satt Kardasian lågt för att Klingons fullständigt körde över dom. Men inte så lågt så att en kardassian romuliansk allians skulle vara hotande för fredrationen. De ger också en fingervisning varför fredrationen alltid försöker undvika en direkt konfrontation med kardasian eller romulias...

Romulians är svaga de bara skrämmer alla att de är starka så de kan leva ifred från klingons och andra marodörer, +att det gick inte så lysande för romulans i founders kriget enligt klingons.....

sätt Breen lågt eftersom de kom från ingenstans....

Funder+Kardasian kunde slå Fredratioen+Klingons men inte när Romulians gick med i kriget.... kriget v??nde när Breen gick med.

Efter DS9 har jag ingen aning hur balansen ser ut fredrationen och klingons måste ha tagit stora förluster men även byggt en massa skepp, kardassian måste var fullständigt sönderslagna... romulians vem vet...

Postad

När är dina siffror tagan? vilken tid?

Jag skulle mer klassa Cardassian som 0.7 (den ända anledningen att dom fick pisk av Klingoneran var att Kling avnvände nästan hela sin styrka samt att Carsass inte var redo.

kilng är ganska rätt på 0.9-1.1

Rom skille jag nog säga närmare 0.8 som ljuger till 1.5

Breen vet vi inte mycket om men med deras vapen så skulle jag nog klassa dom som 0.7

Postad

"Rom skille jag nog säga närmare 0.8 som ljuger till 1.5

Breen vet vi inte mycket om men med deras vapen så skulle jag nog klassa dom som 0.7"

Min slutsats efter serierna är att rom är mäktiga men inte så mäktiga som klingon och fredrationen.... tror inte att de ljuger till 1,5 utan snarare omkring 1,0

Postad (redigerade)
Founder      2,0 (alpha kvadraten)

Fredratioen 1,0

Klingons      0,9-1,1

Romulians    0,6 men ljuger för alla så resten av galaxsen tror att de är 0,8

Kardasian    0,4

Breen           0,3

Kul att du har satt siffror på styrkeförhållandena Rehnvall!

Eftersom du har med Founders (Dominion) så måste det vara DS9-tiden vi disktuterar och inte

TOS-tiden då Klingons var det stora hotet mot Federationen.

Enligt vad jag tror, så är dock Romulans ett starkare imperium än Klingons under perioden TNG-DS9.

Mina argument:

Klingons är en krigarras.

Detta kompenseras dock av att Romulans är taktiskt skickligare. Klingons "honor" i kombination med politiskt spel och inre konflikter gör att Klingons ofta huvudlöst kastar sig in i strider innan de har förutsättningar att vinna. I TNG-DS9 uppfattar jag Klingons som splittrade med en korrupt ledning. De blir därför därför i TNG lätt manipulerade av Romulans. Klingons är i TNG bara en bricka i spelet mellan huvudmotståndarna ROM och FED.

När Romulans lurades in i kriget mot Dominions (DS9) klarade sig Romulans bra. De var inte lika aggresiva som Klingons, men de höll stånd och gjorde betydligt mindre förluster.

Lägg därtill att Romulans har mer avancerad teknik än Klingons. Båda raserna använder "Cloaked ships" men om jag är rätt underrättad så fick Klingons denna teknik från Romulans.

Jag tycker inte heller man kan bortse från underrättelsetjänsterna när man jämför styrkeförhållanden. I en konfliktsituation kan en välfungerande underrättelsetjänst komma att spela en avgörande roll. Som bekant är Tal Shiar överlägset mot vad klingons har att komma med på den fronten.

Redigerad av Borg1
Postad
Romulians    0,6 men ljuger för alla så resten av galaxsen tror att de är 0,8

Jag är nyfiken på vad du Rhenvall (och Morn) bygger påståendet På:

"att Romulans lurarar Galaxen att tro att de är starkare än vad de är"

Jag kanske missat något?

Postad

Jag har inga klara belägg när jag gjorde listan....

Varför jag satte in att de ljuger är dels på att warbirds sägs vara konstruerade för att se så stora ut som möjligt... det stämmer de mesta är "luft" i den.

Tror att romulians är löst (obs jag menar löst) baserat på sovjet problematiken ett oehört slutet sammhälle som man igentligen inte viste något om som bluffade USA att de hadde mer kärnvapen en vad de igentligen hadde.

Men igentligen är det omöjligt att uppskatta.... i ett avsnitt i 3? sesången declokar 2 warbirds mitt framför enterprise och "temporärt" slår ut enterprise med 3 skott....

Hur ska man tolka det att enterpris sköldar bara tål 3 warbirds skott innan de börjar hända saker... eller att en warbird bara kan skjuta 3 skott i snabb följd innan de måste ladda upp kanonerna... för jag har aldrig sätt en warbird skjuta mer en 3-4 skott i följd.

Som sakt det är omöjligt att dra en vättig slutsats....

En intresant sak hur fort kan ett skepp skjuta för det mesta är det BANG halv minuts dialåg BANG vi skjuter tillbaka BANG halv minuts dialog BANG vi har slått ut deras vapensystem....

×
×
  • Skapa nytt...