Gå till innehåll
Nyhet

Ny trailer ute för Star Trek: Renegades

Rekommenderade inlägg

2014 ser ut att kunna bli fanproduktionernas år, med bland annat nya avsnitt av Star Trek: Continues, långfilmen Star Trek: Axanar och det nyligen återupplivade projektet Yorktown: A Time to Heal. Ännu är det tio dagar kvar på det här året, men redan nu kan du få dig ett smakprov på det nästa med den här nya trailern för Star Trek: Renegades.

I trailern ser vi bland annat Walter Koenig som Amiral Chekov, Tim Russ som Tuvok, Robert Picardo som dr Lewis Zimmerman, Gary Graham som Ragnar och Manu Intiraymi som Icheb.

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ny del från Star Trek Phase 2 :) Men om nya trailern till Renegades, det börjar se väldigt mörkt och dystert ut för att vara Star Trek, och desto mer jag läser om handlingen desto mer skeptisk blir jag... Besättningen är en hop brottslingar som inte följer Starfleets huvudregler, utan gör allt för att skydda Starfleet. Börjar låta som smutsiga morallösa amerikanska special trupper....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget emot att Star Trek tar en sväng in i mörkare territorium; Deep Space Nine gjorde en del fantastiska grejer som låg lite på gränsen. Sedan tycker jag också att vissa av karaktärerna har potential för att inspirera en del intressanta etiska diskussioner, exempelvis om Federationens lagar rörande behandlingen av genmanipulerade.

Det jag finner oroande är att Renegades verkar jobba lite väl hårt för att vara "in yo face", vilket är ett vanligt (och för mig inte vidare tilltalande) inslag i fanfics. Det är i och för sig också typiskt för trailers, så eventuellt blir filmen annorlunda.

Hur som helst gillar jag den här trailern mycket mer än den förra! Särskilt öppningsscenen, som är väldigt atmosfärisk och får mig att vilja veta mer om Lexxa Singh.

DIalogen känns lite platt, men det kan eventuellt fixas i postproduktion med bra klippning och bakgrundsljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker den ser ok ut. Visst, välgjort för att vara en "fanproduktion" -- det är många professionella inblandade i det. Samtidigt så tycker jag risken verkar stor att de tar vatten över huvudet och skapar en berättelse som egentligen kräver mycket mer resurser än de förfogar över. Det är den mest vanliga bristen i alla fanserier som är baserade post-Nemesis -- att man ska göra den här stora episka berättelsen som kräver massor med specialeffekter samtidigt som det går ifrån Star Treks kärna av ett enskilt äventyr med spänning, lagom med action och lite filosofi.

Jag ser betydligt mer framemot nästa avsnitt av Star Trek Continues -- de har verkligen lyckats och jag skulle nog hävda att det är den enda fanserien jag har sett där ett avsnitt är i klass och till och med bättre än en del av förlagens avsnitt. Tyvärr verkar de som vill göra fanserier i TNG-eran inte alls intresserade av vad som gjorde TNG i synnerhet och de efterföljande serierna i allmänhet bra: nämligen intressanta berättelser med en bärande idé, ett sf-koncept samt intressanta figurer. I stället försöker de göra Dominionkriget eller en mindre variant av någon annan typ av episk berättelse. Tyvärr fungerar det aldrig när budget och övrig förmåga är begränsad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår är hjältarnas uppdrag att rädda en planet som är avgörande för Federationens framtid. Om vi ser episkt som synonymt med ett storslaget äventyr så tycker jag trailers och synopsis pekar på detta ganska tydligt.

I TOS och TNG för den delen var det ytterst sällan jordens eller Federationens öde stod på spel. Snarare var det besättningen och Enterprise som generellt hotades.

Sedan kan man ju diskutera om detta är en fanproduktion. Nästan alla skådisar är professionella, regissören Tim Russ är både skådespelare och regissör till yrket samt man vill pitcha denna som pilot för CBS. Detta är snarare en lågbudgetpilot gjord av professionella i stället för glada entusiaster.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ur Wikipedia:

"Mastodontfilm är en (ibland skämtsam) term för en långfilm på över tre timmar, ofta med hög budget och vanligtvis stora scener, till exempel stridsscener med ett stort antal statister. Många mastodontfilmer är episka filmer, alltså filmer som är berättelser som utspelar sig över en ansenlig tid."

Vid närmare kontroll har jag sett att Episk film numera även starkt kan kopplas till en Storslagen film (Svenska språkrådet). Så där har du rätt (Aike).

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver Svenska språkrådet:

"Adjektivet episk har funnits i svenskan sedan 1700-talet och är bildat till ordet epik, som betyder ’berättande litteratur’. Ordet har sedan länge bibetydelsen ’storslagen’. Det kommer sig av att den berättande litteratur som framför allt beskrivs som episk är mycket brett anlagda berättelser i såväl litterär som filmisk form, gärna släktsagor över flera släktled och under långa tidsperioder. Ett typexempel är Homeros Iliaden, en berättelse som på ungefär 20 000 versrader skildrar den dramatiska belägringen av staden Troja.

När episk används i litteratursammanhang har ordet alltså en sakligt beskrivande betydelse: en episk dikt är en berättande dikt, gärna lång och dramatisk. Men ordet används sedan länge i andra sammanhang än rent litterära. En episk film är en storslagen och påkostad produktion, gärna med mytiska inslag. En episk symfoni kan liknas vid filmmusik; det är en symfoni som berättar en historia, som är mäktig, ödesmättad och spännande. Och när en författare beskrivs som en episk berättare är uttrycket inte nödvändigtvis tautologiskt: tolkningen blir att författarens berättelser är brett anlagda och storslagna till sin karaktär. Underförstått är författaren också en god berättare."

Det kan tydligt påklistras de flesta post-Nemesis fanproduktioner, vilket också inkluderar Renegades som verkar vara rätt like Battlestar Galactica, som utan tvekan är en episk berättelse. Världen i Paramounts och Gene Roddenberrys Star Trek var snarare en kontext för enskilda äventyr än grunden för en stor berättelse. Sedan blir det lite mer storslaget i DS9, Voyager och Enterprise, men fanfilmerna har verkligen tagit det till helt annan nivå. Detta trots att man inte kan prestera det som man önskar. Förhoppningsvis lyckas Renegades där andra har misslyckats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu