Jump to content
Sign in to follow this  
Adrian Elmquist

Star Trek-Medley med Blåsorkester

Recommended Posts

Snyggt!

Jag lägger upp denna som nyhet på vår framsida, så att ännu fler får höra det.

Sedan några frågor, som jag som helt okunnig om att dirigera skulle vilja veta svaret på.

Hur tolkar orkestern dina handrörelser? Som det ser ut så verkar en del kanske inte ens se dig ordentligt medan andra tittar ner i noterna.

Vad betyder de olika rörelserna? Behövs en dirigent alltid -- skulle inte orkestern om de visste vad de skulle spela klara sig själva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt!

Jag lägger upp denna som nyhet på vår framsida, så att ännu fler får höra det.

Sedan några frågor, som jag som helt okunnig om att dirigera skulle vilja veta svaret på.

Hur tolkar orkestern dina handrörelser? Som det ser ut så verkar en del kanske inte ens se dig ordentligt medan andra tittar ner i noterna.

Vad betyder de olika rörelserna? Behövs en dirigent alltid -- skulle inte orkestern om de visste vad de skulle spela klara sig själva?

Det mesta av arbetet görs i repetitionerna innan konserten där man går igenom vilken känsla som man vill ska förmedlas etc. när det väl är konsert så är Dirigentens jobb att visa tempo, dynamik och insatser för olika instrument. Det kanske ser ut som att musikerna bara tittar ner i noterna men de har alltid dirigenten i ögonvrån utifall hen skulle göra något viktigt tecken.

Handrörelserna är olika beroende vilken taktart det är. I en 4/4-takt (den vanligaste taktarten, 4 slag i takten) så slår man 1:a slaget nedåt, 2:a åt vänster, 3:slaget åt höger och 4:e slaget uppåt. Oberoende av vilken taktart det är så slår man alltid 1:a slaget nedåt och sista slaget uppåt. I en 2/4 (2-takt, nästan alla marscher har denna taktart) så slår man då alltså ner(1), upp(2), ner(1), upp(2)...

I en 3/4 (som The Inner Light går i) så blir slagfiguren ner(1), höger(2), upp(3).

Det är en bra fråga om en dirigent alltid behövs och det är också en som ofta diskuteras och som det finns många åsikter om.

Jag skulle vilja referera till den här videon som är en föreläsning om de olika dirigentstilar som finns och deras filosofier:

Som ett kort svar så skulle jag säga att en dirigent behövs mer aktivt i en amatörorkester än en professionell orkester.

Till en professionell orkester kan man överlämna det mesta av ansvaret och man är mer än vägledare till sin egen tolkning av musiken.

I en amatörorkester måste man ta mer eller mindre hela det musikaliska ansvaret och vara mer aktivt ledande.

Hoppas att jag någorlunda svarade på dina frågor utan att förvirra dig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...