Gå till innehåll
Nyhet

Star Trek 50 år - intervju med Sissela Uisk

Rekommenderade inlägg

Star Trek fyller 50 år i år. Detta firar vi bland annat genom att under året intervjua några av de personer som betytt mycket för Star Trek i Sverige och övriga Norden. Några kommer att vara kända av många, men andra kan vara mindre kända, men oavsett lika viktiga för Star Treks framgångar på nordisk mark. I denna intervju möter vi Sissela Uisk. 

StarTrekDB: Vad är ditt första möte med Star Trek?

Sissela: Mitt första möte med Star Trek var när nio avsnitt av originalserien visades i svensk tv 1977. Jag var tolv år och gillade science fiction. Jag var filosofiskt lagd, och hade läst mycket science fiction av den typ som ställer frågan ”tänk om” och spinner på hypotetiska scenarion: tänk om du upptäcker att växter känner smärta och skriker i ultraljud, tänk om du i själva verket lever i en modellstad på en bordsskiva, tänk om alla människor en dag blev superintelligenta. Jag gillade att få tankeutmaningar, att vända på saker och ting i huvudet. Så till att börja med fascinerades jag av konceptet med en utomjording som inte hade känslor utan bara logik. Jag hade själv också fallenhet för logik. Men jag gillade serien på flera plan: den var visuellt ljus och färgglad, bara det var uppfriskande (jag tror att vi ganska nyligen då hade skaffat färg-tv efter att allt varit svartvitt i min barndom). Det var inte bara vita män i ensemblen, vilket jag uppfattade som oerhört fräscht, modernt och vågat, trots att jag bara var tolv år och missade det mesta av det som var politiskt kontroversiellt i serien (och trots att den alltså sändes i Sverige elva år efter USA-premiären).

StarTrekDB: Vad var det som fick dig att engagera dig i just Star Trek?

Sissela: Det som verkligen fick mig fast var Spock, och relationen mellan Spock och Kirk (och McCoy). Jag blev OERHÖRT kär i Spock. Jag tror att jag blev lite präglad på honom faktiskt. Hela mitt liv har jag fortsatt vara svag för en viss typ av ögonbryn! Jag funderade mycket på hur Spock fungerade, jag var fascinerad av konceptet. Jag identifierade mig nog med honom, för jag såg mig själv också som logikstyrd i första hand. Det tog mig åratal att komma fram till att Spock och andra vulcanier inte alls SAKNAR känslor, snarare tvärtom: deras känslor är så starka att de anses farliga och måste undertryckas hårt, och logiken är deras disciplin. Det finns ett citat ur en av Star Trek-filmerna, något som Spock säger: ”Logic is the beginning of wisdom, not the end.” Om jag skulle välja ett motto för hela min levnad, så skulle det vara det.

80-talet var ju en helt annan tid. Det var före Internet. Jag trodde att jag var den enda som gillade Star Trek. När jag nämnde det brukade folk alltid dra upp Månbas Alpha som hade sänts samtidigt och som de flesta ansåg hade högre kvalitet. I början av 90-talet sändes både TOS och Månbas Alpha i svensk teve igen, för första gången sen 70-talet, och det var komiskt att se hur alla då insåg att Star Trek var så mycket bättre. Plötsligt föll Månbas Alpha helt i glömska! Star Trek, däremot, fick en gryende fandom i Sverige. Många såg ju nu originalserien för första gången, plus The Next Generation som också sändes.

StarTrekDB: Vad minns du från din tid som aktiv med först Svenska Trekkers-listan?

Sissela: Början av 90-talet var också då jag kom i kontakt med Internet för första gången (jag jobbade på Uppsala Universitet). Bokstavligen det första jag gjorde, när jag introducerades för konceptet ”sökmotor”, var att söka på Star Trek. Jag hittade några amerikanska s.k. nyhetsgrupper för Star Trek-fans på Usenet. Det var som en uppenbarelse att se att jag inte var ensam – det fanns andra som också gillade Star Trek! Det fanns böcker om Star Trek, det fanns en hel värld av Star Trek!

Det fanns ett par andra svenskar i nyhetsgrupperna som jag utbytte e-postadresser med. Jag skrev en artikel om Star Trek som publicerades i Sydsvenska Dagbladet 12 mars 1995, som jag avslutade med en fråga om det fanns fler trekkers därute, och den ledde till att ytterligare några hörde av sig. Så jag startade en mailinglista som jag kallade Svenska Trekkers. Den växte med tiden, vidareutvecklades senare av andra till en webbplats och det knoppades av föreningar i Göteborg och Stockholm. Jag la inte ner en massa arbete på nån av de sakerna, men det var roligt att något som jag hade startat som en så liten, anspråkslös grej sen ledde till så mycket. Det var min första erfarenhet av hur kraftfullt Internet är som kontaktverktyg.

StarTrekDB: Blev det någon effekt för dig personligen av din tid med Svenska Trekkers-listan?

Sissela: Sommaren 1997 sökte jag arbete, och ett tips på Svenska Trekkers-listan ledde till att jag fick ett vikariat som översättare. Det ledde till att jag fick ett erbjudande om anställning som översättare, vilket några år senare ledde till att jag startade eget och började frilansa, vilket jag fortfarande gör och jag älskar det. Så Star Trek har haft en avgörande betydelse för hur mitt liv har gestaltat sig.

StarTrekDB: Hur ser du på Star Trek idag och framöver?
Sissela: Min stora kärlek var ju originalserien, och sen filmerna med originalensemblen. Jag har sett det mesta av uppföljarserierna, men de fångade inte mitt intresse på samma sätt, och jag tappade intresset för filmerna också efter Generations. Jag såg reboot-filmen Star Trek med Pine och Quinto 2009 och jag gillade den, men jag tycker att JJ Abrams helt har släppt det som ursprungligen var centralt med Star Trek – det politiska. Roddenberrys Star Trek byggde på en specifik vision om framtiden – optimistisk utvecklingstro – och ett tydligt, kontroversiellt ställningstagande. Star Trek sade uttalat att den enda vägen framåt var upplysning, jämställdhet och jämlikhet, slut på all sexism och rasism, en global enighet. Star Trek introducerade en rysk besättningsmedlem, ett väldigt djärvt drag mitt under kalla kriget. Star Trek tog ställning och tog risker. Den första kyssen över rasgränsen svart/vit i amerikansk tv sändes i ett Star Trek-avsnitt, något som var OERHÖRT kontroversiellt.

StarTrekDb: Finns det något kvar av den där politiska övertygelsen i nya Star Trek?

Sissela: När Spock kysser Uhura 2009 har det inte samma sprängkraft, men det finns andra socialpolitiska gränslinjer som jag känner att Star Trek av idag skulle överskrida, om man verkligen ville leva upp till sitt arv. Det är i högsta grad dags att spränga den heteronormativa boxen, till exempel. Ha en huvudkaraktär med en annan sexualitet – och inte bara nämna det, utan verkligen visa samkönade romantiska scener. Ta ställning för fri abort, belysa hyckleriet och omänskligheten i muslimhatet. Det är precis sånt som originalserien gjorde, och det är sånt som verkligen behöver sägas i dagens USA och världen.

StarTrekDB: Jag hör att du är väldigt engagerad i dessa frågor - det är så härligt att höra. Men hur ser ditt engagemang för Star Trek ut idag?

Sissela: Personligen har jag gått vidare från Star Trek. Jag är en nörd, en sån som snöar in på saker. Och jag har snöat in på en drös med grejer efter Star Trek. Sagan om Ringen. Babylon 5. Stargate SG-1. Torchwood. Supernatural. För att nämna några.

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin intervju. Hatten av för Sissela för att ha startat det första stället där man kunde snacka med andra trekkers i den Svenska Trekkerslistan. Minns att jag i alla fall läste och skrev på den från 1995 eller 1996 fram till 2001 eller 2002.

Många roliga diskussioner fanns där. Hoppas att någon sparade allt som postades. Vore kul en dag att kolla igenom det i ett arkiv, då det finns mycket intressant svensk Star Trek-historia i dessa mejl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt kul läsning; efter tio år som trekkie känner jag mig fortfarande som något utav en nykomling, och älskar att läsa om de som varit med lite längre :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu