Gå till innehåll
Adrian Elmquist

Star Trek-Medley med Blåsorkester

Rekommenderade inlägg

Snyggt!

Jag lägger upp denna som nyhet på vår framsida, så att ännu fler får höra det.

Sedan några frågor, som jag som helt okunnig om att dirigera skulle vilja veta svaret på.

Hur tolkar orkestern dina handrörelser? Som det ser ut så verkar en del kanske inte ens se dig ordentligt medan andra tittar ner i noterna.

Vad betyder de olika rörelserna? Behövs en dirigent alltid -- skulle inte orkestern om de visste vad de skulle spela klara sig själva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Jag lägger upp denna som nyhet på vår framsida, så att ännu fler får höra det.

Sedan några frågor, som jag som helt okunnig om att dirigera skulle vilja veta svaret på.

Hur tolkar orkestern dina handrörelser? Som det ser ut så verkar en del kanske inte ens se dig ordentligt medan andra tittar ner i noterna.

Vad betyder de olika rörelserna? Behövs en dirigent alltid -- skulle inte orkestern om de visste vad de skulle spela klara sig själva?

Det mesta av arbetet görs i repetitionerna innan konserten där man går igenom vilken känsla som man vill ska förmedlas etc. när det väl är konsert så är Dirigentens jobb att visa tempo, dynamik och insatser för olika instrument. Det kanske ser ut som att musikerna bara tittar ner i noterna men de har alltid dirigenten i ögonvrån utifall hen skulle göra något viktigt tecken.

Handrörelserna är olika beroende vilken taktart det är. I en 4/4-takt (den vanligaste taktarten, 4 slag i takten) så slår man 1:a slaget nedåt, 2:a åt vänster, 3:slaget åt höger och 4:e slaget uppåt. Oberoende av vilken taktart det är så slår man alltid 1:a slaget nedåt och sista slaget uppåt. I en 2/4 (2-takt, nästan alla marscher har denna taktart) så slår man då alltså ner(1), upp(2), ner(1), upp(2)...

I en 3/4 (som The Inner Light går i) så blir slagfiguren ner(1), höger(2), upp(3).

Det är en bra fråga om en dirigent alltid behövs och det är också en som ofta diskuteras och som det finns många åsikter om.

Jag skulle vilja referera till den här videon som är en föreläsning om de olika dirigentstilar som finns och deras filosofier:

Som ett kort svar så skulle jag säga att en dirigent behövs mer aktivt i en amatörorkester än en professionell orkester.

Till en professionell orkester kan man överlämna det mesta av ansvaret och man är mer än vägledare till sin egen tolkning av musiken.

I en amatörorkester måste man ta mer eller mindre hela det musikaliska ansvaret och vara mer aktivt ledande.

Hoppas att jag någorlunda svarade på dina frågor utan att förvirra dig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×