Gå till innehåll
Mr Trek

Tankar om TNG

Rekommenderade inlägg

Efter att ha köpt TNG remastrad på blu-ray för ett riktigt bra pris har jag nu börjat se om serien. Tänkte att jag skulle skapa denna tråd för att posta lite tankar om serien. Jag tror dock inte att jag kommer att skriva recensioner för varenda avsnitt.

Serien börjar inte särskilt bra. Encounter at Fairpoint är ett medelmåttigt och segt pilotavsnitt. Genom att läsa i Companion-boken för serien har jag förstått att detta beror på att avsnittet från början skrevs för att vara kortare än vad det är, så de blev tvungna att försöka dra ut på saker. Detta ledde dock också till min favoritscen i avsnittet:  den när gamle McCoy och Data pratar med varandra. 5/10

Nästa avsnitt är The Naked Now, ett avsnitt som inte verkar vara så populärt bland trekkers. Jag tycker dock inte att avsnittet är så förfärligt dåligt, utan ett helt okej och ganska underhållande avsnitt. Ett klagomål jag kan förstå är att det var alldeles för tidigt i serien för ett avsnitt där karaktärerna inte är sig själva. Jag kan tänka mig att det var rätt förvirrande för de som såg serien för första gången och endast hade sett piloten. Ett avsnitt av den här typen är mer lämpligt när tittarna har fått chansen att lära känna karaktärerna. 5/10

Code of Honor är ett ökänt avsnitt då det lätt går att uppfatta som ganska rasistiskt då ligonerna, ett folk som är rätt primitivt, alla är svarta. Handlingen är inte heller den särskilt bra. En nitlott. 2/10

The Last Outpost är det första avsnittet där vi får möta ferengerna. Det är lite kul att se hur de hade tänkt sig denna art från början, då de helt klart ändrade på väldigt mycket sedan. Planen från början var att ferengerna skulle vara den stora fienden i serien, men så blev det inte. Slutet på avsnittet med t'kon-väktaren känns rätt cheesy och är inte särskilt bra. 3,5/10

Where No One Has Gone Before får vi äntligen ett lite bättre avsnitt. Här träffar vi för första gången the traveler, som kommer att komma tillbaka två gånger och vara betydelsefull för Wesley. Enterprise ställs också för ett intressant problem när de hamnar långt, långt hemifrån: det finns mycket att upptäcka, men vem ska de rapportera sina upptäckter till om de inte kan ta sig hem? Har upptäckter samma värde då? När besättningens fantasier får liv vid universums gräns ger avsnittet också en del nya information om karaktärerna. 7/10

Lonely Among Us är ett riktigt dåligt avsnitt. Två alienraser som hatar varandra ska transporteras till en fredskonferens. Den ena har ganska dålig makeup, men den andra har riktigt urusel makeup. På väg dit kommer en energivarelse ombord från ett energimoln. Denna vandrar från person till person och tar död på en karaktär vi aldrig träffat innan. Tillslut hamnar den i Picard som då vänder om skeppet och åker tillbaka till energimolnet. Väl där strålar alien-Picard ut sig till energimolnet som endast energi, vilket tydligen ska göra att Picard kan uppleva universum på nya sätt. Här finns dock ett stort vetenskapligt fel i avsnittet: de säger att han som energi kommer kunna färdas i vilken hastighet som helst och därmed utforska universum bättre. Energi kan dock "endast" färdas i ljusets hastighet, som ju som bekant är lägre än vad skeppets warpmotorer kan åstadkomma. Tillslut kommer i alla fall Picards "energi" tillbaka till Enterprise och kan återintegreras med hans gamla materiamönster i transportören. Jippie. 1/10

Justice är en ännu ett uselt avsnitt. Besättningen kommer till planeten lättklädd och Wesley ramlar i en rabatt, vilket är ett brott. Tyvärr för Wesley är straffet för alla brott döden. Avsnittet diskuterar sedan huvuddirektivet en del, men räddar till sist Wesley. De verkar dock ha glömt bort en grundläggande del av huvuddirektivet: att inte störa pre-warp-civilisationer. En sådan verkar edoerna helt klart vara. (Detta tycks också vara fallet ligonierna i Code of Honor.) 1/10

The Battle är ett spännande avsnitt. Vi träffar återigen ferengerna, som kommer med Picards gamla skepp Stargazer, som de ger tillbaka till honom som gåva. Självklart finns det dock en mindre trevlig plan bakom det hela. Avsnittet ger en hel del bakgrund till Picard, som spelas utmärkt av Sir Patrick. Betyget blir 7/10.

Serien börjar alltså överlag riktigt dåligt. Hade den börjat sändas idag tror jag att det hade varit tveksamt om den skulle överleva. Som tur var gjorde den ju det... och blev väldigt mycket bättre. En del av de avsnitten jag nu har sett hade jag nog helt klart stängt av om jag inte visste att serien blir mycket bättre och hade bestämt mig för att jag vill se allt. Som tur är räddas njutningen i tittandet något av det fantastiska arbetet som gjorts med att remastra serien. Som ST-fan blir man glad varje gång man ser Enterprise glida förbi och se vackert ut i HD. De gjorde verkligen ett imponerande specialeffektsjobb med modeller på den tiden, som nu kan ses väldigt mycket bättre än vad det som gick innan. 

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, säsong ett av TNG tillhör det sämsta som gjorts i Star Trek-väg. Det tror jag de allra flesta håller med om. Men så himla dåligt är det väl ändå inte. Nu är det ett bra tag sedan jag såg säsongen (säkert mer än 15 år), men Encounter at Farpoint såg jag snuttar ur för några år sedan och tyckte det stod sig bra. Många av avsnitten du sågar som t ex Justice har också intressanta idéer i botten, och avsnitten skapar en bra grund för figurerna. Roddenberry var långt ifrån en bra chef för TNG, men hans idéer står sig väl. Ingen har ju riktigt lyckats fånga hans framtidsvision och idéfyllda actionäventyr helt efteråt kan jag tycka. Pillar gör serien mycket bättre, samtidigt la han mer fokus på drama än idéer.

Sedan är det förstås stor skillnad mot många av dagens och 2000-talets serier över huvud taget där följetonger och inte fristående avsnitt har blivit mer och mer populärt. Visst, TNG anno 1987 hade nog inte överlevt idag, men jag att den överlevde då var nog ganska självklart, då konkurrensen var svag och varumärket starkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg precis The Samaritan Snare, avsnitt sjutton i säsong två. Så tittandet fortsätter. Har dock kommit av mig med att skriva här... Skulle kanske försöka skriva lite igen. Hoppas att det kan komma mer respons då, för det är då det är kul att skriva.

Igår såg jag två riktigt bra avsnitt, Pen Pals och Q Who. Det senare är ju ett rätt välkänt avsnitt, som är väldigt bra och introducerar borgerna. Pen Pals blev jag dock aningen förvånad av att se 6,6/10 som snittbetyg för här i databasen, då jag helt klart tycker att det är ett av säsongens bästa avsnitt. Data svarar i sin nyfikenhet på ett anrop från en liten tjej på en ganska primitiv planet, som det visar sig genomgår en geologisk katastrof med jordbävningar som hotar att förstöra planeten. Detta leder till en ordentlig diskussion om huvuddirektivet och huruvida de ska rädda planeten. Wesley sätts också för första gången i en befälssituation vilket är en intressant andrastory, som också får betydelse för huvudproblemet i avsnittet. Data utvecklas också i sin förståelse av mänskligheten. Tycker att det är ett riktigt bra avsnitt.

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pen Pals är ett av mina favoritavsnitt, faktiskt. Planeten är pre warp men långt ifrån primitiv.

Första säsongen av TNG är klart undervärderad. Själv tycker jag säs 1, 2, 3 och 4 är de sämsta säsongerna av Star Trek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pen Pals är ett av mina favoritavsnitt, faktiskt. Planeten är pre warp men långt ifrån primitiv.

Första säsongen av TNG är klart undervärderad. Själv tycker jag säs 1, 2, 3 och 4 är de sämsta säsongerna av Star Trek.

Därav "ganska primitiv" :)

Jag håller nog inte riktigt med om att säsong ett av TNG är undervärderad. Det finns visserligen några avsnitt där man ser seriens potential, men det är många riktigt dåliga avsnitt. Hade en serie börjat så dåligt idag hade den nog lagts ned efter första halvan av första säsongen... eller kanske inte, för TNG hade ju trots den bristande kvaliteten rätt bra tittarsiffror, men det var nog mest för att det fanns en enorm ST-hunger hos de som sett TOS-reruns om och om igen i många år.

Tycker du att säsong 1-4 är de sämsta av Star Trek, eller blev det fel där? Känns som att något inte riktigt går ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg just Up The Long Ladder, ett avsnitt som är rätt kasst, men åtminstone bjuder på några skratt. Det bjuder också på något jag fann stötande, när mariposerna, människor som allihop är kloner, ber Enterprise om vävnadsprover de behöver för att rädda sin civilisation, blir Riker upprörd och säger en massa skit, bland annat om att han vill vara unik och inte längre skulle vara det om det fanns kloner av honom. Detta låter som att en klon skulle vara samma person och att inte livserfarenheter spelar någon roll för hur en människa blir. Heltokigt. Med denna logik verkar det som att enäggstvillingar skulle vara mindre värdefulla varelser än oss andra. Efter att Riker babblat säger Picard att de flesta i besättningen nog skulle hålla med...

Verkar som att kloners människovärde kanske är den stora sociala rättvisefrågan i det 24:e århundradet... Dock finns ju andra avsnitt som visar på andra värderingar... 

Riker får ju också träffa sin klonbror Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade Säs 1-4 av ENT förstås. Inte TNG! Det är den näst bästa trekserien ju.

Säs 1 av TNG är så TOSig att det blir charmigt.

Up the Long Latter får mig att skratta varje gång jag ser avsnittet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började se om TNG för ett tag sedan, kändes som om jag plågade mig igenom säsong 1 av ren princip. Nu är det andra tongångar; dags för Best of both worlds imorgon ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår såg jag Shades of Grey för sista gången. Det behöver jag aldrig se igen. Meningslöst avsnitt. Sedan kunde ju Pulaski varit lite vettig som doktor när de upptäckte att en infektion spred sig jättefort från hans ben... och bara amputerat. Så hade avsnittet kunnat ta slut 25 minuter tidigare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår börjades således tittandet på säsong tre. Det kändes som att något var annorlunda direkt. Någon slags allmän nivåskillnad. Sedan ser väl serien bättre ut också eftersom remastrandet av säsong två inte sköttes av CBS, utan av ett annat företag som inte fick komma tillbaka igen. Ska bli spännande att se på en massa bra avsnitt i kommande säsonger nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu