loghaD Posted October 15, 2017 Report Share Posted October 15, 2017 Hej igen, alla måndagsälskare! Idag har Choose Your Pain, det femte avsnittet av Star Trek: Discovery, premiär på Netflix. Här är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika spoilers så bör du träda fram försiktigt. Gå gärna in på databassidan för detta avsnitt och lämna ett betyg eller en recension. Det ska bli spännande att följa hur vår bild av serien utvecklas från avsnitt till avsnitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan_kivisaar Posted October 16, 2017 Report Share Posted October 16, 2017 Omröstningen är stängd för nya röster..? Redan? Det här måste ha varit det första Star Trek-avsnittet där... ...någon borstar tänderna. ...två killar bor ihop. ...de säger ordet »****ing«. Den här serien fortsätter att bryta ny mark. ;) / Kiwi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 16, 2017 Report Share Posted October 16, 2017 För det första: Jag vet inte varför det inte går att rösta. Jag får be @loghaD och @Jocke att kika på detta. Bryter ny mark, jajamän! Tandborstningen tänkte jag inte på att det var första gången, men du har säkert rätt. Jag gillar att vi får se en mjukare sida av Paul Stamets. Innan var han mest stressad och frustrerad, men nu ser vi vem han lever ihop med, att han kan skratta och hur djupt hans engagemang i myceli går. Han brinner verkligen för sitt jobb! Jag älskar att varje avsnitts titel finns någonstans i dialogen under avsnittets gång. Jag har märkt att jag väntar på att det skall dyka upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted October 16, 2017 Author Report Share Posted October 16, 2017 (edited) 20 hours ago, Pjotr'k said: För det första: Jag vet inte varför det inte går att rösta. Jag får be @loghaD och @Jocke att kika på detta. Hmm, det funkar för mig. Kvarstår problemet? Misstänker att jag råkade sätta slutdatumet fel och att Jocke fixade det. Ska återkomma med fler tankar, men det här kan nog vara mitt favoritavsnitt av Discovery hittills; en solklar femma! Jag trodde verkligen inte på tanken att ha med Mudd, men det funkade faktiskt riktigt väl, och Rainn Wilson kanaliserade karaktären väl utan att det blev en ren imitation. Edited October 17, 2017 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan_kivisaar Posted October 17, 2017 Report Share Posted October 17, 2017 Nu går det att rösta. / Kiwi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted October 17, 2017 Report Share Posted October 17, 2017 Helt fantastiskt avsnitt, gillar starkt att kriget pågår men i bakgrunden. Att Discovery frebrilt arbetar med att vinna kriget men inte alltid deltar aktivt i strid. Det är detta (för min del iafa) som är Star Trek, går djupare och visar att det faktiskt finns människor under ytan och man väljer att visa upp detta. Så ***** nöjd 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 17, 2017 Report Share Posted October 17, 2017 Gillade avsnittet väldigt mycket. Serien lyckas hålla en seriösare nivå hittills än tidigare serier. Och det är därför t ex kriget mot klingonerna fungerar bra och inte känns som en tecknad barnserie från 80-talet. Sedan kan jag dock sakna en del av humorn som fanns i TOS främst och DS9 i viss mån. Mudd var förvisso rolig men inte på långa vägar så rolig som original-Mudd. Markus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 18, 2017 Report Share Posted October 18, 2017 När jag nu såg om avsnittet för andra gången såg jag att Stamets spegelbild stannade kvar en stund efter att Stamets gått iväg därifrån. Vad betyder detta, tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted October 18, 2017 Report Share Posted October 18, 2017 Jag såg detta också men inte en aning om vad det kan innebära. Dock en tanke som slog mig va att jag läste att det skall komma ett avsnitt om spegeluniversum, som i många andra ST serier. Kan kanske vara så att det är en koppling mellan spegeluniversum och sporerna. Pjotr'k 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 22 timmar sedan, Markus sade: Jag såg detta också men inte en aning om vad det kan innebära. Dock en tanke som slog mig va att jag läste att det skall komma ett avsnitt om spegeluniversum, som i många andra ST serier. Kan kanske vara så att det är en koppling mellan spegeluniversum och sporerna. Intressant. Ja, det borde ju vara en möjlighet då sporerna säkert går utanför det kända universat och därmed har kontakt med andra alternativa universa? Kanske hamnar vårt skepp i spegeluniversat av misstag? Åhhh, jag bubblar av nyfikenhet! Markus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 Måste nästan vara så, med avslutningen av avsnittet, en spegel och spegelbilden som va kvar av S som inte såg helt snäll ut. Fick lite dåliga vinnare av honom. Undra hur Lorca blir i ett spegeluniversum. Får inget riktigt grepp om honom 😂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted October 19, 2017 Author Report Share Posted October 19, 2017 (edited) Vill tipsa om spoiler-markeringen om ni diskuterar sådant som ryktas hända i senare avsnitt. Nu är ju just den här biten ganska välkänd vid det här laget, så nog ingen skada skedd, men värt att hålla koll på Jag borde kanske föreslå det i toppmeddelandet framöver. Exempel på hur det ser ut: Spoiler L'Orca är franska för "späckhuggaren", eller i alla fall nästan. Hörde ett rykte att han dödar den sista kaskeloten, och därmed lägger grunden för Star Trek IV. Edited October 19, 2017 by loghaD Markus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts