Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Jag såg ett program på Discovery (kids), det handlade om en tricorder liknande sak. Den kunde ta temperatur med mera. Ifall någon anna såg den skulle personen ifråga kunna upplysa mig om företagets namn.

Jag tänkte att det skulle passa med en disskusion om tricorders. Det är ju också en viktig del utav Star Trek.

Jag vet att jag skulle vela ha en sådan.

Redigerad av Vulcan_Tuvok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte själv sett denna dokumentär men jag har sett nån artikel på internet som tar upp detta och det stämmer att den mäter temperatu och lufttryck och kanske nåpt mer som jag glömt. Skulle var trevligt att ha en sådan här hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har inte själv sett denna dokumentär men jag har sett nån artikel på internet som tar upp detta och det stämmer att den mäter temperatu och lufttryck och kanske nåpt mer som jag glömt. Skulle var trevligt att ha en sådan här hemma.

Vet du var du såg artikeln? Hemsida alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vet du var du såg artikeln? Hemsida alltså?

Kommer tyvärr inte ihåg adressen som jag fick via en mailinglista. Artikeln fanns i allafall på en hemsida för någon vetenskaplig tidskrift.

Redigerad av Thalaxian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får inte glömma att doktorn har en "medical tricorder" som han använder i sickbay. En tricorder kan väl närmast benämnas som en liten transportabel scanner/avläsare. en mycket praktisk sak är det i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte tricodern ett mätinstrumet som kan kolla upp allt från gifter till lufttryck mm. Jag tycker att den åker fram överallt för att kolla det mesta. Det skulle vara kul att veta hur mycket den klarar av egentligen. Någon som vet? :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den verkar kunna läsa av det mesta. Temperatur, livsenergi, material,

sjukdomar, m.m. Enligt databasen så finns det tricorders för olika ändamål

så som teknik, vetenskap och medicin.

En rimlig gissning vore att dessa är "begränsade" till sitt område. T.ex.

så vore det ju relativt onödigt att en medicinsk tricorder skulle kunna

läsa av vilket material en yta är uppbyggt av.

Detta lämnar ju då plats till fler funktioner inom sitt specifika område.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, en medicinsk tricorder har ju inte mycket annat att göra än att läsa av kroppsfunktioner medan en vetenskaplig kanske är mer inriktad på lufttryck och liknande. Antagligen har även enginers sina tricorders som används till maskintekniska avläsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg