Pjotr'k Posted October 17, 2016 Report Share Posted October 17, 2016 Jag sitter här lycklig med den nya Star Trek-encyklopedin som kom ut idag. Den är en dyr utgåva, då den är så kraftig utökad jämfört med den förra utgåvan för 17 år sedan. Hela 1056 sidor som de var tvungna att dela upp på två böcker. Men för mig var den ett självklart köp - allt möjligt om STar Trek. Proppfullt med fakta om avsnitt, karaktärer och annat. Visst kan man hitta mycket på Memory Alpha eller för den delen här på Star Trek Databas, men det är väldigt bra att ha allt lätt till hands i bokhyllan - vilken känsla man får när man kan bläddra bland så många olika ämnen! Det finns saker som saknas i boken - exempelvis om skådespelarna bakom karaktärerna, men man kan väl inte få riktigt allt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 18, 2016 Report Share Posted October 18, 2016 (edited) Kul. Jag minns när jag fick den första utgåvan typ 1993. Vilken upplevelse det var att få ett sammanhang hur avsnitt och serier hängde ihop. Det var definitivt mitt favorituppslagsbok under några år. Hade den alltid bredvid mig när jag såg på TOS och TNG på Sky One. Samtidigt fanns det ju inget Memory Alpha, Star Trek Databas eller Wikipedia på den tiden. Och jag hade inte internet hemma förrän i slutet av 1994 ändå. Så efter internets intåg och utveckling genom åren har den här boken tyvärr mest stått och samlat damm. Precis som många andra fackböcker om Trek från den tiden. Men den är ju definitivt symbolen för alla de bra fackböcker om Star Trek som kom under 90-talet. Jag skall dock säga att jag är lite sugen att införskaffa denna uppdaterade utgåva, då den täcker i princip all Star Trek. Den jag har från 93 har ju inte ens hela TNG:) En par frågor: är boken hard eller soft back? Var köpte du den? Ser att brittiska Amazon skriver att den släpps den 20 oktober. Edited October 18, 2016 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 20, 2016 Author Report Share Posted October 20, 2016 Den var hard pack. Jag köpte den på svenska AdLibris som var supersnabba med leveransen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts