Jotare Posted April 19, 2014 Report Share Posted April 19, 2014 Har inte börjat bygga ännu har förlorat mig i EVE online... ska försöka ta mig i kragen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted February 28, 2015 Author Report Share Posted February 28, 2015 (edited) Håller på att bygga Revell's Voyager. som modellbyggare med rätt många års erfarenhet av modellbygge från det mesta man kan bygga så får jag nog säga att jag är rätt besviken när det gäller denna modell. Jag fick tag i den av en tillfällighet och till ett överkomligt pris. Men får nog säga att som modell är den inte värd hälften av det pris som man brukar se i de flesta affärer eller på internet. De flesta flygplansmodeller har en bra mycket bättre detaljrikedom och passform. Och oftast till en tredjedel av priset. Men hur som heslt så går det att göra en ok modell av USS Voyager om man är nogrann och är öppen för att spackla och slipa lite här och där. Helt klart har man tagit genvägar på några ställen när man konstruerat den här mdellen. Det har tyvärr fått konsekvenser när det gäller kvalitén och passformen. Sen får jag nog säga att jag hade uppskattat om samtliga fönster had utgjorts av hål istället för försänkningar i plasten. Vad finns det då på plussidan? Jo, dekalarket är imponerande och skapar sysselsättning för rätt många kvällar. Enbart dekalarket ger väldigt mycket liv i modellen när den väl är färdig. Sedan är frågan hur väl man skall lyfta fram detaljer mm. Där handlar det mer om vad man vill få fram som modellbyggareoch vad för erfarenhet man har. En modell som jag är öppen för att bygga är den senaste Enterprise från Revell. Kanske kan den få mig att ändra uppfattningen att Sci-Fi modeller oftast är dyra i förhållande till kvalité och glädje att bygga dem. Sedan får man nog säga att en modell som jag nog gärna bygger vilken dag som helst så är det Airfix Eagle från Space 1999... // Hugh Edited February 28, 2015 by Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted March 2, 2015 Report Share Posted March 2, 2015 Jag har planerat att ha belysning i min modell av Voyager så jag har borrat alla fönster som är "vita" i byggbskrivningen. Först hittade jag ett diod-pack på modellaffärn här i stan men sedan slog jag till på ett fiberoptik-set som jag hittade till ett vettigt pris på internetet. Jag tycker också att passformen är sisådär, det blir en hel del spackel för att täta alla springor så att inte ljuset läcker ut. Jag har för säkerhetsskull lackat insidan på skrovet med en svart grundfärg och sedan en vit blank täckfärg eftersom den ursprungliga planen var dioder inne i skrovet. För tillfället ligger dock alla byggplaner nerpackade i en kartong i stugan i väntan på att ett hus i lämplig storlek dyker upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted March 28, 2015 Author Report Share Posted March 28, 2015 Hittade lite lysdioder som satt på ett hundhalsband inhandlat i Ullared. Kunde inte hålla mig från att montera in det i Voyager. Effekten blev rätt fin. Särskilt när det gäller deflektorn. Det goda med de här lysdioderna var att de hade olika fäger. Så det lyser blått bakom deflektorn och mer gul/orange i själva tefatet. När det gäller alla dekaler så är det ett gott råd att köpa dekalvätskor, Micro Scale's Micro sol och Micro set. Det hjälper dekalerna att forma sig bättre mot underlaget samt förbättrar vidhäftningen. Man penslat på lite Micro set på modellen, lägger på dekalen och följer upp med lite Micro sol. Dekalen anpassar sig då efter "kurvaturen" och underlaget. Speciellt bra när det handlar om den stora namndekalen. Dekalen kan se något "rynkig" ut efter det man lagt på Mocro sol. Men rätar ut sig när den torkar. Efter ett dygn ser det ofta mycket bra ut. Sedan råder jag att man lägger på ett lager klarlack efteråt. De flesta modellbyggare använder sig här av Johnson's Clear, ett klart golvpolish som går att inhandla på de flesta livsmedelsaffärer. Pandurosåljer även ett klarlack som fungera bra Ocean... ...någonting. Finns som blank, alvmatt och matt. Halvmatt brukar bli bäst på de bästa modeller. // Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 28, 2015 Report Share Posted March 28, 2015 Skulle man kunna få se lite bilder, måntro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted March 30, 2015 Report Share Posted March 30, 2015 Ja, jag skulle också vilja se lite bilder. Jag behöver inspiration att slutföra min modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted March 30, 2015 Author Report Share Posted March 30, 2015 Skall försöka göra något åt det där med bilder. Kanske kan få lite hjälp med det om jag lyckas få till några med kameran? Annars har jag lite ny info om en ny modell förknippad med en rätt ny film, Interstellar... http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234979072-172-interstellar-the-ranger-craft-by-moebius/ Mvh. Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted March 30, 2015 Author Report Share Posted March 30, 2015 Sen vill jag gärna knyta an till en gammal Klingon klassiker... http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234915554-klingon-d7-battle-cruiser/ // Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts