Christer Nyberg Posted January 15, 2016 Report Share Posted January 15, 2016 Hej! Är det nån som vet vilka Star Trek-filmer som visats på bio i Sverige? De enda jag vet säkert är att Generations inte visades, och att alla från och med First Contact gjorde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 15, 2016 Report Share Posted January 15, 2016 (edited) Alla har faktiskt visats på bio. West Coast Trekkers har vid två tillfällen (1997 och 2006) visat alla filmer som då hade gjorts på biograf Draken i Göteborg. Dvs fram till och med First Contact 1997 samt fram till och med Nemesis 2006. Sedan antar jag att du menar de som faktiskt haft en vanlig biopremiär i Sverige. Star Trek: The Motion Picture visades när den kom på svensk bio. Vad jag vet hade även Star Trek II: Khans Vrede en begränsad premiär i Sverige. Sedan berättade man på Star Treff 1997 när alla Star Trek-filmerna visades för första gången i ett svep på bio att även Star Trek IV: Resan Hem visades ett par veckor i Stockholm. Enligt SFI hade fyran premiär 24 mars 1989. http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?type=MOVIE&itemid=17739 Du ser vad som gäller här för alla filmerna: http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?type=ORIGINAL&itemid=2703 Det är trean, femman, sexan och Generations som aldrig har haft svensk biopremiär. Edited January 15, 2016 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 15, 2016 Report Share Posted January 15, 2016 West Coast Trekkers har senare även visat Star Trek (2009). Den enda som inte visats än är Into Darkness. Det är rätt vanligt att någon av långfilmerna visas på WCT:s biotreffar (och säkert också på andra föreningars treffar), så om det är någon film man önskar att man hade sett på bio så är det inte för sent än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna_B Posted February 23, 2017 Report Share Posted February 23, 2017 Star Trek var banne mig en av de bättre filmerna hittills! Många fina nördvinkningar också, ett extra plus att Kapten Pike var med. Han såg ju banne mig precis ut som i serien! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterSeVIIen Posted March 26, 2019 Report Share Posted March 26, 2019 Om filmklubbar räknas så har Klubb Super visat Star Trek: The Motion Picture. Jag antar att även Cinemateket har visat Star Trek, men det vet jag inget om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts