Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
förmodligen så menade Nx01 att om man föds siom klingon så är man med i Klingonska Imperiet, end of story...

Men man föds ju in i federationen med. Skillnaden är väl iofs kanske att en klingon förväntas bli krigare(de flesta iaf, men jag antar att det måste finnas en del andra yrken också), medan en som föds i federationen, inte nödvändigtvis behöver vara med i Star Fleet (Krigarkulturen är ju inte så inrotad i Federtionen, som i Klingonska Imperiet). :klingon:

Postad (redigerade)

Själv fick jag intrycket att nx01 menade (med mina egna ord infogade med fet text):

Tilläggas kan väl också att Romulanska Imperiet och likaså det Klingonska imperiet ÄVEN består AV OCKUPERADE RASER även om alla inte är med frivilligt (är det inte i Dominion heller)

Jag fick en känsla av han råkade utelämna dessa ord (eller dylika). Men kanske har jag för mycket fantasi nu ;)

Jag har själv funderat på om det inom Klingonsk (och även Romulansk) rymd lever erövrade raser, underställda klingonerna, som lever som mer eller mindre slavar, och om dessa även kanske tjänar i militära positioner (fotfolk av något slag).

Redigerad av Sotunk
Postad
Jag bara undrar men låg inte federationen i krig med Romulans? Jag föjer inte DS9 men det var i avsnitt Message in a bottle" i Voyager då federationen och romulans bråkade lite???

Det har inte bara varit lite bråk mellan Fed och Romulans. I TNG kan man säga att Romulans var Federationens huvudmotståndare. Ingen i den här diskussionen har opponerat mot att dessa båda makter är de starkaste i Alfakvadranten (åtminstone under TNG och början av DS9-eran).

I DS9 har man dock via ett maskhål fått kontakt med gammakvadranten och man möter nya raser som förändrar situationen.

Jag själv befinner mig nu i slutet av säsong 2 på DS 9, så hur det blev en Fed/Rom/Kling - koalition vet jag inte. Inte heller vet jag hur Cardassians hamnade på samma sida som raserna från Gammakvadranten.

Postad
Tilläggas kan väl också att Romulanska Imperiet och likaså det Klingonska imperiet består även om alla inte är med frivilligt (är det inte i Dominion heller)

Va?

döööhhh...fy vad trög jag är, tänkte nog lite snabbt där...ska ändra det

Postad
Jag bara undrar men låg inte federationen i krig med Romulans? Jag föjer inte DS9 men det var i avsnitt Message in a bottle" i Voyager då federationen och romulans bråkade lite???

Det har inte bara varit lite bråk mellan Fed och Romulans. I TNG kan man säga att Romulans var Federationens huvudmotståndare. Ingen i den här diskussionen har opponerat mot att dessa båda makter är de starkaste i Alfakvadranten (åtminstone under TNG och början av DS9-eran).

I DS9 har man dock via ett maskhål fått kontakt med gammakvadranten och man möter nya raser som förändrar situationen.

Jag själv befinner mig nu i slutet av säsong 2 på DS 9, så hur det blev en Fed/Rom/Kling - koalition vet jag inte. Inte heller vet jag hur Cardassians hamnade på samma sida som raserna från Gammakvadranten.

SPOILERVARNING!!!

Romulanerna hade faktisk en "non-aggression pact" (kommer inte på en bra svensk benämning just nu) med Dominion från början. Starfleet fick gå till riktiga ytterligheter för att lyckas få med dem på sin sida. Den 200 år gamla fiendeskapen satt hårt.

Sisko och Garak (med tillstånd från Starfleet Command) gjorde något så fult och omoraliskt som att lura in Romulanerna i kriget mot Dominion. Detta skedde i "In the pale moonlight" i sjätte säsongen och det hela involverade bl.a. ett mord på en Romulansk senator och planterade bevis som pekade på att det var Dominion, och inte Federationen, som låg bakom detta mord. Ska också tillägga att själva mordet i sig var något Garak hittade på utan Siskos vetskap. Garak kläckte dock ur sig en kommentar om att det nog var så att Sisko faktiskt anlitade honom just för att han visste att Garak skulle kunna göra den skitgöran som han, med sin fina Federationsmoral, inte skulle kunna göra själv.

Det var alltså inte särskilt lätt att få med Romulanerna i alliansen.

Postad
Romulanerna hade faktisk en "non-aggression pact" (kommer inte på en bra svensk benämning just nu)

Vet att detta är hemskt onödigt och OT, men jag kunde bara inte låta bli:

"non aggression pact"= "Nonaggressionspakt"

Postad (redigerade)
Romulanerna hade faktisk en "non-aggression pact" (kommer inte på en bra svensk benämning just nu)

Vet att detta är hemskt onödigt och OT, men jag kunde bara inte låta bli:

"non aggression pact"= "Nonaggressionspakt"

Vet oxå att det är OT men jaja...Vadå nonaggressionspakt?? menar du till svenska eller. På svenska blir det såklart "icke-angripspakt".

Tack för svaren förresten om romulans, nu lättar de tunga grå molnen från mitt sinne. :)

Redigerad av Captain Proton
Postad
Vet oxå att det är OT men jaja...Vadå nonaggressionspakt?? menar du till svenska eller. På svenska blir det såklart "icke-angripspakt".

Vad jag förstår så skall "nonaggressionspakt" vara det mest vedertagna. Möjligen skulle man kunna säga "icke-angreppspakt". Att skriva "icke-angrips-pakt" är däremot grammatiskt inkorrekt, eftersom det heter ett angrepp, och inte ett angrip.

:vulcan: :vulcan: :vulcan:

Postad

Här var det OT! :P

Spelar roll hur det stavas elöer uttalas. De skulle inte anfalla varandra iaf! Och det kommer ifrån tiden då Tal Shiar och Obsidian Order gjorde en förenad attack mot Dominions hemvärld. Men de flesta har väl hört hur den gick.... :cardassian:

Postad
Egentligen var det med cardassierna romulanerna hade non agressionspakten. Men eftersom cardassia gick med i dominion så... :)

Nej, det var med Dominion. Pakten avslöjades inte förrrän i avsnittet "Call to Arms" (tror jag!?!?), vilket var efter det att Cardassia hade anslutit sig till Dominion. Men kanske hade Romulus en liknande pakt med Cardassia innan dess, jag kommer inte ihåg just nu.

Essray: Jag skrev att jag ville ha ett BRA svenskt ord för "non aggression pact". Ditt, enligt mig, dåliga förslag kunde jag faktiskt ha kommit på själv tack. ;)

Jag tvivlar på att "non aggressionspakt" är det ord man normalt skulle använda på svenska. Jag tror aldrig att jag har sett det användas faktiskt.

Postad
Egentligen var det med cardassierna romulanerna hade non agressionspakten. Men eftersom cardassia gick med i dominion så... :)

Nej, det var med Dominion. Pakten avslöjades inte förrrän i avsnittet "Call to Arms" (tror jag!?!?), vilket var efter det att Cardassia hade anslutit sig till Dominion. Men kanske hade Romulus en liknande pakt med Cardassia innan dess, jag kommer inte ihåg just nu.

Essray: Jag skrev att jag ville ha ett BRA svenskt ord för "non aggression pact". Ditt, enligt mig, dåliga förslag kunde jag faktiskt ha kommit på själv tack. ;)

Jag tvivlar på att "non aggressionspakt" är det ord man normalt skulle använda på svenska. Jag tror aldrig att jag har sett det användas faktiskt.

jaha, har ingen aning om DS9 faktiskt. Jag förbannar den kanalen som slutade sända den! :P

Postad
jaha, har ingen aning om DS9 faktiskt. Jag förbannar den kanalen som slutade sända den!  :P

Man kan se DS9 även utan att det går på TV-kanalerna... :rolleyes:

Postad
Romulanerna hade faktisk en "non-aggression pact" (kommer inte på en bra svensk benämning just nu) med Dominion från början.

man kan väl säga "icke agressivpakt". kan ju vara icke "stridslystenpakt" också. :)

Postad

jaha, har ingen aning om DS9 faktiskt. Jag förbannar den kanalen som slutade sända den!  :P

Man kan se DS9 även utan att det går på TV-kanalerna... :rolleyes:

Det finns ju bara ett visst antal säsonger (S. 4 va?) på video. Och DVD har jag inte råd med just nu.

Postad
Det finns ju bara ett visst antal säsonger (S. 4 va?) på video. Och DVD har jag inte råd med just nu.

Finns import versioner också.

Jaha, får väl ta och försöka kolla efter.

Postad (redigerade)

Om man vill ha tag i något så är det alltid smart att ladda ner. Kvaliten kan ju skifta välldigt. Ofta så är hela bilden fyld av borg-kuber, men det går att se ändå. Specielt om det är star trek.

Redigerad av Unkas
Postad
Är det någon som har några bra kartor över de olika kvadranterna som visar planeter och territorium m.m

Den bästa jag hittat över alfa kvadranten är den här: www.trekmania.net/science/gal5.jpg

Jag tvivlar på att det finns en officiell karta över ST-galaxen. TPTB vågar förmodligen inte släppa en, eftersom avstånd och hastigheter har ändrats hit och dit otaliga gånger sedan TOS för att de ska passa med ett visst avsnitts manus.

Dessutom så är det ju ganska svårt att göra en karta över det hela med tanke på att den tredje dimensionen spelar så mycket större roll i rymden än vad den gör här på Jorden. ;)

Jag hade några kartor för ett par år sedan som (vad jag kan minnas) såg ut som den du länkade till. Undrar vad den kartan kommer ifrån ursprungligen?

Den kan knappast vara canon i alla fall. Den bryter till exempel mot den mycket omtalade resan i ENT:s "Broken Bow" där Enterprise reste till Kronon på fem dagars tid. Om din karta stämmer skulle det ju innebära att de reste ett avstånd som på ett ungefär skulle motsvara Federationens längd, vilket, om man får tro Picard i FC, skulle vara runt 8000 ljusår. 8000 ljusår på fem dagar med Warp 4.5 skulle förmodligen ta mååånga år, med tanke på att det skulle ta Voyager ca 8 år att resa den sträckan med sin maxfart.

Men kanske tänker jag för 2-dimensionellt nu? ;)

Postad (redigerade)
Ja det gör du. TPTB ändrar ju allt hela tiden, så kronos låg säkert fem dagar ifrån Jorden. Men nu har den flyttat sig.  :P

Ahh, ja. Jag glömde bort den fjärde dimensionen - i Star Treks universum är ju ingenting konstant, inte ens varje punkt i tiden i förhållande till den för den punkten rådande fysiska verkligheten. Om man utgår från en punkt i tiden och sedan återvänder till den punkten i tiden så som den ser ut i en senare punkt i tiden, så överrensstämmer den första punkten knappt alls med det som nu gäller för den punkten i den senare punkten ( :knäpp:). I Star Treks universum så är ju "nutid" alltför ofta helt och hållet oberoende av det förflutna, eller i ENT:s fall: det förflutna är alltför ofta helt och hållet oberoende av det som redan är etablerat att i framtiden gälla. Detta är något ologiskt.

Det där var mitt väldigt krångliga och högst flummiga sätt att säga att kontinuiteten i Star Trek suger fett!

(Ursäkta, jag hade lite tråkigt. ;) )

Redigerad av Sotunk
×
×
  • Skapa nytt...