Jump to content

Diskussionstråd: Avsnitt 5 - "Choose Your Pain"

loghaD

Avsnitt 5 [opinionsundersökningen stängs efter 1 vecka]   

6 members have voted

1. 1. Vad tyckte du om det femte avsnittet av Star Trek: Discovery?

• 5 - Mycket bra
      5
    • 4 - Bra
      1
    • 3 - Okej
      0
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 10/23/2017 at 07:00 AM

Recommended Posts

Hej igen, alla måndagsälskare! Idag har Choose Your Pain, det femte avsnittet av Star Trek: Discovery, premiär på Netflix.

Här är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika spoilers så bör du träda fram försiktigt.

Gå gärna in på databassidan för detta avsnitt och lämna ett betyg eller en recension. Det ska bli spännande att följa hur vår bild av serien utvecklas från avsnitt till avsnitt :)

För det första: Jag vet inte varför det inte går att rösta. Jag får be @loghaD och @Jocke att kika på detta. 

Bryter ny mark, jajamän! Tandborstningen tänkte jag inte på att det var första gången, men du har säkert rätt. Jag gillar att vi får se en mjukare sida av Paul Stamets. Innan var han mest stressad och frustrerad, men nu ser vi vem han lever ihop med, att han kan skratta och hur djupt hans engagemang i myceli går. Han brinner verkligen för sitt jobb!

Jag älskar att varje avsnitts titel finns någonstans i dialogen under avsnittets gång. Jag har märkt att jag väntar på att det skall dyka upp...

20 hours ago, Pjotr'k said:

För det första: Jag vet inte varför det inte går att rösta. Jag får be @loghaD och @Jocke att kika på detta.

Hmm, det funkar för mig. Kvarstår problemet? Misstänker att jag råkade sätta slutdatumet fel och att Jocke fixade det.

Ska återkomma med fler tankar, men det här kan nog vara mitt favoritavsnitt av Discovery hittills; en solklar femma! Jag trodde verkligen inte på tanken att ha med Mudd, men det funkade faktiskt riktigt väl, och Rainn Wilson kanaliserade karaktären väl utan att det blev en ren imitation.

Edited by loghaD

Helt fantastiskt avsnitt, gillar starkt att kriget pågår men i bakgrunden. Att Discovery frebrilt arbetar med att vinna kriget men inte alltid deltar aktivt i strid. Det är detta (för min del iafa) som är Star Trek, går djupare och visar att det faktiskt finns människor under ytan och man väljer att visa upp detta. Så ***** nöjd 😀

Gillade avsnittet väldigt mycket. Serien lyckas hålla en seriösare nivå hittills än tidigare serier. Och det är därför t ex kriget mot klingonerna fungerar bra och inte känns som en tecknad barnserie från 80-talet. Sedan kan jag dock sakna en del av humorn som fanns i TOS främst och DS9 i viss mån. Mudd var förvisso rolig men inte på långa vägar så rolig som original-Mudd.

22 timmar sedan, Markus sade:

Jag såg detta också men inte en aning om vad det kan innebära. Dock en tanke som slog mig va att jag läste att det skall komma ett avsnitt om spegeluniversum, som i många andra ST serier. Kan kanske vara så att det är en koppling mellan spegeluniversum och sporerna.

Intressant. Ja, det borde ju vara en möjlighet då sporerna säkert går utanför det kända universat och därmed har kontakt med andra alternativa universa? Kanske hamnar vårt skepp i spegeluniversat av misstag? Åhhh, jag bubblar av nyfikenhet! :)

Måste nästan vara så, med avslutningen av avsnittet, en spegel och spegelbilden som va kvar av S  som inte såg helt snäll ut. Fick lite dåliga vinnare av honom. Undra hur Lorca blir i ett spegeluniversum. Får inget riktigt grepp om honom 😂

Vill tipsa om spoiler-markeringen om ni diskuterar sådant som ryktas hända i senare avsnitt. Nu är ju just den här biten ganska välkänd vid det här laget, så nog ingen skada skedd, men värt att hålla koll på :)

Jag borde kanske föreslå det i toppmeddelandet framöver.

Exempel på hur det ser ut:

Spoiler

L'Orca är franska för "späckhuggaren", eller i alla fall nästan. Hörde ett rykte att han dödar den sista kaskeloten, och därmed lägger grunden för Star Trek IV.

Edited by loghaD