Jump to content

Vad gör Q?

Fuskaren

Recommended Posts

Hej!

Jag brottas med en skattjakt som innehåller en del frågor om Q. Nu är jag av princip emot fusk i alla dess former, men den här gången känner jag att jag behöver hjälp av något proffs. Jag har nämligen inte sett ett enda avsnitt av Startrek, och känner mig ärligt talat inte särskilt lockad av att göra det heller. Frågan lyder som följer: "I bland när Q använder sina krafter gör han någonting. Hur många gånger gör han det?". Jag har googlat och läst hur många artiklar som helst om Q, känns det som, men jag lyckas inte ens lista ut vad det är han gör (ibland). Skulle någon kunna hjälpa mig med en liten ledtråd så att jag kommer vidare?

Hej hej!

Svårt att ge en ledtråd utan att ge svaret, men ett tips:

Gå till Memory Alpha: http://en.memory-alpha.org/wiki/Portal:Main

Kolla upp vilka avsnitt Q figurerar i.

Leta upp klipp från de avsnitten på YouTube.

Håll ett öga på Q när han använder sina krafter.

Han brukar göra en väldigt enkel gest, som vanligen åtföljs av en särskilt ljud- och ljuseffekt.

Om du har hittat ett bra klipp så märks det nog ganska tydligt vad det är.

Edited by loghaD

Men den stora frågan är väl egentligen... Hur kan man inte känna sig lockad av att se Star Trek? ;)

Pröva, vet ja! Se exempelvis den senaste filmen som visselrigen inte är så lika de ursprungliga TV-serierna, men ger en bra och maffig start! :)

Hej hej!

Han brukar göra en väldigt enkel gest, som vanligen åtföljs av en särskilt ljud- och ljuseffekt.

Tack för hjälpen! Jag tror mig ha listat ut att det som efterfrågas är att Q knäpper med fingrarna. Men att lista ut hur många gånger han gör det utan att behöva titta igenom vartenda avsnitt som han figurerar i verkar vara i det närmaste omöjligt...

Men den stora frågan är väl egentligen... Hur kan man inte känna sig lockad av att se Star Trek? ;)

Pröva, vet ja! Se exempelvis den senaste filmen som visselrigen inte är så lika de ursprungliga TV-serierna, men ger en bra och maffig start! :)

Ha, ha - ja, i mitt fall är jag nog lite avogt inställd på grund av att jag hade svårt för en kille i skolan som var star trek-fan, och mina känslor för honom har nog smittat av sig på serien. Man kanske skulle ge det en chans, ändå. Kan man ha något utbyte av filmen även om man inte kan ett enda dugg om storyn?

Tack för hjälpen! Jag tror mig ha listat ut att det som efterfrågas är att Q knäpper med fingrarna. Men att lista ut hur många gånger han gör det utan att behöva titta igenom vartenda avsnitt som han figurerar i verkar vara i det närmaste omöjligt...

Korrekt!

Men ja, den frågan är helt klart svår, även för en inbiten trekkie. Min magkänsla är att det är i snitt ca. fem gånger per avsnitt han är med i, men jag känner mig grymt osäker.

Är det kanske någon typ av "närmast svar vinner", eller räknar de faktiskt med ett exakt svar?

Ha, ha - ja, i mitt fall är jag nog lite avogt inställd på grund av att jag hade svårt för en kille i skolan som var star trek-fan, och mina känslor för honom har nog smittat av sig på serien. Man kanske skulle ge det en chans, ändå. Kan man ha något utbyte av filmen även om man inte kan ett enda dugg om storyn?

Jag kan tipsa om den näst senaste filmen, som helt enkelt heter Star Trek (fast vi kallar den ibland för Star Trek XI) och utkom 2009.

Den tar mer eller mindre och börjar om från början, och målet var just att locka till sig nya tittare. Tycker du om den så kommer du antagligen att tycka om senaste filmen, Star Trek Into Darkness, också.

Hej hej!

Man

Korrekt!

Men ja, den frågan är helt klart svår, även för en inbiten trekkie. Min magkänsla är att det är i snitt ca. fem gånger per avsnitt han är med i, men jag känner mig grymt osäker.

Är det kanske någon typ av "närmast svar vinner", eller räknar de faktiskt med ett exakt svar?

Jag kan tipsa om den näst senaste filmen, som helt enkelt heter Star Trek (fast vi kallar den ibland för Star Trek XI) och utkom 2009.

Den tar mer eller mindre och börjar om från början, och målet var just att locka till sig nya tittare. Tycker du om den så kommer du antagligen att tycka om senaste filmen, Star Trek Into Darkness, också.

Det är ett exakt svar som efterfrågas, dessvärre. Siffran ska nämligen användas för att få fram en koordinat till en plats där det ska finnas en skatt gömd (geocaching). Det borde vara ett tvåsiffrigt tal, men det finns ju ganska många sådana att välja på...

Om inte personen som står bakom frågan verkligen har räknat antalet gånger Q har knäppt med fingrarna, så skulle svaret kunna vara 47, eftersom det är ett "magiskt" tal som dyker upp lite här och var i Star Trek. Kanske är frågan någon slags långsökt referens till det? Har i och för sig svårt att tänka mig det, men tänkte att det kunde vara värt att nämna. :) Hoppas du lyckas!

Nope, tyvärr. Under förutsättning att jag har svarat rätt på övriga frågor så är 47 fel. Något som stör mig är att alla som har löst problemet redan säger att de inte är några stora Startrek-fan men att de själva har letat reda på svaren. Så att man ska behöva titta igenom vartenda avsnitt som finns känns som att gå över ån efter vatten (liksom, för all del, att registrera sig på det här forumet för att få hjälp...). Får försöka fundera ut om det finns ett enklare sätt att lösa detta på. Eller så får jag ge mig ut och leta efter skatten lite på måfå...

Q svänger ju med handen två ggr, eller hur? Detta innan han knäpper med fingrarna. En två och en etta - skulle det kunna vara rätt?

Tyvärr inte. Men nu tror jag mig ha ha en rimlig idé om jag kan leta efter gömman utan koordinater (i anslutning till en mack som innehåller bokstaven Q i sitt namn - fyndigt va?). Ska ut och leta i helgen, och sedan ska jag utan att låta mig generas fråga den som har lagt ut gömman om facit. Återkommer med besked om jag får reda på svaret.

• 3 weeks later...

Nu är jag nyfiken här! Frågan var ju specifik och luddig på samma gång, ingen av "oss" verkar kunna knäcka den heller. Jag har inte ens reflekterat över Q:s antal fingerknäppningar, än mindre hur många ggr han gjort det sammanlagt. Och det kanske syftas på något helt annat?