Nyhet Posted June 23, 2016 Report Share Posted June 23, 2016 Så är dagen kommen: CBS och Paramount Pictures har idag gått ut med officiella riktlinjer för fanfilmer. Detta är någonting som många fans har bett om i flera år, men Star Trek-ägarna har fått mycket kritik i sociala medier från fans som tycker att de nya riktlinjerna är för stränga. Idag släppte CBS och Paramount Pictures riktlinjer för fanfilmer, som tidigare utlovats. I ett pressmeddelande skriver de att detta är ett sätt för bolagen att visa sin uppskattning för fanfilmer genom att föra dem tillbaka till sina rötter, och på så sätt uppmuntra innovation och firanden av Star Trek som kulturellt fenomen. Allt detta är sannolikt en direkt konsekvens av deras rättstvist mot Axanar Productions, som ligger bakom en av de mest ambitiösa fanfilmerna någonsin. Men riktlinjerna lär få mer långtgående konsekvenser än så, då de utöver begränsningar kring finansiering och betalning också lägger fram krav på bland annat längd och vilka som får medverka. Så här står det om fanproduktioners längd: "Fanproduktionen måse vara mindre än 15 minuter lång för en enskild, fristående berättelse, och ej längre än två delar, avsnitt eller delar, som ej får överskrida mer än 30 minuter totalt, utan fler säsonger, avsnitt, delar, uppföljare eller nyinspelningar." Detta krav skulle till exempel ha förhindrat lågbudgetfilmen Horizon från att skapas, eftersom denna är drygt 100 minuter lång. Det lär även sätta stopp för fanserier såsom Star Trek: Phase II och Star Trek Continues, eftersom dessa består av flera avsnitt, som alla i regel är mer än 50 minuter långa. Tweeten hittades inte eller är borttagen Paramount and CBS's fan film guidelines bring back the halcyon days of the Hays Code: https://t.co/p5p4fkvaUk— Robert Meyer Burnett (@BurnettRM) June 23, 2016 En annan detalj som kommer att påverka fanfilmer enormt är det faktum att riktlinjerna förbjuder tidigare Star Trek-skådespelare från att vara med i fanfilmer: "Fanproduktioner måste vara riktiga fanproduktioner, vilket vill säga att skapare, skådespelare och alla andra deltagare måste vara amatörer, inte får betalt för sina tjänster, och inte är nuvarande eller tidigare anställda för någon Star Trek-serie, film, DVD-produktion eller för någon av CBS och Paramount Pictures' licensinnehavare." James Doohans son, Chris Doohan, spelar Scotty i fanserien Star Trek Continues, men han har också varit med i flera officiella Star Trek-filmer. Ytterligare en regel som lär få stora efterverkningar är en övre gräns på 50 000 dollar (ca. 440 000 kronor) för finansiering. På senare år så har gräsrotsfinansiering gett fanfilmer större och större budget, vilket har lett till fanfilmer med kvalitet som närmar sig officiella produktioner. CBS och Paramount beskriver dessa som "riktlinjer för att undvika misstycke", och att de inte kommer att misstycka till, eller väcka åtal mot, fanproduktioner som följer dessa riktlinjer. Det står ingenstans att de kommer att slå ner varje projekt som bryter mot någon av reglerna, men detta är ändå en markering som lär avskräcka många fans från att starta upp nya projekt. Du kan läsa riktlinjerna i sin helhet på startrek.com/fan-films. På onsdag (29 juni) kommer Jordan Hoffman att diskutera riktlinjerna i ENGAGE:The Official Star Trek Podcast, tillsammans med John Van Citters, som är biträdande chef för produktutveckling på CBS Consumer Products. Källa [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 24, 2016 Report Share Posted June 24, 2016 Tycker riktlinjerna låter vettiga. Samtidigt trist att de inte får vara längre än 15 minuter. Undrar också vad som händer med de pengar som fanproduktioner har samlat in som förmodligen inte använts ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted June 25, 2016 Report Share Posted June 25, 2016 Jag tycker att riktlinjerna mestadels är rimliga, föruom två saker:Tidsbegränsningen: Detta är inte ett sätt att uppmuntra innovation, och det begränsar berättelsen mycket mer än produktionen. Jag skulle säga att de kan bevara den ekonomiska begränsningen på 50 000 dollar per produktion, och sedan stryka tidsbegränsningen. De som då vill göra professionella produktioner med dyra kulisser och stjärnskådespelare kommer då tvingas hålla sina produktioner korta i alla fall, medan vanliga amatörfilmare kan göra en 120 minuter lång film med en bråkdel av det beloppet. Inga tidigare Star Trek-anställda: Detta är ett hårt slag dels mot fanfilmer, men också mot Star Treks tidigare anställda. Jag tycker att de borde få delta, men på samma villkor som fans, till exempel genom att inte ta betalt. Jag skulle också kunna tänka mig att skådespelare kanske inte får spela sina tidigare officiella roller i fanfilmer, men får vara med i produktionslaget eller spela nya roller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
startrek92 Posted June 25, 2016 Report Share Posted June 25, 2016 3 timmar sedan, loghaD sade: Jag tycker att riktlinjerna mestadels är rimliga, föruom två saker:Tidsbegränsningen: Detta är inte ett sätt att uppmuntra innovation, och det begränsar berättelsen mycket mer än produktionen. Jag skulle säga att de kan bevara den ekonomiska begränsningen på 50 000 dollar per produktion, och sedan stryka tidsbegränsningen. De som då vill göra professionella produktioner med dyra kulisser och stjärnskådespelare kommer då tvingas hålla sina produktioner korta i alla fall, medan vanliga amatörfilmare kan göra en 120 minuter lång film med en bråkdel av det beloppet. Inga tidigare Star Trek-anställda: Detta är ett hårt slag dels mot fanfilmer, men också mot Star Treks tidigare anställda. Jag tycker att de borde få delta, men på samma villkor som fans, till exempel genom att inte ta betalt. Jag skulle också kunna tänka mig att skådespelare kanske inte får spela sina tidigare officiella roller i fanfilmer, men får vara med i produktionslaget eller spela nya roller. Just dessa två punkter gör det omöjligt för Star Trek Continues och phase 2 att fortsätta som sådana. Vilket är väldigt trist och sorligt. Dessutom får inte fan produktionerna vara längre än 2 episoder. Jag tycker en del fan produktioner kunde göra många delar men lämna bort namn och annat som har med Star Trek att göra, för personligen anser jag att man bör protestera mot så här disrikta regler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted June 26, 2016 Report Share Posted June 26, 2016 21 timmar sedan, startrek92 sade: Just dessa två punkter gör det omöjligt för Star Trek Continues och phase 2 att fortsätta som sådana. Vilket är väldigt trist och sorligt. Dessutom får inte fan produktionerna vara längre än 2 episoder. Jag tycker en del fan produktioner kunde göra många delar men lämna bort namn och annat som har med Star Trek att göra, för personligen anser jag att man bör protestera mot så här disrikta regler. Jupp, jag instämmer; de här reglerna slår väldigt slint, och bör protesteras. Sedan tror jag inte att Axanar's pseudobojkott är rätt väg att gå. Somliga pratar ju om att göra en ny brevskrivningskampanj, och det tror jag mycket mer på. Vi borde arbeta med CBS och Paramount, inte mot dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
startrek92 Posted June 26, 2016 Report Share Posted June 26, 2016 Star Trek Renegades nya projekt tar intressant riktining, lämnar bort alla namn och antydelser till Star Trek för att publicera projektet, undrar hur det kan vara möjligt eftersom gamla skådespelare är med? Kanske de använder andra namn de också ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted June 26, 2016 Report Share Posted June 26, 2016 Jag undrar om det är möjligt att de hade en aning om vad som var på väg, eftersom de har en hel del kontakter. En del av mig känner mig lite skeptisk, eftersom de i någon mån använder pengarna till någonting annat än vad de var avsedda för (en Star Trek-fanserie). Samtidigt så är det kanske det enda sättet för dem att ge någonting alls tillbaka till sina fans, så det kanske är att göra det bästa av en dålig situation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts