Hugh Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Otroligt! Ok, jag kan ha missat det men kunde inte finna någon tråd här om Space 1999 eller Månbas Alpha. Idag har väl tiden varvat serien flera gånger om men samma sak har väl ändå nästan hänt med TOS? Ok, kanske inte riktigt ännu... *s* Bilderna på månen och rymdskeppen tycker jag i alla fall höll hög klass. Finns inget som en "Eagle". Sedan verkar det som man lånat rätt friskt från andra serier och filmer. Bla. 2001. Mvh. Hugh Ps. Vill minnas att någon skrev en novell med anknytning till Star Trek DS9, "A new moon for Bajor"... *ler* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Nej du har rätt, knasigt värre! Det enda jag hittade var en gammal nyhetstråd som jag minns att jag skrev i en gång: Jag gillade serien, fast nu är det länge sedan jag såg dem (något år sedan). Grafiken kanske inte är toppklass men serien har definitivt sin charm och handlingen är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 17, 2012 Author Report Share Posted September 17, 2012 Då såg jag kanske inte helt fel? Undrar om någon skulle våga ta upp den igen? Rymdskeppen håller än. Men man får kanske göra något åt kontrollrummet och huvuddatorn. *ler* Specialeffekterna var ibland lite märkliga. Från att i en del fall varit väl genomarbeteade till ibland skrattretande. Men som i alla serier så fanns det dåliga och bra avsnitt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Definitivt är det så. Det finns några riktigt tvivelaktiga avsnitt i varje serie, hur modern den än må vara. Sen tycker jag det är lite kul att le lite åt hur de trodde det låg till med vetenskapen då serien gjordes. Jag har för mig att det var en del, enligt dagens mått och kunskap, hmmm ska vi säga "logiska luckor" när det bl.a. gällde strålningen som de var rädda för i ett avsnitt (det kan ha varit pilotavsnittet). Men sådant kan vara riktigt charmigt och då kan man känna sig lite klok som "kommer på dem" hehe :P . Visst, idén är fortfarande bra och en nytappning skulle kunna bli riktigt lyckad. Önskar bara att det fanns en större sci-fi publik så att de skulle anse att det var ekonomiskt försvarbart att fixa till. Sorgligt nog bor det en liten Ferengi i mediabranschen idag... :ferengi: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 17, 2012 Author Report Share Posted September 17, 2012 Förmodligen rörde det sig om pilotavsnittet då jag i nuläget inte kan komma på något senare avsnitt där strålningsrisken togs upp. Strålningen var ju grundorsaken som ledde till olyckan som fick månen att lämna sin bana runt jrden. Som strålskyddsingenjör så vill jag nog säga att riskerna med strålning aldrig skall underskattas och det finns en anledning till att ha respekt för det. Svårigheterna med joniserande strålning är bara att kunskapen hos allmänheten tyvärr är så låg att få "experter" ifrågasätts... Såg faktiskt ett nytt "avsnitt" på nätet för ett tag sedan. Det bestod visserligen av klipp från gamla avsnitt men var rätt skickligt gjort. I grunden handlade det om att man till slut hittat en dräglig planet att bosätta sig på vilket ledde till att månbasen lämnades. Några år senare så sände man av någon anledning iväg ett rymdskepp för att besöka Alpha på en måne som då var bra mycket längre från den nya planet de bosatt sig på... /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Nu var det länge sedan jag såg avsnittet (eller serien), så jag kommer inte ihåg detaljerna, men det var något som var lite galet, så mycket jag vet som lekman (och allmänt vetenskapligt intresserad gammal naturare) :P . Men det tycker jag är en del av charmen som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 7, 2012 Report Share Posted October 7, 2012 Jag följde Månbas Alpha på den tiden när den gick på Sveriges Television. Då tyckte jag den var hur spännande och bra som helst. Serien var en stor succé bland kvarterets ungar och vi lekte t o m Månbas Alpha. Sedan visades 20 avsnitt av Star Trek och insåg att den var mycket bättre. Det är dock fortfarande nostalgi över Månbas Alpha och jag har snott min bättre hälfts fina Eagle, vilken jag hittade bland hans leksaker från barndomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 7, 2012 Report Share Posted October 7, 2012 Jag såg också en del avsnitt i början av 90-talet när trean sände serien på tidig eftermiddagskväll. Jag minns att jag gillade den, men då hade jag förstås inte sett Star Trek ännu, vilket dröjde något år eller så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted October 7, 2012 Report Share Posted October 7, 2012 Åh, jag älskar Space: 1999; det är så härligt retro att det knappt finns, och så charmigt vetenskapligt inkorrekt Det första avsnittet jag någonsin såg var av en händelse serien's sista: "The Dorcons" Fick mig en mild chock när jag hörde dem uttala orden "Resistance ... is futile."; kollade genast upp när avsnittet producerats, och kunde då konstaterade att det var innan både TNG och H2G2, och att det filmades innan sändningen av det Doctor Who-asnitt där det också använts, och sändes ungefär samtidigt. Förmodligen rörde det sig om pilotavsnittet då jag i nuläget inte kan komma på något senare avsnitt där strålningsrisken togs upp. Vill minnas att det också fanns ett avsnitt där de ville använda sig av en serie kärnvapenexplosioner för att hindra månen från att krascha in i en planet; Koenig var tvungen besluta sig snabbt för huruvida de skulle göra det eller ej, för om de väntade för länge skulle de behöva en så kraftig/närbelägen explosion att de alla skulle dö av strålningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted October 9, 2012 Author Report Share Posted October 9, 2012 (edited) Jag följde Månbas Alpha på den tiden när den gick på Sveriges Television. Då tyckte jag den var hur spännande och bra som helst. Serien var en stor succé bland kvarterets ungar och vi lekte t o m Månbas Alpha. Sedan visades 20 avsnitt av Star Trek och insåg att den var mycket bättre. Det är dock fortfarande nostalgi över Månbas Alpha och jag har snott min bättre hälfts fina Eagle, vilken jag hittade bland hans leksaker från barndomen. Minns med hur populärt Space 1999 var. Mina klasskompisar satt och ritade Eagle's på lektionerna. Vet ingen som ritat Enterprise på lektionerna (utom jag själv). *s* Jag har med en Eagle och en Hawk liggandes i någon av mina lådor med modeller. Tråkigt att Airfix inte har återutgett Eagle'n men det har förmodligen att göra med rättigheter. Samlarvärdet på "Eagles" är annars stort. Priser på obyggda Airfix/PMP modeller är skyhögt liksom för Eagles gjorda i metall (Corgi/Lesney ?). Min Eagle modell saknar tyvärr landningställ men är ok förövrigt. Planen är väl att i någon framtid doppa modellen i bromsvätska för att lösa upp färgen och göra en "restaurering" och korrektion av den. Bland annat öppna upp ramverket något som verkligen är ett måste på en Eagle. /Hugh Edited October 9, 2012 by Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted July 18, 2015 Report Share Posted July 18, 2015 Fick ett plötsligt sug på den här serien i veckan, trots att jag inte sett ett enda avsnitt tidigare. Det var som om den kallade på mig. Tänkte försöka inskaffa de två nu utgångna (och sjukt snygga) Månbas Alpha boxarna som Noble Entertainment släppte, men det var ju inte ens kompletta serien på dessa boxar och mer än två släppte dom aldrig, så jag sökte efter serien på annat håll. Upptäckte ganska snabbt att bolaget Network i England släppt en mycket fin utgåva på Blu-ray av första säsongen, säsong två ska visst släppas i höst. Det blev ett köp av den på Amazon, jag var så otålig att jag pungade upp med en extra hundring för att få den inom 48 timmar. Nu är skönheten här och det ska bli så kul att plöja igenom den första säsongen under de kommande veckorna. Återkommer senare med synpunkter när jag sett lite av serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted July 18, 2015 Report Share Posted July 18, 2015 Åh, härligt! Mycket nöje! Jag har själv två DVD-boxar med Månbas Alfa / Space: 1999, och hade ingen aning om att det inte fanns fler. Kanske är värt att fundera på en Blu-Ray-samling någon gång i framtiden när ekonomin är stadigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted July 27, 2015 Report Share Posted July 27, 2015 Har inte sett mycket av serien sedan 90-talet. Kanske dax att införskaffa blurays? Finns det (engelsk) text? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 10, 2016 Report Share Posted May 10, 2016 Förlåt RoLaren, missade helt att du frågat om subs. Det är engelska subs till avsnitten, bara att skaffa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 19, 2016 Report Share Posted May 19, 2016 Tack! Är det bra kvalitet på ljud och bild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 7, 2016 Report Share Posted June 7, 2016 Fantastiskt bra bild och ljud! Här finns en recension på den amerikanska utgåvan, som har samma masters som den engelska:http://www.blu-ray.com/movies/Space-1999-Season-1-Blu-ray/13944/#Review Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 10, 2016 Report Share Posted June 10, 2016 Vad tyckte du om serien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts