Vulcan_Tuvok Posted May 9, 2003 Report Share Posted May 9, 2003 (edited) Jag såg ett program på Discovery (kids), det handlade om en tricorder liknande sak. Den kunde ta temperatur med mera. Ifall någon anna såg den skulle personen ifråga kunna upplysa mig om företagets namn. Jag tänkte att det skulle passa med en disskusion om tricorders. Det är ju också en viktig del utav Star Trek. Jag vet att jag skulle vela ha en sådan. Edited May 17, 2003 by Vulcan_Tuvok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 11, 2003 Report Share Posted May 11, 2003 Har inte själv sett denna dokumentär men jag har sett nån artikel på internet som tar upp detta och det stämmer att den mäter temperatu och lufttryck och kanske nåpt mer som jag glömt. Skulle var trevligt att ha en sådan här hemma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulcan_Tuvok Posted May 17, 2003 Author Report Share Posted May 17, 2003 Har inte själv sett denna dokumentär men jag har sett nån artikel på internet som tar upp detta och det stämmer att den mäter temperatu och lufttryck och kanske nåpt mer som jag glömt. Skulle var trevligt att ha en sådan här hemma. Vet du var du såg artikeln? Hemsida alltså? Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted May 17, 2003 Report Share Posted May 17, 2003 Jag har för mig att den kan räkna ut vilken färg som ett objekt har! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 (edited) Vet du var du såg artikeln? Hemsida alltså? Kommer tyvärr inte ihåg adressen som jag fick via en mailinglista. Artikeln fanns i allafall på en hemsida för någon vetenskaplig tidskrift. Edited May 25, 2003 by Thalaxian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Tricorder? Ursäkta min trötta hjärna men vad är det? Jag kommer säkert på det om en stund men tills dess. Vad är det? :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 En tricorder är den "manick" som de använder på Away Missions och så vidare, alltså den där som visar all information och det är en handburen grej. Förstår du nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 3, 2003 Report Share Posted June 3, 2003 Man får inte glömma att doktorn har en "medical tricorder" som han använder i sickbay. En tricorder kan väl närmast benämnas som en liten transportabel scanner/avläsare. en mycket praktisk sak är det i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Är inte tricodern ett mätinstrumet som kan kolla upp allt från gifter till lufttryck mm. Jag tycker att den åker fram överallt för att kolla det mesta. Det skulle vara kul att veta hur mycket den klarar av egentligen. Någon som vet? :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
ypolt Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Den verkar kunna läsa av det mesta. Temperatur, livsenergi, material, sjukdomar, m.m. Enligt databasen så finns det tricorders för olika ändamål så som teknik, vetenskap och medicin. En rimlig gissning vore att dessa är "begränsade" till sitt område. T.ex. så vore det ju relativt onödigt att en medicinsk tricorder skulle kunna läsa av vilket material en yta är uppbyggt av. Detta lämnar ju då plats till fler funktioner inom sitt specifika område. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Precis, en medicinsk tricorder har ju inte mycket annat att göra än att läsa av kroppsfunktioner medan en vetenskaplig kanske är mer inriktad på lufttryck och liknande. Antagligen har även enginers sina tricorders som används till maskintekniska avläsningar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts