Gå till innehåll
Aike

Är fantasy och sf inte nördigt längre?

Rekommenderade inlägg

Tittar på man på vilka filmer som har varit mest populära de senaste tio-femton åren är det mycket fantasy och sf.

Harry Potter, The Hobbit, Lord of the Rings, Star Wars, Transformers, Twilight, Avatar, The Hunger Games med mera. Även på teve har sf och fantasy nått höga tittarsiffror med t ex Lost och Heroes.

De två Star Trek-filmerna har även varit framgångar, ja, till och med i Sverige har de gått hyfsat.

Fantasy och sf hör med andra till de mest populära sakerna man kan se på tv och bio. Så är fantasy och sf inte längre något för nördar och en liten skara? Eller är det bara förenklade sf- och fantasyfilmer och serier för massorna som har slagit igenom mer och mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, men böcker inom fantasy har toppat försäljningslistorna under samma år. Just nu är inte realism eller drama alls så populärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog säga att det beror på hur djupt intresse du har; är du lika nernördad i star trek som jag - då är du nog fortfarande en nörd. Det samma gäller fantacy och liknande, men ett ytligt intresse är det ingen som "fnyser åt". Skillnade mellan nörd och icke-nörd är nog att nörden gräver ner sig i ämnet medan icke-nörden tycker att det är kul en kort stund och sedan hittar ngt annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns så många olika användningar av ordet "nörd" nuförtiden att jag inte tror att man kan säga med någon alls säkerhet vad som är och inte är nördigt.

Personligen hör jag till den skola som anser att en "nörd" är någon som saknar ett stimulerande socialt liv men begraver sig i sina hobbies istället.

Jag brukar klassa fantasy och sci-fi som en del av "nördklassicismen", eftersom de är genrer som klassiskt associerats med nördar.

Redigerad av loghaD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inne att vara nörd nu för tiden. Alla vill vara som grabbarna i The Big Bang Theory. Snart är det ute med scifi och fantasy och då går alla hipsters över till något nytt. Vi nördar kommer fortfarande vara lika entusiastiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske, men det tycks ju komma en strid ström av fantasy och sf forfarande. Visst, det kanske har sett sin topp nu när Harry Potter, Twilight, Sagan om ringen, Star Wars-filmerna har alla visats. Men det kommer ändå nya grejer som The Hobbit, Hunger Games, ytterligare Star Wars så än är det inte förbi på långa vägar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu