Jump to content

Star Trek: Voyager fyller 20 år idag

Nyhet

Recommended Posts

BildIdag firar Star Trek: Voyager sitt 20-årsjubileum. Den 16 januari 1995 började serien att visas i USA och det var då självfallet med det explosiva dubbelavsnittet Caretaker. Serien hade fortsatt sina upp- och nedgångar, men fans över hela världen minns serien som en beskrivning av ett skepp med en mycket sammansvetsad besättning, där hinder överbryggades på så många sätt. 

Voyager var den serie som undertecknad chefredaktör fastnade för först av alla Star Trek-serier och det var även med den TV-serien som grund som Star Trek Databas första gången såg sitt ljus. Efter sju år och 168 avsnitt tog serien slut, men äventyren var ändå inte slut där - sammanlagt 49 böcker har getts ut och fortfarande planeras bokutgivningar. 

Voyager var den första Star Trek-serien som så tydligt framhävde ett kvinnligt ledarskap. Kvinnliga kommendörer hade förekommit tidigare, men aldrig som huvudkaraktär utan då enbart som bifigur. Stjärnflottans ideal testades till det yttersta, i och med att det handlade om ett skepp som bestod av två helt skilda kulturer (stjärnflottan och Maquis) i en del av rymden där de var ensamma att svara för Stjärnflottan. Flera gånger fick de ge vika i sina ideal för att fokusera på överlevnad, men hela tiden tog de sig tillbaka till tankar om att inkludera, förlåta och komma överens, istället för att exkludera, kriga och leva i osäkerhet. 

BildDen 23 maj 2001 kom så det absolut sista dubbelavsnittet av VoyagerEndgamebara månader före händelserna den 11 september 2001 - en tid av någorlunda oskuldsfullhet i USA. I en tid då man egentligen inte trodde att något kunde hota USA och då TV-serien slutligen också kännetecknades av att inget egentligt farligt kan hända våra hjältar. Mer än en gång under seriens gång användes den numera välkända "reset"-knappen där allt som skett under exempelvis ett dubbelavsnitt raderades.

Till skillnad från den nästkommande serien, Enterprise, som både fick kämpa i motvind när det gäller antalet tittare och som präglades av en tid efter den 11 september, hade Voyager en till största delen lyckosam resa och färdades till största delen i medvind. 

Det är med glädje vi ser tillbaka på 20 år med Star Trek: Voyager - detta oavsett om ni är lika stora Voyager-nördar som undertecknad chefredaktör, eller om ni hellre gillar någon av de andra serierna. 

[ Till originalnyheten ]

Grattis! Tiden går fort, men visst känns det som om Voyager har ett år på nacken nu. Men minns fortfarande den soliga dagen sommaren 1995 när jag såg det första avsnittet på köpvideo från Storbritannien. Älskade piloten Caretaker.

Edited by Aike

Mitt första avsnitt som jag såg var Caretaker, del 2, i juni 1998 på SVT. Jag blev helt tagen. Min fru (jag hade gift mig bara en och en halv månad tidigare) tyckte att jag inte hade förvarnat henne om att jag var en trekker. Men det visste jag ju inte innan dess. :)

Voyager var den serie som gjorde att jag fastnade för Star Trek och senare skapade sidan "Star Trek: Voyager Databas". Såg dom första avsnitten på SVT, men kommer ihåg att jag sen inte kunde vänta på att det skulle fortsätta så jag började köpa serien på VHS från England. Var alltid lika spännande att vänta på att nya avsnitt skulle finnas i brevlådan.

Helt otroligt att det redan har gått 20 år sedan dess...

Jag minns det som igår, en vän till mig bodde och arbetade i USA vid tiden då VOY började att sändas i amerikansk tv och som spelade in avsnitten på videokassett och skickade över till mig. Dom kom med jämna mellanrum mellan säsong 1-4 innan hon flyttade hem igen. Det var kärlek vid första ögonkastet. Sedan tyckte jag förvisso att serien sjönk successivt för varje säsong. Men det där första mötet med VOY kommer jag aldrig att glömma. Sedan följde jag den igen när SVT började att visa den. På den tiden då vi fick vänta lång tid mellan säsongerna. Nu vill dom flesta ha allt serverat per omgående. Jag har alltid föredragit ett avsnitt i veckan med längre säsongsuppehåll, då får man tid att reflektera över det som man ser istället för att se nästa avsnitt och efter det nästa, osv. VOY har några riktigt bra avsnitt och intressanta karaktärer, synd bara att dom inte riktigt tog tillvara på det hela vägen i mål.