Aike Posted June 25, 2015 Report Share Posted June 25, 2015 Såg nya Terminator i dag. En bra film om än kanske lite väl komplicerad när det gäller alternativa tidslinjer. Det verkade som om en hög Brannon Braga skrivit manuset. Filmens styrka är att det är härligt att se Arnie igen på filmduken i sin paradroll. Om det vore hans svanesång så är det ett lyckat slut. Ett annat plus är att det en originell reboot av ettan och att denna film faktiskt skulle kunna avsluta Terminatorsagan på ett tillfredsställande sätt. Tyvärr blir det nog inte fallet, då frågan om vem som sände T800-roboten tillbaka till 70-talet för att beskydda Sarah Connor och på så sätt ändra den gamla tidslinjen förblir obesvarad. Visst, det är långt ifrån lika bra som Terminator 2, humorn som är mycket stor och publikfriande kan säkert också störa fansen av de första filmerna och Emila Clark har väl inte världens bästa skådespelartalang men det är ändå en underhållande film. 3/5 Nån mer som sett och vill komma med åsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted July 4, 2015 Report Share Posted July 4, 2015 (edited) Själv blev jag positivt överraskad av Terminator Genisys. Det är en alternativ tidslinje så de har tagit de bästa delarna ur 1 och 2:an och fyllt i lite mellanrum, de har med en sekvens då motståndsrörelsen stormar platsen där Skynet har tidsmaskinen och sänder tillbaka Kyle. De flörtar hej vilt med 1 och 2:an action sekvenserna är många varierande och framför allt inte för långa, ett vanligt misstag i moderna action filmer. Tyvärr försvinner lite av spänningen eftersom vi redan har sätt något liknade förut. De löser Arnolds riktiga ålder på ett genialt sätt, en Terminators organiska hud/kött åldras. Kul humor på sina ställen och intressanta plot tvistar, ett tag är det Sarah som skyddar Kyle eftersom bägge behöver överleva om John Connor ska födas..... Som en Terminator film med Arnold är den en klockren 5 utav 5 Terminators, även om vi har sätt det förut. Nu det negativa, varför har Skynet förintelseläger, Nazisterna behövde dem för att sjukdomar inte skulle slå ut den egna befolkningen, det är väl bara en bonus om det ligger ruttnande kroppar överallt och sprider sjukdomar. De olika tidsresorna blir aldrig riktigt utredda. Som sagt man behöver vara naken för att färdas i tiden. Med "lagom" generösa kameravinklar ser man en del manligt nakenhet, inget extremt eller utmanande. Men man tar till extrema kameravinklar för att visa så lite kvinnlig nakenhet som möjligt och nu pratar vi om en skådespelare som visat "allt" i games of thrones, det påverkar inte filmen i helhet, men man undrar mer varför? Edited July 4, 2015 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted July 15, 2015 Report Share Posted July 15, 2015 Jag blev också positivt överraskad av denna rulle. Det var mycket mer Arnold vi fick se än jag tidigare trodde att vi skulle få och den alternativa tidslinjen var ett bra instrument för att kunna få nytt liv i denna filmserie, även om filmen slutar på ett så bra vis att jag inte haft något emot om det tar slut här för Terminatorn. Jag tänkte faktiskt aldrig på att det var en PG13 film och hade inga problem med det heller, även om R är att föredra i en sån här franchise. Humorn kanske blev lite för mycket ibland. Det var roligt, men kanske inte så passande med för många skämt. Det är ju en av de största problemen fans har med del tre. Nu är ju både en sjätte och sjunde planerad, men det går inte så bra för filmen i USA, så framtiden är inte ljus för de som vill se fler filmer. Ni som sett filmen, satt ni kvar under eftertexterna? Är en viktig scen där man inte bör missa, vilket i princip alla i min salong gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 15, 2015 Author Report Share Posted July 15, 2015 Nä, såg inte den scenen. Vad händer? Du kan lägga det i en spoilerbox. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted July 17, 2015 Report Share Posted July 17, 2015 (edited) Missade det också, men jag kan gissa, någon dator med skynet på överlevde? Min gissning är nu skriven med SPOILER färg eftersom jag uppenbarligen gissade rätt Edited July 21, 2015 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 18, 2015 Author Report Share Posted July 18, 2015 Ok såg scenen på Youtube nu, och den är precis som Rehnvall beskriver den. Tyvärr lär vi dock inte se en fortsättning, då Genisys går sämre i USA än Salvation, vilken ansågs vara en flopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted July 18, 2015 Report Share Posted July 18, 2015 Sitter ni inte kvar och visar respekt för alla som jobbade med filmen, grabbar? ;) rehnvalls inlägg kanske bör spoilervarnas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted July 27, 2015 Report Share Posted July 27, 2015 Jag blev positivt överraskad eftersom jag inte hade några höga förväntningar. bra: Arnold, hans one liners, John Connor, terminators dåligt: Kyle Reese var katastrof (kunde inte leva upp till Michael Biehn) Självklart satt jag kvar till sista sekund i salongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterSeVIIen Posted October 29, 2016 Report Share Posted October 29, 2016 (edited) Salvation var en olidlig ensemblekavalkad. Den kändes som något från 60-talet och borde ha hetat "Åh, dessa fantastiska män i sina sorgfälligt hopplockade maskiner". Genisys utforskar bara en ytterligare tidslinje, skiljd från T3 och TSCC (som i sin tur lär ha haft tidslinjer med små skillnader), så den gör inget "fel". En uppfriskande enkel film. Det kanske inte blir någon uppföljare, men Genisys är en intressantare skurk än den där ganska larviga Skynet som kan ha femtielvatusen stridsrobotar utan minsta lilla tecken på underhållsrobotar med motsatta tummar. Edited October 29, 2016 by MisterSeVIIen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts