Jump to content

STAR TREK MODELLER

Hugh

Recommended Posts

Tog mig friheten att skapa denna tråd då jag kände att det saknades en bra tråd avseende detta ämne. I princip var den påbörjad i köp och sälj tråden. Denna tråden tänkte jag mer skule handla om modellerna. Det handlar om var man får tag i dem. Vilka skepp och stationer som man kan hitta modellväg. Saker som skalor och kvalitéer. Vilka tillverkare och modeller man kanske bör undvika liksom vilka som är bra...

Jag har hållt på med modellbygge sedan mitten på 70-talet och har byggt det mesta i modellväg även om flygplan varit det största intresset. Kommer att försöka ge byggtips mm efter vägen allteftersom vi lyckas hålla liv i denna tråden.

Mvh. Hugh

Edited by Hugh

Först ut i tråden är Revell's nya USS Enterprise NCC-1701.

Jo, det är "originalskeppet" Revell valt att tillverka då man fått den europeiska licensen att tillverka modeller från Star Trek. Tyska Revell tillverkar ju redan en mängd Star Wars modeller (förutom då USS Discovery och Klingon Battle Cruiser). Revell är en av de äldsta tillverkarna i branchen och har stor erfarenhet av att tillverka modeller. De senaste årens nyutgåvor har hållt en mycket hög kvalité och man har lyckats med att förhindra att priset skenat iväg på modellerna. Revell's senaste modeller är enligt många mer prisvärda än de modeller som görs av konkurenterna i Japan, Korea och Kina.

Den nya USS Enterprise är tillverkad i skala 1/600. En "stor skala" jämfört med många av de Star Trek modeller som AMT gett ut i 1/1400. Det btyder en modell som är 48 centimeter lång. Den tar med andra ord sin beskärda plats i bokhyllan färdigställd.

Enligt John Plzak på FSM (Fine Scale Modeler) är det en av de bästa Star Trek modeller som han byggt. Den har mycket god passform och en fin försänkt linjering (några puritaner kanske har synpunkter på detta då originalmodellen från TV-serien inte hade någon linjering eller "skarvar" utan modellen var målad. Något som dock förmodligen är uppskattat av dem som "elektrificerar" sina modeller är att den har en mängd fönster vilket gör att man kan bygga in en rätt effektfylld belysning i modellen.

En sak som många är ense om i modellvärlden är färgen på USS Enterprise NCC-1701. Den är inte vit utan är ljusgrå. Den vanligaste accepterade färgen är Tamiya JN grey (XF-12) tonad med ca. 10 procent vit. För den som inte är familjär med hobbyfärgerna i modellbyggarvärlden så finns det i princip tre stora producenter av hobbyfärg. Det är Tamiya, Humbrol och Revell. Sedan förekommer även Gunze, Modell Master mm. Men dessa är inte så lätta att få tag i. Nackdelen med Tamiya's färger är lite att de funkar bäst att spruta. Inget för penselmålaren direkt. Tamiya har även färg på sprayburk som är mycket

bra.

Dekalerna till Revell's Enterprise skall tillhöra något av de bästa som gjorts. Tunna men ändå inte några som faller sönder. ett bra tips är att dekalerna förseglas efter det man applicerat dem med Pledge Future floor polish. Jo, det är rätt. Det är samma medel som man använder till att vaxa golven hemma med. Tycker man att det blir för blankt kan man tillsätta mattmedel från exempelvis Tamiya. Och jo, man sprutar även "golvvaxet" på modellen.

Den som vill veta mer om denna modell kan läsa hela "Workbench Review'n" i Oktobernummret (2012) av Fine Scale Modeller.

http://www.revell.de...ARTN=04880&sp=1

Mvh. Hugh

Edited by Hugh

• 2 weeks later...

Enterprise C

Tänkte att vi skulle titta lite närmare på en annan Star Trek modell. Denna gång Etrl's Enterprise C i 1/1400 från "Yesterday´s Enterprise". Mindre skala än Revell's modeller men skall tydligen vara en av Ertl's bästa Star Trek modeller...

http://www.starshipmodeler.com/trek/pre_entc.htm

http://www.starshipmodeler.com/trek/csj_amb.htm

http://www.starshipmodeler.com/trek/ws_entc.htm

/ Hugh

Skalor?

När det handlar om Star Trek finns det modeller in mängd skalor. Allt från 1/1 till 1/4000. Den mest etablerade och accepterade verkar dock vara den runt 1/1400 även om 1/1000 även är accepterad, Många nya modeller är runt 1/650. Lite tråkigt bara att ingen etablerad modelltilverkare lyckas hålla sig till en "skala". Revell's nya Enterprise anses vara 1/600 medan deras Voyager är runt 1/677. Amt/Etrl har fått mycket kritik för att deras Enterprise modeller inte har den skala som anges.

När det handlar om flygplansmodeller idag har en del tillverkare fått ta tillbaka sina modeller, göra om dem och göra rätt när de inte haft de mått som originalet haft eller haft klara felaktigheter. Sån stor tyngd och kraft har idag modellbyggarna i sin kritik idag mycket tack vare internet. Academy som är en stor tilIverkare tog exempelvis fram en unik P-51 Mustang (känd i svenska flygvapnet som J-26) med bara tio avgasrör. Originalet har en R-R Merlin V12:a med tolv avgasrör. Kritiken blev inte nådig. Ingen modellbyggare köper en felaktig modell...

För den som söker en speciell modell är följande länk bra att utgå ifrån. Kan väl säga det att har man inte vana av att bygga modeller så är kanske det inte är de i resin eller metall som man skall börja med. Då är det bättre att börja med en "vanlig modell" i plast från Revell eller Amt/Etrl...

http://www.starshipm.../trekscales.cfm

Mvh. Hugh

Edited by Hugh

• 2 weeks later...

Förlåt, men kan inte låta bli att nämna en annan modell som jag snubblade över för ett tag sedan. När jag såg en "review" av den kunde jag bara inte hålla mig från att länka in den. Det är inte en Star Trek modell men en modell av något som snurrar runt där ute och förser oss med välbehövlig information. Eller i alla fall gjorde det. Så här kommer "vädersatelliten"!

http://www.modelingm...hima/003855.htm

Mvh. Hugh

Edited by Hugh

• 2 months later...

"The 1977 launces of Voyager 2 and, a month later, Voyager 1, were to be the start of a five year mission (Fem år? Varifrån känner man igen det). Now, 35 years later, both spacecraft are on their way out of the solar system and still sending back information (to a limited degree) as they continue on to interstellar space..."

Att Hasegava nu givit ut en model av Voyager sonderna är lite kul med "Star Trek ögon" sett. Det var ju V'ger eller Voyager som hade "huvudrollen" i den första Star Trek filmen. Tror denna modell skulle göra sig i vilken Star Trek samling som helst!

http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/has/kit_has_54002.shtml#.URO8z_LmCME

De senaste Star Trek filmerna har för övrigt lett till att fler både nya och gamla modeller åter har blivit tillgänliga på hobbydiskarna runt om i världen. Senast ut torde vara USS Enterprise NC-1701 i skala 1/350 fån Polar Lights. OCh inte nog med att man givit ut en ny modell av Enterprise man har även gett ut en "supplemental part pack" så att man kan om man vill bygga någondera av de versioner som funnits i ursprungsserierna (om jag nu förstått rätt). Man har dessutom gett ut ett "Lightning kit" för den som vill sätta elektiskt ljus på modellen och sig själv... *ler*

För den som gillar Deep Space 9 har även denna rymdstation från AMT börjat dyka upp igen. Med modellen följer även det "lilla rymdskeppet" USS Defiant...

http://www.fantastic-plastic.com/DEEPSPACE9PAGE.htm

USS Defiant finns även utgiven i en "större skala", 1/450...

/ Hugh

Edited by Hugh

Är säkert trevliga modeller att bygga, oavsett storlek. Men för att inte riskera relationen med en viss Klingon råder jag dig bygga den stora... *ler*

Själv ser jag fram mot Polar Light's radiostyrda version av USS Enterprise. Är bara ett sådant "hemlighetsmakeri" rörande denna variant. Polar Light bara vägrar svara när man mailar dem och frågar... *s*

/Hugh

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

To boldly go where any Swedes havn't gone before...

April månads begivenhet på IPMS Stockholm är hur många möjliga varianter av SAAB 29 Tunnan som kunde sett dagens ljus. En modell buggd baserad på J29 Tunnan (alltså det flygplan som svenska flygvapnet flög med på 50-talet) är denna...

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=2736&sid=0246051c43398715b1994622074ddd94

För er som inte sett en J 29 Tunnan förut har säkert sett de flygplan som står på stolpar utefter E4:an i Linköping. Ett av dem är en J 29...

/ Hugh

• 4 weeks later...

Lagom till premiären av Into Darkness så släpper Revell en modell av USS Enterprise. Skalan är lite udda, 1/500 men det ger å andra sidan en imponerande stor modell på över halvmetern lång. Priset skall vara överkomligt med. De priser jag sett säger runt 33 euro för modellen.

http://www.thetrekcollective.com/2013/02/first-look-at-revells-new-uss.html

Modellen är ju USS Enterprise i den nya "tidslinjen" vilket gör att den har en mer futuristiskt utseende än de tidigare kända modellerna.

/Hugh

Edited by Hugh

• 4 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Hej!

Har köpt Revell 1:500 NCC-1701 Into darkness och jag undrar om det finns någon som kan tipsa på lite saker.

Färg! för kroppen på skeppet så rekommenderar dom en tre färgblandning. Vet ni någon färdig färg???

Belysning! Jag har sett en lösning till en annan modell från en amerikansk tillverkare.

Tänkte göra en egen lösning, inte lika fin. Är det någon som vet om man kan köpa belysning saker till bra priser här i old sweden

Har du nr och fabrikat på färgen så kan det kanske gå att hitta en nyans som är någorlunda lika. Jag grundade mitt skrov med en vit färg på insidan och svart på utsidan (ville försäkra mig om att det inte skiner igenom gjutningen) och hittade en skrovfärg på Biltema som stämmer någorlunda mot orginal.

Som belysning började jag montera dioder men har nu skaffat fiberoptik som jag ska byta till, bland annat blir det mindre mängd med kabel att dra. Fiberoptiken köpte jag på eBay för en överkomlig slant. Fördelen med den är att där man borrat hål för gluggarna limmar man fast fibern och sedan klipper ner den med en tång.

Jag har lite länkar till diverse siter med tips och tricks jag kan PM:a till dig.

Edited by O'Brien

Jaa färgen som jag skulle vilja ha är en blandning av ....

80% Vit sidenmatt 15%Ljusgrå sidenmatt 5% aluminium metallic.

Den ska ha Aztec mönster men jag har inte hittat något framtaget för denna modell.

känns lite B om jag inte ska kunna ha det.....

Hittade ett företag som har gjort ljus till Enterprice into darkness.

Företaget heter Tenacontrols LLC och dom har en bra belysning för ca 500Kr

Dom har även lite ljudeffekter... värt att titta på

Jag hade tänkt, om jag någonsin blir klar med modellen, ha med ljudsnutten som hörs när Voyager vinklar warpgondolerna men än har jag inte hittat någon med bra kvalitet.

Jaa färgen som jag skulle vilja ha är en blandning av ....

80% Vit sidenmatt 15%Ljusgrå sidenmatt 5% aluminium metallic.

Den ska ha Aztec mönster men jag har inte hittat något framtaget för denna modell.

känns lite B om jag inte ska kunna ha det.....

Beroende på hur avancerad du har tänkt vara så går det ju att blanda färgen enligt proportionerna och applicera med en air brush. Finns ingen beteckning för nyansen?

Edited by O'Brien

• 2 weeks later...

Roligt att det blir lite modellbyggande här...

Här är ännu en "review" av en StarTrek modell - NX-01/02...

http://uamf.org.uk/viewtopic.php?f=55&t=7737

När det gäler aztec mönster och StarTrek modeller brukar det ofta bara handla om en tidsfråga. Sök runt lite på de sajter som är länkade i denna tråd. Britmodeller tex..

Mvh. Hugh

• 2 months later...