Hugh Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Känns lite som själva besättningarna, eller rättare sagt organisationen rörande besättningar inte är något som det finns någon större information. Färgen på kläderna säger i viss mån vad de har för uppgift och rank. Men hittar ingenstans hur de jobbar, skiftpass etc. Man får lätt uppfattningen att de aldrig sover! *s* När jag jobbade civilt till sjöss så jobbade vi i allmänhet 4/8. I flottan jobbade vi 6/6. Inom kärnkraften jobbade vi i 7 veckors cykler med skiftpass om 8/16 med åtta timmars förskjutning var tredje pass. En anna kul grej är att oavsett hur stor besättningen är så verkar mässen sällan rymma mer än ett tjugotal personer. Finns det flera mässar? Vad jobbar alla med? Även på ett kärnkraftverk har man en mininiorganisation. Ändå finns där minst ett tjugotal personalkategorier. Och vad tjänar det till att ha en stor besättning om bryggbefälen oftast ändå alltid löser allt själva? Ok, det är bara en "tv-serie" men om vi nu skall vara logiska... *s* /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Det där har jag funderat lite på också och även att det gick åt rätt mycket folk till att besätta skeppen. Mässen på exempelvis Enterprise NX-01 rymmer maximalt 40 personer och med tanke på en besättning om ca 80 personer så borde ju den mässen räcka till om folket går olika skift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 19, 2012 Author Report Share Posted September 19, 2012 Lite där man slår huvudet på spiken. Man ser aldrig de där vaktavlösningarna som man är van vid från andra verksamheter där man har vakter eller skift. Under alla åren har jag bara sett enstaka, personliga avlösningar. Inte några vaktavlösningar direkt... När jag seglade proffesionellt så brukade vi dela in besättningen i tre vakter. Två var på däck (en hade vakten, den andra var standbye) medan den tredje vakten sov. Det betydde att man jobbade 4/2 eller 6/3. Kan säga att man blev sliten rätt fort och efter ett tag kunde man knappast säga att man var alert och vaken. Men man fick en rätt bra prestanda de första dygnen. Men gick man inte i mål inom loppet av ett par dygn så behövde man rätt snart låta några få ett par frivakter och sova lite längre. Under transporter så hade vi oftast så få och korta vakter som möjligt. Allt för att få en bekväm transportsegling. Samma sak gäller oftast på ett fartyg. Den vakthavande delen av besättningen (brygg och maskinpersonalen) går vakter medan den underhållande personalen jobbar dagtid. Samma även på ett kärnkraftverk... /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Picard Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Något jag vet är att ombord på Uss Enterprise D så hade dem tre skifts rotation . Eftersom det var ett stort skepp med en besättning på över 1000 personer så var tre skift ett behagligt arbetsschema. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 19, 2012 Author Report Share Posted September 19, 2012 Tre skift låter rätt normalt. Sen om det är 4/8, 6/12 eller 8/16. Frågan som följer är vad som är normal bryggbemanning? Brukar vara rätt välfylt på bryggan i serien och på filmerna, sex till åtta pers. Om man utesluter befälhavaren och chiefen som bör vara vaktfria så har vi tre vakter i bryggan och likaså i maskin. Det betyder att vid klart skepp så skulle bryggan vara fylld av folk . 18 personer minst. Eller så består en normal bryggbemanning inte av mer än två, tre personer (har det hänt?). Vid varje skiftavlösning så bör det alltså vara runt tolv personer på bryggan. Men jag har nog aldrig sett sex personer komma ut ur eller gå in i turbohissen... *s* Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 19, 2012 Author Report Share Posted September 19, 2012 Tog mig en närmare titt på Enterpise D's brygga... De har 8 stationer under "klart skepp". Och ett antal av dem är av "specialistkompetens". Befälhavaren bör vi kunna räkna bort om han är vaktfri. Det gör sju man i bryggbemanningen. Alltså borde det finnas 21 man som löser av varandra om den minsta bemanningen på bryggan är sju man. 21 man vid klart skepp?... Går man på andra hållet att minimibemanningen är tre man (vo, helmsman samt pilot) så gör det ändå att bemanningen vid klart skepp är nio, och då är inte befälhavaren inräknad. Hur gör vi för att få ihop den här ekvationen? Kan vi hiita de saknade besättningsmedllemmarna? *s* Hur är det på Voyager? /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 19, 2012 Author Report Share Posted September 19, 2012 Ok, snacka om lägga ner energi på... *s* Commander: Picard Nr.1: Riker, även kvalicerad flightcontroler. Nr.2: Data, även kvalificerad Sience 1 (vid klart skepp?) O'Brien, operations Geordi, flightcontroler Natasha Yar/Worf, Security Troi, advisor (vid klart skepp?) Barclay, comunications Ro Laren, helmsman (flightcontroler?) I den centrala delen av bryggan sitter kommendören och två andra officerare, detta är oftast försteofficeren och skeppets rådgivare. Rakt framför kommandoområdet finns operationsofficeren och flygkontrollsofficeren, båda dessa är vända mot huvudskärmen. Bakom kommandoområdet finns en upphöjd plattform där den taktiska stationen finns. På denna plattform finns också fem arbetsstationer, som normalt är konfigurerade som "Science I", "Science II", "Mission Operations (OPS)", "Environment" och "Engineering". Vakthavande, vilka är kvalificerade som VO? Riker och Data i egenskap av förste och andre officer. Vill minnas att Worf och O´Brien har haft denna vakt? Det blir två "vakthavande" av tre i alla fall... Flygkontrollofficerer, förmodar att det är samma som helmsman (rorsman). Geordi och Ro Laren. Vem mer har "spakat" Enterprise? Operationsofficerer: O´Brien Sience 1: Data Sience 2: ? Mission Operations: ? Enviroment: ? Engineering: ? Så vilka funktioner måste alltid vara bemannade och vilka behörigheter kräver de. Vilka behörigheter täcker över varandra? Eller fyller man resten av bryggan med kadetter? *s* /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 (edited) Man får väl inte ha under kaptens grad (Lieutenant) om man utför en nyckelaktivitet. Alla stationer på bryggan (7?) måste rimligtvis alltid vara bemannade. Edited September 19, 2012 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 20, 2012 Author Report Share Posted September 20, 2012 (edited) Kul att se någon som tar upp den kastade hansken! *ler* Sju man i bryggbemanningen kontinuerligt med med minst Lieutenant´'s grad. Med tre vakter så ger det 21 man med minst lieutenant's grad för att klara enbart bryggbemanningen. Har räknat in åtta för Enterprise D. Men ändå är inte alla stationer på bryggan bemannade ens för en vakt... När Riker, Data m.fl. ger sig ut på uppdrag vilka blir de avlösta av? /Hugh Edited September 20, 2012 by Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.